Nijpend tekort aan luchtverkeersleiders - ‘Suriname riskeert internationale sancties’
Paramaribo - Waar in de Verenigde Staten (VS) de laatste maanden veel ophef is rondom ‘overbelaste’ luchtverkeersleiders, kampt Suriname nu ook met een crisis: een nijpend tekort aan deze cruciale vluchtcoördinatoren. Er zijn slechts 26, van wie een aantal dichtbij de pensioengerechtigde leeftijd is.
“Wij hebben zestig luchtverkeersleiders nodig om een goed draaiende organisatie te hebben”, zegt waarnemend hoofd van de Luchtvaartdienst, Stanley Betterson, tegenover de Ware Tijd.
“In de afgelopen jaren zijn onvoldoende middelen beschikbaar gesteld om te zorgen voor aanwas en trainingen van nieuwe krachten”, legt Betterson het probleem uit. Er is nu wel een groep van twintig gerekruteerd die nog moet beginnen met de training. Maar dit is nog lang niet genoeg om het tekort, dat al jaren speelt, op te vangen. “De ervaring leert dat minder dan de helft de opleiding succesvol haalt. Zes jaar terug werden ook al twintig opgeleid. Daarvan zijn slechts zes actief”, weet het waarnemend hoofd.
Intussen is de werkdruk van luchtverkeersleiders in Suriname behoorlijk gestegen. Waar vroeger gemiddeld een vlucht per dag werd begeleid, is dat nu minimaal drie. Dat zou op zich nog lang niet op het niveau zijn van de grotere luchthavens in de regio en de VS. Maar er vinden dagelijks tientallen internationale vluchten plaats dwars door Surinames luchtruim, die allemaal gecoördineerd moeten worden. “De 26 kunnen de werkdruk wel aan, maar het probleem begint zodra een persoon uitvalt door ziekte. Mensen kunnen moeilijk verlof krijgen”, legt Betterson uit.
Hij onderstreept wel dat Suriname kwalitatief goede en volgens internationale standaarden getrainde luchtverkeersleiders heeft. Maar hij maakt zich zorgen over de overbelasting die parten kan spelen vanwege de onderbezetting.
“Oververmoeidheid kan heel gevaarlijk zijn voor de luchtvaart. Vooral als het voorkomt bij piloten en luchtverkeersleiders. Het gaat om beslissingen die binnen seconden genomen moeten worden. Binnen een seconde kan de situatie fataal zijn. Vandaar dat men geen grappen hiermee maakt”, zegt hij over de ophef in de VS. In de afgelopen maanden werden zeker zes luchtverkeersleiders in de VS in diverse staten geschorst, omdat zij in slaap vielen tijdens de nachtshift. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit heeft vervolgens maatregelen getroffen om te voorkomen dat er slechts één luchtverkeersleider aan het werk is in de nachtshift.
Betterson vervolgt dat het land zelfs risico loopt om op de zwarte lijst geplaatst te worden als gestuit wordt op een ontoelaatbare mate van oververmoeidheid tijdens internationale controle op infrastructuur en personeel.
Een ander infrastructureel probleem dat pas na tien maanden dichtbij een oplossing is, betreft het Instrument Landingssysteem (ILS). Volgens internationale standaarden mogen vliegtuigen niet in onweerssituaties landen op een luchthaven als de piloten niet op geautomatiseerde hulp kunnen rekenen met een ILS. Surinames ILS wordt pas na 16 juni aanstaande inzetbaar, tien maanden nadat het uitgeschakeld werd door blikseminslag.-.
© De Ware Tijd – Dinsdag 7 Juni 2011
http://www.dwtonline.com