Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by Rockville »

ORANJESTAD — Het te vroeg inschakelen van de auxiliary power unit (APU) door de piloot van een Surinam Airways-vliegtuig, zorgde gistermiddag voor rookontwikkeling in de cabine. De negentig passagiers, onder wie twee baby’s, moesten vervolgens uit het net gelande vliegtuig geëvacueerd worden. Enkele inzittenden raakten in paniek, maar niemand raakte gewond, aldus de autoriteiten. Hulpdiensten waren binnen vier minuten ter plaatse.
Het toestel, een MD-80 charter van Falcon Airways Express met capaciteit voor 172 passagiers, was vanuit Miami naar Aruba gevlogen en rond kwart voor zes ‘s middags geland op luchthaven Reina Beatrix. Tijdens of na de landing heeft de piloot de APU te vroeg ingeschakeld waardoor er vermoedelijk kortsluiting ontstond en rook via het airconditioningsysteem de cabine in dreef. Het APU-systeem, dat zorgt voor stroom op het moment dat een vliegtuig niet vliegt, mag slechts na volledige stilstand van het vliegtuig aangezet worden, aldus een woordvoerder van luchthavenautoriteit AAA. Nadat de cabine zich met rook vulde, besloot het vliegtuigpersoneel over te gaan tot evacuatie. Enkele passagiers raakten in paniek en besloten op eigen houtje de nooddeuren te openen. Via opblaasbare glijbanen bij de nooduitgangen verlieten de inzittenden vervolgens het vliegtuig en renden het luchthaventerrein op. Even later werden ze door hulpdiensten opgevangen.
Oorspronkelijk zou het SLM-toestel gisteren tegoe, rugvliegen naar Miami. Het vliegtuig is echter aan de grond gehouden voor reparatie. Vanochtend waren technici van de vliegtuigmaatschappij nog bezig daarmee.

Amigoe, 23 Jun, 2009, 16:07 (GMT -04:00)
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by ssb-spotting »

Waarom zou je de APU al starten als de motoren nog in bedrijf zijn?? :S Als je na de landing op je plaats staat en de motoren zijn uitgeschakeld, kun je de APU inschakelen om het bijvoorbeeld het elektrisch net van spanning te voorzien. Maar als je motoren nog draaien, dan wekken de genratoren van de motoren de spanning voor het boordnet op. Ik snap dus niet helemaal waarom die piloot zijn APU wilde opstarten???
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3941
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by Gerard »

ssb-spotting wrote:Waarom zou je de APU al starten als de motoren nog in bedrijf zijn??
wellicht om te verhinderen, dat er tussen het uitschakelen van de motoren en het aanzetten van de APU een korte tijd geen stroom is?

Gerard
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12311
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by gatso76 »

Gerard wrote:
ssb-spotting wrote:Waarom zou je de APU al starten als de motoren nog in bedrijf zijn??
wellicht om te verhinderen, dat er tussen het uitschakelen van de motoren en het aanzetten van de APU een korte tijd geen stroom is?
Gerard
Daar heb je toch ground power voor...en als dat er niet is dan moet je idd je APU inschakelen.
Men sluit de ground power aan en dan doet men de motoren pas uit.
Misschien was er toch wel ground power, maar was de OAT dusdanig 'hoog' dat de crew toch liever een beetje frisse lucht wilde hebben via de airco en dan moet je de APU als nog inschakelen...of een externe airco car aansluiten.
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by ssb-spotting »

Ja maar volgens het bericht ging het tijdens of net na de landing mis. Dan is de piloot wel heel erg vlot geweest met het inschakelen van de APU. Het toestel was dus sowieso nog aan het taxiën.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
McLanahan
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 18 Aug 2006, 22:38
Subscriber Scramble: McLanahan
Location: Princeton-Plainsboro Teaching Hospital

Re: Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by McLanahan »

Het is vrij normaal om tijdens het binnen taxien (of sommige piloten die erg ijverig zijn al op de approach, al kan dat ook procedure zijn) de APU te starten om ervoor te zorgen dat er geen 'donkere' periode is tussen het uitzetten van de motoren en het starten/online zetten van de APU (op sommige toestellen vinden de avionics dit ook niet al te fijn). In koude/warme omgevingen zorgt de APU natuurlijk ook voor een aangename temperatuur aan boord, dus het is goed voor 2 dingen!

In warme omgevingen kan tijdens het starten van de APU, en zeker als de cabine al goed warm is, er een hoop airco-rook vrij komen. Het vliegtuig lijkt dan van binnen net op een disco, het enige wat ontbreekt is de glitterbal en lasers! Ow, en de muziek natuurlijk! ;-)

Er zijn natuurlijk plaatsen (zoals ons eigen Schiphol o.a.) waar elke gate groundpower heeft en dan hoef of mag je soms zelfs niet eens de APU starten, tot alleen vlak voor vertrek als de APU nodig is om de motoren te starten.
Everybody lies
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by ssb-spotting »

Okee, ik ben met je eens dat de procedures per land/vliegveld verschillen. Ik zelf heb meerdere malen meegemaakt dat de piloot doodleuk de APU opstart terwijl de kist bijgetankt wordt, en er een tankwagen vol met fuel onder het vliegtuig staat. Daar werd ik niet al te blij van :S
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
McLanahan
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 18 Aug 2006, 22:38
Subscriber Scramble: McLanahan
Location: Princeton-Plainsboro Teaching Hospital

Re: Evacuatie SLM-toestel door ‘foutje’ piloot

Post by McLanahan »

ssb-spotting wrote:Okee, ik ben met je eens dat de procedures per land/vliegveld verschillen.
Niet eens zozeer per land maar meer per vliegveld. De belangrijkste redenen zijn geluidsoverlast, het milieu en kosten!
ssb-spotting wrote:Ik zelf heb meerdere malen meegemaakt dat de piloot doodleuk de APU opstart terwijl de kist bijgetankt wordt, en er een tankwagen vol met fuel onder het vliegtuig staat. Daar werd ik niet al te blij van :S
Slordig, maar kan gebeuren... Weet je zeker dat de bowser nog connected was of leek het daarop? Misschien waren ze al wel disconnected maar was dat niet goed te zien vanuit de plaats waar je zat? De meeste crews zijn uiteraard bewust van de gevaren m.b.t. fuel en electriciteit en zullen altijd eerst goed crosschecken met de fueler/andere piloot of het inderdaad veilig is om de APU te starten!
Everybody lies
Post Reply

Return to “'t Praethuys”