Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

ImageImageLogs and news for those airports and airfields in The Netherlands not covered in the subforums.

Forum rules
ImageImage
User avatar
kmarrie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 674
Joined: 26 Feb 2003, 23:12
Type of spotter: Pictures.

Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by kmarrie »

Sorry only in Dutch.

Naar aanleiding van een topic in het fotoforum ben ik op zoek gegaan naar alle mogelijke info mbt de GLV's. Aangezien deze allen zeer mijn interessen hebben en ik eigenlijk alleen GLV 5 ken ben ik op het net gaan zoeken. Ik kwam daar de volgende informatie tegen welke voor mij zeer nuttig was. Ik weet dat er ooit eens een topic-je was over de GLV's maar deze kon ik niet meer vinden en aangezien ik niet zeker ben of iedereen deze info al heeft dacht ik dat het handig kan zijn deze hier te plaatsen.
Mocht er iemand een meer complete lijst hebben van alle GLV's met daarbij de nodige tips qua fotografie dan zijn deze zeer welkom.

Hierbij mijn bijdrage:

Artikel 5 Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen

Paragraaf 2. Minimum VFR-vlieghoogteLaagvlieggebieden en -routes ten behoeve van militaire hefschroefvliegtuigen en voor opleidingsdoeleinden bestemde propellervliegtuigen Artikel 51.Het gestelde in artikel 3 geldt niet voor gezagvoerders van militaire hefschroefvliegtuigen respectievelijk van voor opleidingsdoeleinden bestemde propellervliegtuigen behorende tot of gebruikt voor de Nederlandse of bondgenootschappelijke strijdkrachten indien zij, met inachtneming van de regels gesteld in het tweede lid, VFR-vluchten uitvoeren binnen de volgende gebieden en routes:

a. GLV I: (oefenterrein nabij Balloërveld - Zeegse ?? juiste naam mij onbekend)
53 03 45 N - 006 40 30 E
53 03 45 N - 006 43 30 E
52 59 15 N - 006 39 00 E
53 01 00 N - 006 38 00 E
53 03 45 N - 006 40 30 E

b. GLV II: (nabij Drenthe)
52 59 15 N - 006 30 00 E
52 58 00 N - 006 50 00 E
52 46 00 N - 006 40 00 E
52 46 00 N - 006 20 00 E
52 53 00 N - 006 22 50 E
52 59 15 N - 006 30 00 E

c. GLV III (...........?......):
52 53 00 N - 006 13 00 E
52 54 00 N - 006 21 00 E
52 46 00 N - 006 14 00 E
52 47 00 N - 006 13 00 E
52 53 00 N - 006 13 00 E

d. GLV IV (........ ):
52 04 30 N - 005 41 30 E
52 04 15 N - 005 44 30 E
52 01 30 N - 005 44 45 E
52 01 50 N - 005 43 00 E
52 04 30 N - 005 41 30 E

e. GLV V ( zandvlakte/ heide nabij Oirschot):
51 30 30 N - 005 18 45 E
51 29 45 N - 005 23 30 E
51 28 30 N - 005 23 30 E
51 28 00 N - 005 18 45 E
51 30 30 N - 005 18 45 E

Meer info van Iwan kan hier gevonden worden:
http://fox2.co.uk/viewtopic.php?t=1365" onclick="window.open(this.href);return false;

f. GLV VI ( tussen Raalte en Rijssen):
52 23 00 N - 006 15 00 E
52 20 00 N - 006 30 00 E
52 18 00 N - 006 28 00 E
52 17 00 N - 006 17 00 E
52 23 00 N - 006 15 00 E

g. GLV VII (......?........):
52 06 00 N - 005 53 00 E
52 08 00 N - 005 40 00 E
52 13 00 N - 005 34 00 E
52 20 00 N - 005 37 00 E
52 35 00 N - 005 50 00 E
52 30 00 N - 005 58 00 E
52 06 00 N - 005 53 00 E

h. GLV VIII (......?........):
51 26 00 N - 005 48 00 E
51 26 00 N - 006 02 30 E
51 22 30 N - 006 10 00 E;

via de westelijke oever van de rivier de Maas naar:
51 17 00 N - 006 02 30 E
51 17 00 N - 005 48 00 E
51 26 00 N - 005 48 00 E.

