WILLEMSTAD — De Netherlands Antilles Air Traffic Control (NAATC) is op zoek naar jonge mannen en vrouwen die luchtverkeersleider willen worden. Het bedrijf wil voor voldoende personeel voor deze specialistische functie zorgen, gezien het te verwachten natuurlijke verloop in het huidige bestand van luchtverkeersleiders.
De opleiding voor luchtverkeersleider, die onder de landsoverheid ressorteerde, is enige tijd stil komen te liggen. De vraag naar bekwaam personeel op dit vakgebied is niet gedaald. Sinds vorig jaar heeft NAATC, die over elf dagen precies drie jaar operationeel is, daarom het lokaal opleiden van luchtverkeersleiders nieuw leven ingeblazen.
“De lichting van vorig jaar zal ons naar verwachting vijf luchtverkeersleiders leveren. We hopen ten minste tien nieuwe studenten te krijgen dit jaar. Het aantal luchtverkeersleiders zal dan goed op peil zijn”, licht humanresourcesmanager Mikel Mattheeuw desgevraagd toe. Hij verklaart verder dat er een carrièretraject is voor degenen die deze algemene opleiding succesvol afronden.
“We kennen luchtverkeersleiders in de toren op Hato en bij ons op Mahuma. De bedoeling is dat ook de torenverkeersleiders onder ons komen te ressorteren in de toekomst. Een nieuwe luchtverkeersleider zal dan eerst in de toren beginnen. Hij of zij heeft dan te maken met vliegtuigen die volgens onze begrippen dicht bij Curaçao vliegen en Hato naderen. Na ervaring te hebben opgedaan met de onderdelen ‘Toren’ en ‘Approach’ kunnen de betrokkenen op Mahuma het onderdeel ‘Area’ gaan behartigen. Dan hebben zij te maken met vliegtuigen die zich op grotere afstand bevinden in het gebied dat wij bedienen.”
Profielschets
De ideale man of vrouw om in deze functie te beginnen is in de ogen van NAATC tussen de 18 jaar en de 26 jaar, beheerst wiskunde en het Engels op ten minste havoniveau en kan snel en correct beslissingen nemen op basis van een veelvoud van factoren die tegelijkertijd spelen. Deze en andere vereisten stelt NAATC op basis van jarenlange ervaring en hetgeen in de internationale vliegwereld geldt.
“Je moet stevig genoeg in je schoenen staan om situaties ruimtelijk correct in te zien, bepaalde berekeningen daarbij snel te maken en ook effectief te communiceren en opdrachten te geven aan piloten – soms begeleid je meerdere vliegtuigen tegelijk”, geeft Mattheeuw een indicatie van de intensiteit van het werk aan.
Volgens Mattheeuw handhaaft NAATC al met al een gebalanceerd personeelsbestand met over de hele linie een goede verhouding tussen mannen en vrouwen, ervaren functionarissen en jongeren, enzovoorts.
Amigoe, 21 Maart, 2009, 16:36 (GMT -04:00)