http://flugzeugforum.de/forum/showthrea ... adid=61440" onclick="window.open(this.href);return false; was the original source...
Plus a Google translation of
http://nlt.se/startsidan/lidkoping/1.91 ... npiloterna" onclick="window.open(this.href);return false; (see further down below)
Publicerad 2 augusti 2010
Uppdaterad 2 augusti 2010
Håkan Andersson och Alf Ingesson-Thor funderar på hur man ska kunna flyga Lansen efter nyår. Planen behöver vara i luften då och då för att hållas i gott skick.
Foto: Sören Turesson
Flygförbud för sista Lansenpiloterna
Vem ska flyga de historiskt värdefulla Lansen-planen efter årsskiftet? Då får de två piloter som fortfarande kan styra planen flygförbud av åldersskäl.
RelateratFakta
• Flög redan 1952
Saab 32 Lansen flög första gången den 3 november 1952. Lansen utvecklades i första hand till ett attackplan, men senare utvecklas även jakt- och spaningsversioner.
Spaningsversionen hade ett stort antal kameror och hade som primär uppgift att övervaka fartygsrörelser på havet. Jaktversionen var ett så kallat allvädersjaktplan och hade för sin tid goda egenskaper tack vare sin radar. Den hade starkare motor med efterbrännkammare. De togs ur aktiv tjänst så sent som 1978.
Några få exemplar flyger vidare för uppvisningsändamål samt på uppdrag av Strålsäkerhetsmyndigheten för insamling av
partiklar på hög höjd, så kallade radiakflygningar.
Källa: Wikipedia
Både piloterna och övriga engagerade i föreningen Swedish airforce historic flight (SWAFHF) är oroade. Saab 32 Lansen flög för första gången 1952 och gjorde tjänst i svenska flygvapnet fram till slutet av 1970-talet. Några Lansen-plan finns ännu som flygande historiebärare. Dessutom används de för att mäta radioaktivitet
och halter av vulkanaska i atmosfären, då de är ensamma om att ha sådan utrustning.
I dag kan två piloter flyga Lansen. Alf Ingesson-Thor är 60 och Stellan Andersson ska fylla 63 år. Båda har sedan länge passerat 55-årsgränsen för att flyga jetplan inom flygvapnet. Nu har de åldersdispens som räcker till årsskiftet men sedan är det bara frågetecken.
– Vi har fått dispens till sista december, sedan är det sagt att det är färdigfluget för oss, säger Alf Ingesson-Thor.
SWAFHF är en ideell förening av entusiaster ur flygvapnet som sköter de historiska planen på sin fritid. Föreningen har propellerplan som SK50 Saab Safir, SK61 Bulldog och SK16 och jetplan som J28 Vampire, J29 Tunnan, J32 Lansen, J34 Hawker Hunter, J35 och SK35 Draken, SK37 och AJS37 Viggen. De flesta planen finns på F7 Såtenäs.
De flesta historiska planen är civilt registrerade. Det innebär att de kan flygs av piloter som klarar de fysiska kraven utan hinder av ålder.
För att flyga jetplan måste man dock ha en militär pilotbakgrund.
Lansenplanen, liksom Draken och Viggen, är militärt registrerade. Det betyder att flygvapnets åldersregler gäller.
– Ska vi ha in nytt folk som kan flyga Lansen måste nya piloter flygas in. Det är ont om piloter som kan släppas till detta och ont om instruktörer, konstaterar Håkan Andersson, tekniker på det historiska flyget.
– För ett par år sedan var en kille på gång men då fanns inget plan med dubbelkommando tillgängligt, tillägger han.
De historiska planen är ofta efterfrågade till flyguppvisningar och flygdagar.
– Framförallt utlänningar är väldigt imponerade av att vi flyger de här gamla planen och att de är så potenta, säger Alf Ingesson-Thor.
– Vi underhåller dem fullt ut och de är fullt flygvärdiga, betonar Håkan Andersson.
De ser två möjligheter att se till att Lansen-planen inte blir utan piloter.