i. Maas/Waal:
51 43 N - 004 53 E (Keizersveer)
51 43 N - 005 03 E (Drongelen)
51 44 N - 005 08 E (Heusden)
51 45 N - 005 16 E (Hedel)
51 43 N - 005 22 E (Rosmalen)
51 46 N - 005 32 E (Oss)
51 48 N - 005 39 E (Ravenstein)
51 53 N - 005 37 E (Druten);

langs de rivier de Waal naar;
51 49 N - 005 00 E (Woudrichem)
51 49 N - 004 56 E (Sleeuwijk);

langs de Rijksweg A27 naar;
51 43 N - 004 53 E (Keizersveer).

j. De eilanden Voorne-Putten en Hoekschewaard met uitzondering van de stranden.
k. Wieringermeerpolder:
52 53 30 N - 004 54 30 E;

langs de oostelijke grens van het Amstelmeer naar:
52 52 15 N - 004 56 15 E
52 45 30 N - 004 57 25 E
52 46 30 N - 005 06 15 E;

langs de kust van het IJsselmeer en de Waddenzee naar:
52 53 30 N - 004 54 30 E.

l. Route VO:
51 27 00 N - 004 20 20 E (Vliegbasis Woensdrecht)
51 37 27 N - 004 30 79 E (Standdaarbuiten)
51 41 58 N - 004 56 89 E (Waspik)
51 49 63 N - 005 40 93 E (Hernen)
51 50 97 N - 005 33 63 E (Altforst)
51 50 88 N - 005 15 42 E (Waardenburg)
51 52 19 N - 005 03 07 E (Kedichem)
51 51 84 N - 004 56 29 E (Hoornhaar)
51 45 88 N - 004 38 94 E (Dordrecht)
51 42 91 N - 004 37 52 E (Moerdijk)
51 42 57 N - 004 25 38 E (as Hollandsdiep)
51 39 40 N - 004 20 59 E (as Volkerak)
51 27 00 N - 004 20 20 E (vliegbasis Woensdrecht).

2.Tijdens de in het eerste lid bedoelde vluchten nemen de gezagvoerders de volgende nadere voorwaarden in acht:
a. De minimum vlieghoogte is ten minste 30 meter (100 voet) boven hindernissen of zoveel lager als door het doel van de vlucht is vereist.
b. Aaneengesloten bebouwing, ziekenhuizen, sanatoria en dergelijke worden vermeden.
c. De gezagvoerder die meer dan 926 meter (½ NM) van de route is afgeraakt of buiten het gebied is gekomen, begeeft zich eerst naar de voor hem geldende minimum vlieghoogte alvorens de vlucht op de route of binnen het gebied mag worden voortgezet.
d. De gebieden EHR-3 (Oldebroek) en EHR-9 (Harskamp) worden vermeden behoudens in geval van toestemming.
e. Voor vluchten binnen een van de in het eerste lid, onder a tot en met h genoemde gebieden is vooraf toestemming vereist van de Commandant Groep Helicopters van de Koninklijke Luchtmacht. f. Voor vluchten binnen een van de in het eerste lid, onder i en j, vermelde gebieden en de onder 1 genoemde route is vooraf toestemming vereist van de Commandant Koninklijke Militaire School Luchtmacht/Vliegbasis Woensdrecht.
g. Voor vluchten binnen het gebied genoemd in het eerste lid, onder k is vooraf toestemming vereist van de Commandant van de Groep Helicopters van de Koninklijke Marine.
h. Voor vluchten binnen het gebied genoemd in het eerste lid, onder e, is tevens vooraf een klaring van de luchtverkeersleidingdienst van de Vliegbasis Eindhoven vereist.

