Photoshop programma aanschaffen. Dan kan je croppen, sharpen, witbalans, dustspots enz. aanpassen. En mijn exifviewer kan niks vinden. Maar ik denk dat je sluitertijd wel in orde is. Leuke variatie foto's.Dude wrote:Ik heb de foto's niet bewerkt. ik neem aan dat iedereen wel exif viewer heeft om al mijn instellingen te zien.
Voordat je gaat overbelichten zou ik de sluitertijd wat lager doen en proberen op Iso 100 te fotograferen. ( indien de omstandigheden dit toelaten.) Bij de foto van de demo f16 die langstaxiet lijkt 1/1250 mij te snel waardoor je de foto veel sneller onderbelicht. Dit zelfde geldt in mijn ogen ook voor de static A-10. Voor de rest vind ik het goeie platen.Bendavid2 wrote:Over het algemeen erg donker. Je zit donkere kisten te fotograferen. Doe 1/3 a 2/3 stop overbelichten. Foto 1 en 5 hebben trappetjes (jaggies). Foto 6 is ook mooi. En oefenen dan kan je meer uit je equipment halen. Morgen is een leuke dag om te gaan spotten trouwens. Matig weer, extra uitdaging.Dude wrote:Ik heb de foto's niet bewerkt. ik neem aan dat iedereen wel exif viewer heeft om al mijn instellingen te zien.
Hij heeft ze expres niet bewerkt zodat men op de fototechniek kan reageren.Bendavid2 wrote:Photoshop programma aanschaffen.
Gezien de lens die hij gebruikt lijkt het me logisch om bij het actiewerk een hogere ISO waarde dan 100 te gebruiken. Overbelichten zou ik bij digitale fotografie niet snel aan beginnen, die correcties kun je met een goed fotobewerkingsprogramma achteraf nog uitvoeren.Pete wrote:Voordat je gaat overbelichten zou ik de sluitertijd wat lager doen en proberen op Iso 100 te fotograferen. ( indien de omstandigheden dit toelaten.)
In de foto van de static A-10 genomen op iso 250 ontgaat mij de actie een beetje, bovendien juist bij de actiefoto's heeft hij geschoten met iso 100. Of moet ik mijn beeldscherm calibreren.SquAdmin wrote:Gezien de lens die hij gebruikt lijkt het me logisch om bij het actiewerk een hogere ISO waarde dan 100 te gebruiken. Overbelichten zou ik bij digitale fotografie niet snel aan beginnen, die correcties kun je met een goed fotobewerkingsprogramma achteraf nog uitvoeren.Pete wrote:Voordat je gaat overbelichten zou ik de sluitertijd wat lager doen en proberen op Iso 100 te fotograferen. ( indien de omstandigheden dit toelaten.)
Oke dat wist ik niet.Key wrote:Hij heeft ze expres niet bewerkt zodat men op de fototechniek kan reageren.Bendavid2 wrote:Photoshop programma aanschaffen.
Erik
Heb Adobe Photoshop Elements. Maar het gaat mij erom om mijn fototechnieken te verbeteren. Ik wil een betere fotograaf worden. Vind bijv mijn foto's aardig aan de donkere kant. Misschien moet ik andere instellingen nemen en een andere hoek om de vliegtuigen te fotograferen of weet ik veel wat ik er allemaal aan kan doenJK wrote:´Photoshop programma aanschaffen`
Dit hoeft niet meer dan 3 kwartjes te kosten..................
Probeer in je omgeving of iemand dit voor je kan regelen,want je kunt je foto´s
er zoveel mooier mee maken.
En vraag eens mensen langs de baan,die kunnen je ook veel tips geven!
Succes , Johan
Precies .... jij snapt het.Hij heeft ze expres niet bewerkt zodat men op de fototechniek kan reageren.
De reden dat je foto's donker zijn wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de combinatie van bewolkt weer en een lens die niet heel lichtsterk is. Ik denk dat ISO 200 voor vliegende kisten beter is bij dit soort weersomstandigheden. Voor static zou ISO 100 voldoende moeten zijn, in dat opzicht is de gekozen waarde bij de A-10 in het zonnetje onnodig hoog.Dude wrote:Welke iso-waarden kan ik het beste gebruiken waarvoor ???
hogere voor actie (vliegend) en lagere bijv: 100 voor static ????
Deze opmerking geeft toch aan dat je jezelf eerst de basisprincipes van de fotografie moet aanleren. De gekozen ISO is niet bepalend voor een actieplaat of static. De gekozen ISO-waarde hangt van het beschikbare licht; is er veel (zon)licht, dan kies je 200 ISO (dus niet 100 ISO). Naarmate er minder licht is, schroef je de ISO-waarde op.Dude wrote:Welke iso-waarden kan ik het beste gebruiken waarvoor ???
hogere voor actie (vliegend) en lagere bijv: 100 voor static ????
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more