Verhaal is niet zo zwart/wit als Zwaan aangeeft :Zwaan wrote:Hoewel je geen vluchtnummers o.i.d. publiceert, zal ik proberen de situatie te verklaren.
Er gaan 3 KLM vluchten vanuit Warschau per dag:
6:10 Warschau 08:15 Amsterdam KL1362
12:05 Warschau 14:15 Amsterdam KL1364
17:45 Warschau 19:50 Amsterdam KL1366
De KL877 naar Taipei vertrekt om 20:45
Dus tenzij de KL1364 meer dan 6 uur vertraging heeft gehad, hebben jouw vrienden de KL1366 genomen. Dit geeft een overstaptijd van 55 minuten en is veel te krap gepland. Je checked normaal toch ook niet 55 minuten voor vertrek in?
Om een lang verhaal kort te maken mogen je vrienden de hand in eigen boezem steken en heeft KLM een hele gulle handreiking gedaan door kostenloos om te boeken en ook nog een voucher van 50 euro p.p. uit te geven.
Het uitgangspunt van Reinier was dat KLM de zaak niet netjes heeft afgehandeld. Ik onderbouw waarom dit niet juist is en waarom een voucher van 50 euro p.p. en kostenloos omboeken een gulle handreiking is. Kreten als ''ik schaam me om nederlander te zijn'' zijn dan ook volledig uit de lucht gegrepen.Overstappen op Amsterdam Airport Schiphol
Als u van/naar Schengenlanden reist, dient u rekening te houden met veiligheidscontroles en douanehandelingen. Hierdoor kan uw overstaptijd aanmerkelijk worden verlengd. Uw bagage wordt automatisch doorgelabeld. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot een van de Transfer Desks in de terminal.
Zwaan wrote:Wat is er niet zwart wit aan? Ik leg het toch duidelijk uit?
De minimum connecting time is 40 minuten, gebaseerd op de tijd die een koffer minimaal nodig heeft. Het heet ''minimum'' omdat het de kortste overstaptijd onder de meest ideale omstandigheden is. De tijd die een passagier nodig heeft varieert zoals ik eerder uitlegde. Dit weet een reserveringsysteem natuurlijk niet. Passagiers kunnen en moeten ook zelf enige verantwoordelijkheid nemen. Als je op de laatste vlucht van de dag gokt met 55 minuten overstaptijd, dan heb je geen enkele marge ingebouwd, ongeacht wat een reserveringsysteem aangeeft. Op de KLM site staat dit ook nog eens netjes aangegeven:
Het uitgangspunt van Reinier was dat KLM de zaak niet netjes heeft afgehandeld. Ik onderbouw waarom dit niet juist is en waarom een voucher van 50 euro p.p. en kostenloos omboeken een gulle handreiking is. Kreten als ''ik schaam me om nederlander te zijn'' zijn dan ook volledig uit de lucht gegrepen.Overstappen op Amsterdam Airport Schiphol
Als u van/naar Schengenlanden reist, dient u rekening te houden met veiligheidscontroles en douanehandelingen. Hierdoor kan uw overstaptijd aanmerkelijk worden verlengd. Uw bagage wordt automatisch doorgelabeld. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot een van de Transfer Desks in de terminal.
Dat kan wel wezen, maar dit soort overstappen worden door alle maatschappijen gewoon aangeboden als mogelijke connectie. Sterker, het hele netwerk van KLM is erop gebouwd! Dat je als passagier enige verantwoordelijkheid mag nemen, ok, maar als de maatschappij de connectie aanbiedt, dan is die dus te halen. Ik vlieg ongeveer 10 keer per jaar met een overstap van minder dan een uur (ook op luchthavens als Frankfurt, Madrid en Zurich) en het is me pas twee keer overkomen dat ik de aansluiting nit kon halen. en beide door vertraging van de eerste vlucht.Zwaan wrote:De minimum connecting time is 40 minuten, gebaseerd op de tijd die een koffer minimaal nodig heeft. Het heet ''minimum'' omdat het de kortste overstaptijd onder de meest ideale omstandigheden is. De tijd die een passagier nodig heeft varieert zoals ik eerder uitlegde. Dit weet een reserveringsysteem natuurlijk niet. Passagiers kunnen en moeten ook zelf enige verantwoordelijkheid nemen. Als je op de laatste vlucht van de dag gokt met 55 minuten overstaptijd, dan heb je geen enkele marge ingebouwd, ongeacht wat een reserveringsysteem aangeeft. Op de KLM site staat dit ook nog eens netjes aangegeven:
Waar maak je dat uit op? Als een vlucht vertraagd is, is dat niet per definitie door toedoen van de luchtvaartmaatschappij!James wrote:Vlucht gemist door vertraging 1e vlucht betekend gewoon dat KLM een hotel overnachting had moeten regelen.