3.Aan gezagvoerders van hefschroefvliegtuigen of voor opleidingsdoeleinden bestemde propellervliegtuigen van de bondgenootschappelijke strijdkrachten wordt per oefening, uitgezonderd voor gezamenlijke oefeningen met Nederlandse eenheden, door de Staatssecretaris van Defensie toestemming verleend onder nader te stellen voorwaarden.


Ik hoop dat deze info nuttig kan zijn voor eenieder die eens wat andere plaatjes wil maken.
Hopelijk willen de mensen die meer info hebben of tips mbt het gebied deze met ons delen zodat we hier één complete GLV topic krijgen en alles overzichtelijk bij elkaar houden.

Groeten Ralph Blok
phantom

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by phantom »

Leuk onderwerp inderdaad. Hield dit zelf in het verleden ook in de gaten omdat wij onder een laagvliegroute woonden genaamd Linkmil10A of zoiets maar volgens mij is die opgeheven i.v.m. geluidsoverlast.
Op de site van de luchtmacht zelf een mooi overzichtje: http://www.defensie.nl/actueel/vliegbew ... eghoogten/" onclick="window.open(this.href);return false; (klik op het kaartje om het groter te maken)
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12183
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by ebauer »

phantom wrote:Leuk onderwerp inderdaad. Hield dit zelf in het verleden ook in de gaten omdat wij onder een laagvliegroute woonden genaamd Linkmil10A of zoiets maar volgens mij is die opgeheven i.v.m. geluidsoverlast.
Op de site van de luchtmacht zelf een mooi overzichtje: http://www.defensie.nl/actueel/vliegbew ... eghoogten/" onclick="window.open(this.href);return false; (klik op het kaartje om het groter te maken)
Link10 en Link10A. Ik heb zelf vlak bij de Link 10A gewoond. Die liep vlak langs het vliegveldje van Drachten richting Ureterp en verder zuidwaarts. De vlieghoogte was 75 meter en ik zag er destijds regelmatig JBG43 Alpha Jet's, JBG38 Tornado's, een RS F-16 in formatie met een Viper van Volkel, Canadese CF-18A....Je moest wel wat geluk hebben omdat er per dag maar zo'n zes straaljagers gebruik van maakten. Op vrijdagmiddag kon je er wel eens een Duitse Transall zien maar dat zag ik slechts een keer. Je kon bij Drachten op het viaduct 'de Skieding' gaan staan (Rijksweg A7 op de grens van Groningen - Friesland). Met strak VFR weer kon je ze op tijd aan zien komen maar je kon ook zeer luidruchtig verrast worden als je even een boekje las... :mrgreen:
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
phantom

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by phantom »

Nog een gedetailleerder kaartje is te vinden op: http://www.ais-netherlands.nl/aim/10052 ... en-GB.html" onclick="window.open(this.href);return false;, klik in part 2 op charts en dan op ENR 6-5.2

Linkmil10a laagvliegroute dus nog steeds opgeheven.
Deventer simulated forced landing area wordt vooral gebruikt door sportvliegtuigen van vliegveld Teuge om gesimuleerde noodlandingen te oefenen, ik kom daar wel eens met de mountainbike en dan zie ik dat ze de motor uitzetten en ze behoorlijk laag bij de grond zitten voordat ze de motor weer aan zetten.
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by Copter »

Volgens mij is GLV V-VIII het gebied in de omgeving van natuurgebied (en vliegbasis) De Peel op de grens van Limburg en Brabant.

Iemand enig idee of het vooraf bekend is welke GLV gebieden er op bepaalde dagen in gebruik zijn en in hoeverre het toegestaan is om deze (vaak militaire oefen-)terreinen te betreden ?
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5086
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by Thijs »

Copter wrote:Volgens mij is GLV V-VIII het gebied in de omgeving van natuurgebied (en vliegbasis) De Peel op de grens van Limburg en Brabant.