• Låt de två piloter som finns flyga planen så länge de har förmågan att göra det.
Under tiden måste nya piloter utbildas på Lansen för att ta över.
• Registrera flygplanen civilt. Då kan militära piloter som är intresserade utbilda sig på sin fritid att flyga Lansen. De kan flyga så länge de har fysiska
förutsättningar, utan hinder av Flygvapnets åldersgräns.
– Sedan vill vi även åka ut på internationella flygdagar med planen. Efterfrågan finns men ännu har vi inte fått göra det, säger Alf Ingesson-Thor.
Swedish to English translation by Google machine
Posted August 2, 2010
Updated August 2nd, 2010
Hakan Andersson and Alf Ingesson-Thor thinking about how to fly Lance after the New Year. The plan needs to be in the air now and then to be kept in good condition.
Photo: Sören Turesson
Grounding of the final requests for Pilots
Who will fly the historically valuable Lance-plan in the new year? Then the two pilots can still control the perspective grounded for reasons of age.
Related Facts
• Flew already in 1952
Saab 32 Lansen flew first time on 3 november 1952nd Lance was developed primarily to an attack plane, but later developed including hunting and reconnaissance versions.
Reconnaissance version had a large number of cameras and had the primary duty to monitor ship movements at sea.
Hunting version was a so-called allvädersjaktplan and had time for his good qualities, thanks to his radar. It had more powerful engine with an afterburner. They were taken out of active service as late as the 1978th
A few copies are flying further for display purposes and on behalf of the Radiation Safety Authority for the collection of particles at high altitude, so-called radiakflygningar.
Sources: Wikipedia
Both pilots and others involved in the Swedish Airforce Association Historic Flights (SWAFHF) are concerned.
Saab 32 Lansen first flew in 1952 and did service in the Swedish Air Force until the end of the 1970s.
Some Lance-plane is still flying as bearers of history. In addition, they are used to measure radioactivity and levels of volcanic ash into the atmosphere when they are alone in having such equipment.
Today, two pilots fly Lance. Alf Ingesson-Thor is 60 and Stellan Andersson will fill 63. Both have long since passed the 55-year age limit for flying jets in the Air Force. Now the age limit that is sufficient to end but then it's just a question mark.
- We have been granted an exemption to the end of December, it is said that there is färdigfluget for us, "says Alf Ingesson-Thor.
SWAFHF is an association of enthusiasts from the Air Force, which manages the historical perspective in their spare time.
The association has propeller plane Saab Safir SK50, SK61 and SK16 Bulldog and Vampire jets J28, J29 barrel, Lance J32, J34 Hawker Hunter, J35 Draken and SK35, SK37 and AJS37 Viggen. Most plan is F7 seats.
Most historical perspective is civil registration. This means that they can be flown by pilots who pass the physical requirements notwithstanding age.
In order to fly jets, however, it be a military pilot light.
County plans, as well as the Dragon and the Viggen, the military recorded. This means that the air force age rules apply.
- Shall we have the new people who can fly Lance, new pilots fly. There is a shortage of pilots that can be released for this and a shortage of instructors, "says Håkan Andersson, technicians at the historic flight.
- A few years ago was a guy at once, but then there were no planes with dual controls available, "he adds.
The historical perspective is often requested to airline flight times and days.
- Above all foreigners were very impressed by the fact that we fly these old plan and that they are so potent, "says Alf Ingesson-Thor.
- We maintain them in full and the air is full fledged, stresses Hakan Andersson.
They see two possibilities to ensure that the county plan is not without pilots.
• Let the two pilots who are flying the plan as long as they have the ability to do so.
Meanwhile, new pilots trained at the County to take over.
• Register civilian aircraft. Then military pilots who are interested in educating themselves in their spare time to fly Lance. They can fly as long as they have physical
conditions, notwithstanding the Air Force's age.
- Since we also want to go for an international flight days with the plan. Demand exists, but yet we do not have to do it, says Alf Ingesson-Thor.