Door KLM toedoen hebben ze die vlucht gemist!.
Ik vind dat ze coulant zijn geholpen!James wrote:Blijft gewoon dat het een beetje een vreemd verhaal is dat die mensen niet netjes zijn geholpen.
. |
/O\
\_______[|(.)|]_______/
o ++ O ++ o
Als KLM het aanbiedt? Ja! Als KLM weet dat de connectie niet te halen is, dan moet het niet worden aangeboden als mogelijkheid. En ja natuurlijk weet iedereen dat je met 6 uur meer kans hebt om de vlucht te halen dan met 55 minuten, maar zonder de omstandigheden te weten kan je niet stellen dat de betreffende passagiers dan maar een eerdere vlucht hadden moeten nemen. Misschien was die al vol, was de vlucht veel duurder, was het schema in Polen daar niet toereikend voor, whatever.Zwaan wrote:Klopt, de aangeboden connectie is volgens een reserveringssysteem te halen, maar een reserveringssysteem neemt logischerwijze geen vertragingen of extra drukte of Schiphol mee. Dit is aan de passagier om zelf in ogenschouw te nemen. Indien er meerdere vluchten per dag gaan kan ik me nog voorstellen dat je met 55 minuten overstaptijd gokt, maar als er maar een vlucht per dag gaat dan zou elk weldenkend mens niet willen riskeren om die vlucht te missen. Maar tegenwoordig zijn we erg makkelijk in het afschuiven van verantwoordelijkheid. Zo hoeft een passagier geen common sense te gebruiken, maar moet een reserveringsprogramma wel op alle varriabelen inspelen?
Ja, maar met dat verschil dat er geen dienstregeling voor je auto is, maar wel voor de KLM. En je hebt een contract met de KLM voor die vluchten. Onder normale omstandigheden dient de KLM je de connectie te laten halen. Als dat onder normale omstandigheden niet kan, dan moet het niet worden aangeboden!Zwaan wrote:Als jij om een bepaalde tijd met de auto op Schiphol moet zijn en de routeplanner geeft een bepaalde tijd dan ga je toch ook eerder weg om vertragingen te compenseren? Zeker in de spits, of in vakantietijd? Dit is precies hetzelfde, de extra informatie op de KLM site zegt al genoeg. Zeker als je van Schengen naar Non-Schengen gaat dat moet men zich beseffen dat er meer tijd nodig is.
Dit is onzin. Het spijt me zeer. Ik weet niet van 9 van de 10 keer, maar ´altijd op het bordje van de KLM´ is onzin. Juist omdat het vroeger, zonder regels, altijd op het bordje kwam van de passagier, zijn er nu vrij duidelijke regels. In dit geval weten wij hier allemaal niet wat de reden van de vertraging is. Hier is het dus gissen of er compensatie mogelijk is. Maar een claim indienen kan altijd. Als het buiten de schuld van de KLM was, dan wordt er gewoon niets toegewezen, zo simpel is het.Zwaan wrote:Verder wordt ik een beetje moe van dat hele eu-claim. Vertraging is zo opgelopen; slecht weer, slots, problemen met pax of bagage, technische problemen, enz. enz.
9 van de 10 keer kan KLM ook niets aan vertraging doen (spreek uit eigen ervaring). Maar toch worden de problemen altijd op het bordje van de carrier geschoven terwijl de vergoedingen totaal niet in verhouding staan tot de betaalde ticketprijs.
Uiteraard niet. Het is echter wèl te halen, maar er is een verschil tussen 'dat kun je halen' en 'dat haal je gegarandeerd'. Het tweede wordt zeker niet beweerd door de maatschappij, en dus denk ik dat KLM weinig te verwijten valt indien ze normale inspanningen geleverd hebben om de vluchten volgens schema te laten lopen en dus de aansluiting te halen.ehusmann wrote:Als KLM weet dat de connectie niet te halen is, dan moet het niet worden aangeboden als mogelijkheid.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more