Iemand enig idee of het vooraf bekend is welke GLV gebieden er op bepaalde dagen in gebruik zijn en in hoeverre het toegestaan is om deze (vaak militaire oefen-)terreinen te betreden ?
Het voordeel van laagvlieggebieden is dat de luchtmacht niet hoeft te melden dat ze het gebied gaan gebruiken. Kortom er is geen pijl op te trekken. Indicatoren kunnen zijn dat er een oefening plaats vind. Maar zekerheid heb je nooit.

Kijkend naar het verleden heb je de meeste kans op de Oirschotse Heide. Maar ja een dag niks zien hoort ook tot de mogelijkheden.
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
kmarrie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 674
Joined: 26 Feb 2003, 23:12
Type of spotter: Pictures.

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by kmarrie »

Heren afgelopen woensdag en vandaag vrijdag 09-07-2010 naar GLV 5 geweest.
Woensdag was het erg stilletjes, zo stilletjes dat er niets vloog op Oirschot. Dit was mijn 1e keer GLV 5 dus het begin was goed (NOT).
Toen maar op EHEH in de landing gestaan en de scanner aan, zodra we wat zouden horen was het de bedoeling die kant op te gaan maar helaas was het niet nodig.

Tja en dan toch nog maar een keer proberen vandaag dus.
Jimmy, Nick en ik kwamen om 09.20 uur aan op EHEH en dachten eerst de CH-12 in de landing te platen en dan af te wachten of er iets op de glv zou komen.
Voordat we uberhaupt de c-130 konden platen hoorden we de eerste Cougar op de scanner en zijn direct naar de GLV gereden.

Het betrof de S-433 en deze was eerst wat landingen aan het beoefenen op de heide (coordinaat: 51°28'36.82"N 5°20'40.84"O) en daarna ging hij wat Brown Outs maken in het zand op coordinaat 51°28'44.14"N 5°20'53.73"O . Om 09.48 uur maakte ik mijn eerste platen van de heli en om 10.19 de laatste. In totaal is de heli dus ruim 30 minuten bezig geweest en was het wat ons betreft een groot succes.

Vervolgens kwam de eerste AH-64d op GLV 5 de Q-25 deze ging ongeveer een minuut of 20 lang landingen maken op het stukje terrein aan de andere kant van de wintelresedijk (in google earth) 51°28'41.45"N 5°19'20.94"O. Ik kan u vertellen dat dit niet aan te lopen is vanaf 51°28'44.14"N 5°20'53.73"O, zelf had ik geen idee waar hij was en ben op het geluid af gelopen maar bij 35 graden zonder water ( lag nog in de auto) is het een gevecht tegen de klok en een fysiek meet moment voor jezelf. Ik heb het niet gehaald helaas want daar aangekomen vertrok de Q25 net terug naar EHGR.

Na deze teleurstelling hoorde ik de Q-10 welke ook even kwam spelen. De heli was hier vanaf 10.34 uur en jawel hij vloog nabij de blauwe containers welke nu op GLV 5 zijn geplaats. Een leuke wandeling van minimaal 15 minuten door het mulle zand ppfff. Het exacte coordinaat hiervan weet ik niet maar ik denk dat het ongeveer hier was: 51°28'51.87"N 5°20'43.84"O. Gelukkig besloot de Q-10 iets langer te blijven als de 25 want deze heeft nog diversen manouvres gemaakt en heeft uiteindelijk de GLV verlaten om 11.46 uur. Hij is hier dus meer als een uur geweest!!!

Aangezien wij inmiddels helemaal gesloopt waren door het velen lopen bij 35 graden en geen drinken hebben, besloten we naar de auto te gaan om onze vochthuishouding op peil te brengen. Toen we bij Echos (oude PMT) wat gedronken hadden hoorden we de volgende Cougar alweer op de scanner en ook deze kwam naar de GLV. Helaas heeft deze maar een minuut op 20 de GLV aangedaan en is vervolgens naar EHEH gegaan voor een oefen emergency landing. Het nummertje van deze Cougar is ons onbekend gebleven maar hij maakten in elk geval een aantal brown outs op 51°28'42.43"N 5°21'4.28"O van 12.25 uur tot 12.41 uur.

