Lijkt me dan juist andersom, de motoren zitten halverwege en de uitlaatstroming gaat achterwaards weg dus dan zou juist de staart onscherp moeten zijn;DJdeRidder wrote:Lastig te zien op dit fotootje, maar heeft wellicht te maken met de hitte uit de motoren?
Verkeerd gelezen, te snel gereageerd. Je hebt gelijk..Hurricane wrote:Lijkt me dan juist andersom, de motoren zitten halverwege en de uitlaatstroming gaat achterwaards weg dus dan zou juist de staart onscherp moeten zijn;DJdeRidder wrote:Lastig te zien op dit fotootje, maar heeft wellicht te maken met de hitte uit de motoren?
Klinkt heel aannemelijk! Nooit zo over nagedacht dat het zodanig een rol speelt tijdens pannenSpotterNL wrote:Laat me raden, deze heli vloog met een redelijke snelheid naar voren? Wat er namelijk gebeurt met meetrekken (pannen) is dat de neus en staart van het toestel een andere beweging hebben ten opzichte van de camera is het ene deel wel scherp en het andere niet.
In dit voorbeeld is er een bepaalde tijd (zeg 1/160e) dat de foto wordt gemaakt. In die tijd vliegt de heli zodanig dat deze rechter op de camera komt te staan (met als ultime moment als deze recht voor je is, dan staat de heli haaks op je lensrichting). Wat er in feite gebeurt is dat vanuit je camera gezien de heli een beetje om zijn as draait (neus naar rechts), en daar komt de bewegingsonscherpte op de neus vandaan.
En dat gebeurd vooral bij kisten die heel dichtbij en snel voorbij vliegen,kiwi wrote:Klinkt heel aannemelijk! Nooit zo over nagedacht dat het zodanig een rol speelt tijdens pannenSpotterNL wrote:Laat me raden, deze heli vloog met een redelijke snelheid naar voren? Wat er namelijk gebeurt met meetrekken (pannen) is dat de neus en staart van het toestel een andere beweging hebben ten opzichte van de camera is het ene deel wel scherp en het andere niet.
In dit voorbeeld is er een bepaalde tijd (zeg 1/160e) dat de foto wordt gemaakt. In die tijd vliegt de heli zodanig dat deze rechter op de camera komt te staan (met als ultime moment als deze recht voor je is, dan staat de heli haaks op je lensrichting). Wat er in feite gebeurt is dat vanuit je camera gezien de heli een beetje om zijn as draait (neus naar rechts), en daar komt de bewegingsonscherpte op de neus vandaan.
Onjuist. De VR-functie van Nikon detecteert panning en gebruikt dan automatisch alleen de correctie voor verticale onscherpte.Niet helemaal on-topic maar toch:
Als ik me niet vergis, adviseert Nikon zelfs de VR functie uit te schakelen bij het pannen om schade aan de VR te voorkomen.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more