Waarschijnlijk dus de tweeties..., die schijnen (volgens jouw eerste post) een technische beperking te hebben voor de nacht, maar niet voor de dag;Rockville wrote:Overname van de nachtelijke uren door een "derde" partij komt mij een beetje vreemd over. Wie doet het dan overdag?
scrap..... (in feite zijn ze al niet veel meer dan dat....)Rockville wrote:Maar dit zo lezend, wat is het lot van de Lynx?
CHC CHC CHC CHC CHCaviodromefriend wrote:BristowBristowBristowBristowBristowBristowBristowBristowBristow
Wil iemand even die naam uit mijn kop slaan? Sinds ik dit topic lees krijg ik het er niet meer uit...
http://www.chcsar.com/sar 303 sqn wrote:CHC doet volgens mij wel aan SAR hoor.
Tot op heden niet in Nederland, maar in bijvoorbeeld Engeland wel.
Toch gek dat ik ze met enige regelmaat in het donker zie vliegen....Rockville wrote:Volgens Sonneveld is de Agusta Bell-helikopter van de luchtmacht geen alternatief voor de donkere uren: ,,Die reddingshelikopter heeft een technische beperking voor de nacht.
volgens mij mogen ze niet hoisten in het donker. Ik dacht dat het te maken heeft met de automatische stabilisatie op de drie assen van een helicopter . de AB is maar over twee assen gestabiliseerd en mag daarom niet nacht hoisten maar wel vliegen!Leeuwarden wrote:Toch gek dat ik ze met enige regelmaat in het donker zie vliegen....Rockville wrote:Volgens Sonneveld is de Agusta Bell-helikopter van de luchtmacht geen alternatief voor de donkere uren: ,,Die reddingshelikopter heeft een technische beperking voor de nacht.
Rockville wrote:DEN HELDER - Defensie is op zoek naar een commerciële partij die voor de duur van acht maanden nachtelijke zoek- en reddingsvluchten per helikopter overneemt.
De tijdelijke uitbesteding is nodig vanwege de opleiding van piloten voor de nieuwe maritieme helikopter NH90. Het uit te geven contract loopt circa acht maanden vanaf juli 2011. Er is een totaalbedrag van een miljoen euro mee gemoeid.
Lynx-helikopters van Marinevliegkamp De Kooy worden gebruikt voor zoek- en reddingsvluchten boven de Noordzee, Waddenzee en IJsselmeer.
De oude helikopters staan op de nominatie te worden vervangen. ,,We hebben te maken met een overgangsfase waarin we personeel moeten trainen en opleiden voor de NH90’’, legt woordvoerder Patricia Sonneveld van Defensie uit.
,,Tegelijkertijd wordt de Lynx-helikopter uitgefaseerd. Daardoor ontstaat een capaciteitsprobleem en om dat op te lossen, willen we de nachtvluchten uitbesteden.’’
Volgens Sonneveld is de Agusta Bell-helikopter van de luchtmacht geen alternatief voor de donkere uren: ,,Die reddingshelikopter heeft een technische beperking voor de nacht. De NH90 gaat alle taken straks overnemen. Dat begint met waltaken als zoek- en reddingsvluchten en opdrachten voor de Kustwacht. Daarna komt de overname van taken van de Lynx aan boord van marineschepen aan bod.’’
Defensie heeft de aanbesteding uit staan tot 16 februari. Tot die datum kunnen bedrijven zich melden.
NHD, Gepubliceerd op 28 december 10, 18:01
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more