De eerste keer hadden wij de auto op de 2e parkeerplaats gezet langs de eindhovensedijk thv 51°29'11.61"N 5°21'7.26"O na de middag hebben we de auto op de eerste P plaats gezet thv 51°28'59.28"N 5°21'45.73"O het was de 2e keer toch ruim 13 minuten lopen richting de laatste Cougar dus mijn advies zou zijn. Ga 's morgens rond 08.30 uur op je gemak GLV 5 op neem je stoel/ koelbox/ drinken/ boekje/ wc papier/ petje/ zonnebrand/ etc mee en ga gewoon lekker hier 51°28'31.78"N 5°20'51.43"O zitten en als je de tijd hebt ga dan pas weer zo laat mogelijk weg en laat je verrassen.

Misschien nog een tip als je niet van BOPO'en (Bos Poepen) houd ? hier 51°28'50.05"N 5°21'36.91"O staan 2 dixies (wc).

Ik hoor graag van andere wat jullie ervaringen zijn op de GLV's 1 tm 8 en misschien is het makkelijk om wat coordinaten en tijdstippen te vermelden wanneer en waar de helies gefotografeerd zijn. Nu weet ik dat behaalde resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst maar het maakt alles wel een stuk duidelijker en geeft in ieder geval een idee van de situatie ter plaatsen.
Ik hoop dat we met z'n allen op deze manier de hobby nog leuker kunnen maken. Als iedereen alle info voor zich zelf wil houden kan dit forum mijn inziens net zo goed uit de lucht.
Als laatste nog een tip. Het is dan welliswaar een militairoefenterrein welke op eigen risico betreden mag worden maar probeer de militairen zo min mogelijk tot last te zijn. Wij hebben ons verplaats langs de bosranden en hebben ook tijdens het fotograferen zo veel mogelijk de bosrand opgezocht. Mocht je een zandvlakte oversteken en dat is onvermijdelijk doe dit dan zsm en blijf niet midden op de vlakte staan terwijl de helicopters over je hoofd scheren. Dit maakt het voor de piloten een stuk makkelijker en is voor jezelf een stuk veiliger. Als eenieder overal maar midden op het zand gaat staan ben ik bang dat we in de toekomst hier niet meer mogen komen en de Koninklijke Marechaussee hier nauwlettend op gaat controleren en dat willen we niet.

Veel plezier op de GLV's
Groetjes Ralph
User avatar
jimmy van drunen
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6529
Joined: 23 Dec 2006, 22:32
Type of spotter: Photographer
Location: Tilburg, near EHGR RWY28

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by jimmy van drunen »

Beste Ralph,

Inderdaad, het was een super vette dag voor de eerste (eigenlijk tweede, niet smokkelen :lol: ) keer!
Maar liefst 4 heli's!

Ze vlogen goed in de GLV, het begon al lekker vroeg.
Ook de zon liet zich goed zien!

Ik wil je wel graag verbeteren op het punt dat de Q-25 niet gelijk naar Gilze is gegaan, wat te zien is in het Photoforum, is dat de Q-25 nog een aantal passes maakte op het coordinaat waar de eerste Cougar landde.

Verder was het een hele zware dag, het is erg vermoeiend, en zeker met deze tropische temperaturen!
Ik koos voor een lange broek (spijker) met leger kisten, maar ook dat had ik beter kunnen bekijken.

Maar.. het was het waard!

Het was gezellig!

