Link10 en Link10A. Ik heb zelf vlak bij de Link 10A gewoond. Die liep vlak langs het vliegveldje van Drachten richting Ureterp en verder zuidwaarts. De vlieghoogte was 75 meter en ik zag er destijds regelmatig JBG43 Alpha Jet's, JBG38 Tornado's, een RS F-16 in formatie met een Viper van Volkel, Canadese CF-18A....Je moest wel wat geluk hebben omdat er per dag maar zo'n zes straaljagers gebruik van maakten. Op vrijdagmiddag kon je er wel eens een Duitse Transall zien maar dat zag ik slechts een keer. Je kon bij Drachten op het viaduct 'de Skieding' gaan staan (Rijksweg A7 op de grens van Groningen - Friesland). Met strak VFR weer kon je ze op tijd aan zien komen maar je kon ook zeer luidruchtig verrast worden als je even een boekje las...phantom wrote:Leuk onderwerp inderdaad. Hield dit zelf in het verleden ook in de gaten omdat wij onder een laagvliegroute woonden genaamd Linkmil10A of zoiets maar volgens mij is die opgeheven i.v.m. geluidsoverlast.
Op de site van de luchtmacht zelf een mooi overzichtje: http://www.defensie.nl/actueel/vliegbew ... eghoogten/" onclick="window.open(this.href);return false; (klik op het kaartje om het groter te maken)
Het voordeel van laagvlieggebieden is dat de luchtmacht niet hoeft te melden dat ze het gebied gaan gebruiken. Kortom er is geen pijl op te trekken. Indicatoren kunnen zijn dat er een oefening plaats vind. Maar zekerheid heb je nooit.Copter wrote:Volgens mij is GLV V-VIII het gebied in de omgeving van natuurgebied (en vliegbasis) De Peel op de grens van Limburg en Brabant.
Iemand enig idee of het vooraf bekend is welke GLV gebieden er op bepaalde dagen in gebruik zijn en in hoeverre het toegestaan is om deze (vaak militaire oefen-)terreinen te betreden ?
Ik vraag me heel erg af of deze hobby ('wildspotten' in de laagvlieggebieden) er beter op wordt als honderden spotters via Scramble op de hoogte worden gehouden van alle exacte vliegactiviteiten, locaties en details.kmarrie wrote: Ik hoop dat we met z'n allen op deze manier de hobby nog leuker kunnen maken. Als iedereen alle info voor zich zelf wil houden kan dit forum mijn inziens net zo goed uit de lucht.
Het ging hier dus om toegestroomd publiek dat op uitnodiging van en onder toezicht van vliegbasispersoneel stond opgesteld. Daarmee wil ik niets insinueren, maar als het zelfs voor luchtmachtpersoneel al lastig is om in te schatten wat een veilige plaats is om naar de heli's te kijken, hoe moet het dan met 30 spotters die allemaal verspreid rond gaan rennen om die ene unieke plaat te maken... Ik was er ook bij in Terheijden en heb gelukkig nog 1 leuk plaatje van de onverwachte doorstart kunnen maken. Daarna heb ik ruim twee uur gewacht, maar werd er alleen nog maar op andere plekken geland. Op die foto stond het publiek 10-20 meter rechts van de Chinook op een openbaar weggetje langs het kanaal. Maar voor hetzelfde geld sta je met 30 spotters ergens op de heide en wordt een hele oefening om deze reden afgeblazen of op een afgesloten militair terrein voortgezet. Ik weet niet of dat is wat je omschrijft als de hobby leuker maken.Publiek ondermijnt oefening
(..)
Op het moment dat de Chinook bijna het gras raakt, vliegt hij weer door. De piloot besluit zijn voertuig aan de andere kant van het kanaal aan de grond te zetten. Het onbegrip bij de gereedstaande fotografen is groot. Luitenant Dick had juist een 'mooi persmoment' aangekondigd en dan gebeurt er dit. Korte tijd later wordt bekend dat de gezagvoerder de situatie op de grond niet veilig vond. Het toegestroomde publiek zou in gevaar kunnen komen door de lokale storm die het toestel veroorzaakt.
Dus met die info en google earth had je makkelijk kunnen vinden waar het was.Beekhuizerzand.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more