De thrustreversers van de Tornado werken pas als het toestel met de hoofdwielen op de baan staat en het gewicht van het toestel op die wielen drukt.Benjamin wrote:Maar de tornado's hebben ook thrust reversers, misschien heb je die gehoord ?
Nope, dit fluiten is het veranderen van de fuel-nozzle (brandstof spruitstuk) vlak voor de landing. Tijdens Frisian Flag kwam dit veel voor bij een paar F-16's van de KLu en dit fenomeen heeft (heb ikmijlaten vertellen) ook te maken met bepaalde motoren configuraties.Flyingdutchman wrote:Is dit het niet:
http://www.youtube.com/watch?v=hM7uaLvnKIw en dan vanaf 0:27? Het zogenaamde fluiten?
Gr, Evert
Als je aan de bovenkant van de vleugel overdruk hebt, wordt het toestel tegen de grond gedrukt, en zal het dus juist moeilijker omhoog kunnen. Inderdaad gaat de lucht over de bovenkant sneller, en volgens de wet van Bernoulli levert dit een lagere druk aan de bovenkant op.wild weasel wrote:Zoals al uitgelegd dus, een vleugel creeert lift aan de bovenkant, ook wel de overdrukzijde genoemd.
De reden waarom winglets tegenwoordig op steeds meer toestellen worden toegepast heeft uitsluitend financiële redenen. Bij de start/landing werken ze juist het minst goed, omdat de vorm van die dingen is geoptimaliseerd voor in de kruisvlucht (daar wordt het langst gevlogen gedurende de levensduur, dus levert het het meest op). Inderdaad verminderen ze de tipwervels, omdat de lucht die aan de tip over de bovenkant van de vleugel gaat niet verstoord wordt door lucht die van de onderkant om de vleugeltip heen naar boven wil stromen (Simpel gezegd: onderkant hoge druk, bovenkant lage druk, lucht wil van hoge naar lage druk stromen, maar dat lukt niet omdat er een winglet in de weg zit). Hierdoor wordt de luchtstroming aan de tippen minder verstoord, en verminderd daardoor de weerstand en kost het minder brandstof (lees: minder geld) tijdens de vlucht.wild weasel wrote:Dat is overigens ook de reden waarom tegenwoordig de lijn toestellen van winglets (zie het maar als kleine staartstukjes aan de vleugeltips van een vliegtuig) worden voorzien, om die luchtwervelingen die zich veelal verzamelen rondom de vleugeltips, te reduceren.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more