Mvg, Jimmy
User avatar
DJdeRidder
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1831
Joined: 12 Mar 2004, 15:24
Type of spotter: F4 Mil
Subscriber Scramble: DJdeRidder
Location: Maarssen
Contact:

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by DJdeRidder »

kmarrie wrote: Ik hoop dat we met z'n allen op deze manier de hobby nog leuker kunnen maken. Als iedereen alle info voor zich zelf wil houden kan dit forum mijn inziens net zo goed uit de lucht.
Ik vraag me heel erg af of deze hobby ('wildspotten' in de laagvlieggebieden) er beter op wordt als honderden spotters via Scramble op de hoogte worden gehouden van alle exacte vliegactiviteiten, locaties en details.

Als voorbeeld een artikel over een oefening in Terheijden (zie link):
Publiek ondermijnt oefening
(..)
Op het moment dat de Chinook bijna het gras raakt, vliegt hij weer door. De piloot besluit zijn voertuig aan de andere kant van het kanaal aan de grond te zetten. Het onbegrip bij de gereedstaande fotografen is groot. Luitenant Dick had juist een 'mooi persmoment' aangekondigd en dan gebeurt er dit. Korte tijd later wordt bekend dat de gezagvoerder de situatie op de grond niet veilig vond. Het toegestroomde publiek zou in gevaar kunnen komen door de lokale storm die het toestel veroorzaakt.
Het ging hier dus om toegestroomd publiek dat op uitnodiging van en onder toezicht van vliegbasispersoneel stond opgesteld. Daarmee wil ik niets insinueren, maar als het zelfs voor luchtmachtpersoneel al lastig is om in te schatten wat een veilige plaats is om naar de heli's te kijken, hoe moet het dan met 30 spotters die allemaal verspreid rond gaan rennen om die ene unieke plaat te maken... Ik was er ook bij in Terheijden en heb gelukkig nog 1 leuk plaatje van de onverwachte doorstart kunnen maken. Daarna heb ik ruim twee uur gewacht, maar werd er alleen nog maar op andere plekken geland. Op die foto stond het publiek 10-20 meter rechts van de Chinook op een openbaar weggetje langs het kanaal. Maar voor hetzelfde geld sta je met 30 spotters ergens op de heide en wordt een hele oefening om deze reden afgeblazen of op een afgesloten militair terrein voortgezet. Ik weet niet of dat is wat je omschrijft als de hobby leuker maken.

Afgelopen week was er Dutch Blaze op diverse lokaties in GLV-7. Deze oefening is aangekondigd door de Luchtmacht in lokale kranten en op internet e.d. Iedereen die een klein beetje oplette, kon hiervan op de hoogte zijn. Een persoon van onze groep kwam erachter en heeft enkele bekenden geinformeerd. Uiteindelijk zijn er 16 verschillende personen op Beekhuizerzand geweest om Chinooks te fotograferen (vrienden van bekenden van kennissen), waarvan 14 tegelijk op woensdagavond. Niet bepaald een voorbeeld van info voor jezelf houden. En dan tel ik nog niet eens de toevalig passerende fietsers en wandelaars mee, die ook stil gaan staan om te kijken. Als iemand dit op Scramble had aangekondigd weet ik wel zeker dat er minimaal 50-80 personen zouden zijn geweest (temeer omdat de meeste vliegactiviteit na kantooruren plaatsvond). Grote kans dat de piloten dan hadden besloten om toch maar te gaan oefenen op de Leusderheide (afgesloten voor publiek)..

Iedereen is wat mij betreft van harte welkom, maar niet iedereen tegelijk! Ik wil alleen duidelijk maken dat het niet puur uit egoisme is dat mensen soms informatie voor zichzelf houden..

Het overgrote deel van bezoeken aan de GLV's gebeurt puur op de gok. Als je dit ook wil, plan dan lekker deze zomer 2-3 bezoekjes op de Oirschotse Heide in. Het is een prima lokatie voor foto's en er is bijna elke dag wel activiteit. De foto's van Jimmy van vandaag tonen aan dat dit de moeite waard is. Er kan een dag tussen zitten dat je niets scoort, maar de volgende twee keer komt er wel wat..
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
User avatar
kmarrie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 674
Joined: 26 Feb 2003, 23:12
Type of spotter: Pictures.

