Koning Winter heeft de afgelopen periode het sneeuw en ijsbestrijdingsplan van “de Kooy” maximaal op de proef gesteld. Want een plan maken is één, maar kijken of het werkt kan alleen in de praktijk. En als bij deze praktijk winterweer noodzakelijk is, komt dit in ons land niet echt vaak voor.
Half december is het gaan sneeuwen en met tussenpauzes is het blijven sneeuwen tot op de dag van vandaag! Genoeg sneeuw dus om het personeel goed te laten werken met de voertuigen ter bestijding van de sneeuw.
Wat voor middelen worden er gebruikt:
• 2 x Unimog met sneeuwschuiver, echte werkpaarden.
• 2 x ASPS 2000 airport sprayer, aanhangwagens gevuld met clearway.
• 2 x Veegwagen met rolbezem, oud maar functioneel.
Met deze beperkte middelen is het telkens weer een uitdaging om bij hevige sneeuwval ons “kleine” vliegveld sneeuwvrij te maken.
Wie voeren de werkzaamheden uit:
• Hardwerkende tijgers van de afdeling transport.
• Prima ondersteunend personeel van het korps marine brandweer.
Met deze enthousiaste ploeg is het zeer prettig werken en een genot om te zien hoe in deze barre omstandigheden de handen ineen worden geslagen om de klus te klaren.
Dus met de middelen en het personeel moeten er telkens afwegingen worden gemaakt waar de prioriteiten liggen om het veld schoon te krijgen. Want naast de SAR (Search and Rescue) taak, prio 1, heeft de Kooy civiel medegebruik van Den Helder Airport waar diverse maatschappijen ten behoeve van de offshore industrie zijn gevestigd. Kortom er wordt van alle kanten druk uitgeoefend om het veld op alle plekken sneeuwvrij te krijgen. Met wat geduld en erg hard werken krijgt de transportdienst van de Kooy, met ondersteuning van de brandweer, het iedere keer voor elkaar om deze klus te klaren.
Hieruit blijkt maar weer eens dat wij als Den Helder Airport trots mogen zijn op de samenwerking met de mannen en vrouwen van MVKK.
Bron: copy/paste uit een Den Helder Airport Nieuwsbrief