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by kmarrie »

Beste Dirk Jan,

Jimmy was gister met mij onderweg en inderdaad als je geduld hebt en een grote hoeveelheid mazzel kun je wat zien.

Als je mijn stukje tekst gelezen hebt dring ik er ook zeer op aan om de veiligheid in de gaten te houden en niet zomaar over een open vlakte te gaan lopen op het moment dat de choppers aktief zijn.
Nu ben jij bang dat er 50 of 80 man gestaan zouden hebben als jullie dit vooraf bekend gesteld hadden maar ik zie dan nog het probleem niet. Het probleem is dat velen van ons niet de discipline hebben om in de bosrand of nabij bomen te gaan staan maar graag als een "dolle stier" rond gaan rennen en alleenmaar aan zichzelf willen denken. Mijn inziens kun je er zelfs met 100 man staan zolang je maar in de bosrand blijft staan en de piloten niet tot last bent. Wat ik zelf erg jammer vind is dat er ook na jullie foto momentje geen coordinaten etc gegeven worden terwijl ik mij nog een topic kan herinneren dat Alex van Noijen iedereen voor het eerst wegwijs maakte op GLV 5! Toen was iedereen helemaal happy en ging daar mooie platen maken en ooh wat waren we toch blij met Alex zijn info ( en later die van Iwan).

Nu zijn jullie op een stuk terrein geweest die minder bekend is maar exacte coordinaten geven of handige tips dat zit er niet in? Ik denk dat je een dag later best die info had kunnen delen? Nu weet ik dat er mensen onder jullie zijn die info hebben gekregen van KLu personeel en je die info als "vertrouwelijk" beschouwd en niet op het net plaats LOGISCH, maar achteraf kun je gerust je info delen lijkt mij.

Voor wat betreft de drukte op de GLV's hoef je niet erg bang te zijn denk ik. Alleen de echte "freaks" (waaronder ik zelf) gaan heel de dag op een hei zitten zonder zeker te zijn van een bezoeker. En ik mag toch aannemen dat mensen die heel de dag hierop zitten te wachten voldoende verstand hebben en profesioneel zijn om in de bosrand te blijven en het oefenende personeel niet tot last te zijn. (Misschien een geel vestje aan trekken?)

DJ begrijp me goed dit is zeker geen aanval op jouw, ik (en samen met mij nog een flink aantal mensen) ben alleen teleurgesteld dat er zo nu en dan mensen zijn die wel alle info willen hebben maar niets delen met andere en zich voor doen komen alsof ze hun boterham er mee moeten verdienen en van de pers zijn. Nu zeg ik niet dat julie groepje zich zo doet voorkomen alleen was dit voor mij een gebeurtenis om te reageren.

Ik wens iedereen nog veel plezier op de GLV's en we komen elkaar vast eens tegen.

gr ralph
User avatar
Melchior Timmers
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1590
Joined: 13 May 2006, 18:06
Subscriber Scramble: Melchior Timmers
Location: Soest
Contact:

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by Melchior Timmers »

Ralph,

Zoals ik in het fotoforum al aangaf stond de informatie er op 7 juli al op toen Daan zei
Beekhuizerzand.
Dus met die info en google earth had je makkelijk kunnen vinden waar het was.

Groeten,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5086
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by Thijs »

aangezien een glv onbewaakt terrein is, is de crew van een heli zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. Als er ergens 100 mensen staan dan kiezen ze voor een andere plek. Vanwege die eerder genoemde veiligheid. Het argument je kan er met 50 mensen staan gaat naar mijn mening dus niet op.

Wat betreft info voor ons zelf houden, de oefengebieden zijn zo groot en ze worden zo onregelmatig gebruikt, op de oirschotse heide na, dat wij er ook geen baat bij hebben om informatie over plekken voor ons zelf te houden. Wat betreft verwachtingen, deze staan gewoon on-line en zijn dus voor iedereen toegankelijk. Met wat logisch redeneren en onderzoek kom je een heel eind. Het kost wat tijd maar dan heb je soms ook wat. Het verbaast mij dat veel mensen daar niet de tijd voor nemen. Ik zie regelmatig oefeningen on-line staan maar niemand die ze op het mb zet. Als ze er al staan besteed bijna niemand er aandacht aan. Kortom serieus er tijd en energie in steken verhoogt de kans op het zien van movements!

[ Post made via Mobile Device ]
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
mart
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1445
Joined: 30 Jul 2005, 08:29
Location: Best

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by mart »

er is nog een rede kmarrie waarom veel info niet gedeeld wordt.

Vindt het erg vreemd dat ik mensen in een PM info kan verschaffen, die ik later dan weer tegen kom hier maar ook op andere fora's die wordt gepresenteerd als van hen zelf af te komen.
Wat ik weet van de GLV's weet ik uit ervaring, en daar is dus letterlijk een berg zweet in gaan zitten.
Probeer namelijk maar is de hei op te lopen in de zomer, je gaat kapot als je aan het rennen bent.
Dan deel ik wat ik weet met iemand met de bedoeling een geintresseerd persoon daarmee te helpen, die dat vervolgens aan de rest van de wereld toont als zijnde zijn info.
Krijg zelf niet eens een bedankje meestal of niks, wordt gewoon als normaal gevonden dat ik dat even uitschrijf want "het is openbaar terrein dus iedereen heeft recht te gaan en staan waar die zelf wil."

Post zelf al tijden geen foto's meer van de heli's hier.

Je verhaal over de glv-5 is interresant.
Jammer dat je het afschermt op het einde als een dagje strand want dat is toch echt wat anders. Het is nu 35 graden, ik denk boven dat zand dat het soms wel 40 graden kan zijn.
Mensen die van plan zijn om te gaan, neem genoeg water mee! Zeker bij chinooks ga je kapot als je in de brownout komt.
Je coordinaten zijn niet echt nuttig, want zijn niet representatief voor de toekomt, ze hebben dat terrein tot hun beschikking, dus je kunt ze daar werkelijk overal verwachten.

Ervaring van mensen in de andere GLV's zijn vrij beperkt, ik heb 7 en de GLV bij budel wel eens vooribj zien komen, maar voor de rest is het vrij weinig.
User avatar
kmarrie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 674
Joined: 26 Feb 2003, 23:12
Type of spotter: Pictures.

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by kmarrie »

Is het misschien een idee net als bijvoorbeeld de topic: Hoogeveen (EHHO) - 2010 MIL een topic. GLV 1 tm 8 - 2010 MIL te starten en daar alle movements in te vermelden van de GLV's. Op die manier word alle GLV info gebundeld is makkelijk op te zoeken en als er tijden en plaatsen bij vernoemd worden geeft het wat meer inzicht in de aktiviteiten. Misschien word er buiten de aangekondigde oefeningen om wel vaker 's morgens als 's middags gevlogen en word GLV 3 meer aangedaan door apaches en GLV 8 door Chinooks? Of vliegen ze op dinsdag ochtend meer als op vrijdag middag. Zo kun je de kans op een geslaagde kans misschien verhogen?

ciao
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5086
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Overvieuw GLV 1 t/m GLV 8 and other Low flying area's in NL

Post by Thijs »

in het blad staat bij de eindhoven movements ook de oirschotse heide movements, voor zover bekend. Met dank aan de jongens van ewas voor het maandelijks aanleveren. De rest van de glv's word sporadisch gebruikt. Voornamelijk tijdens (vooraangekondigde) oefeningen. Een manier om te weten te komen waar ze bezig zijn is 132.350 uit luisteren.

[ Post made via Mobile Device ]
Assume makes an ASS of U and ME.
Post Reply

Return to “Spotting Netherlands”