Binnenlandse luchtvaart in Suriname levensgevaarlijk

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
dvdzee
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 589
Joined: 12 Dec 2009, 15:40
Type of spotter: frequent

Binnenlandse luchtvaart in Suriname levensgevaarlijk

Post by dvdzee »

Binnenlandse luchtvaart levensgevaarlijk


Paramaribo - Gisteren zijn in De Nationale Assemblee schokkende details besproken over de levensgevaarlijke situatie waarin de binnenlandse luchtvaartsector zich verkeert. Oud-justitieminister Chandrikapersad Santokhi verwees naar “verregaande bevindingen” in het onlangs uitgekomen rapport van het Openbaar Ministerie rondom de diverse vliegrampen die de binnenlandse luchtvaartsector de laatste tijden hebben getroffen.
Volgens hem zouden de bevindingen in het rapport aanduiden op onvoldoende getrainde personeelsleden bij de vliegmaatschappijen op het gebied van ondermeer “gevaarlijke spullen en passagiersveiligheid”.

Santokhi wilde niet verder in details treden over de ernstige bevindingen van het rapport. Er ontstond politiek gekibbel tussen Santokhi en coalitielid André Misiekaba over wie wat zou moeten doen. Misiekaba zei in eerste instantie blij te zijn, dat Santokhi met het rapport op wetenschappelijke basis kon staven.
Santokhi was kritisch over, dat niets in de begroting voorkomt die aanduiden op implementatie van de adviezen van het rapport. Hij drong erop aan, dat maatregelen niet mogen uitblijven. Misiekaba zei, dat hij jaren op de gevaren heeft gewezen, ook tijdens het ministerschap van Santokhi.
Zijn coalitiegenoot Ronny Brunswijk zei dat het rapport pas is uitgekomen, waardoor slechts aanpassingen gepleegd moeten worden in de veel eerder ingediende begroting. Hij wees er verder op, dat autoriteiten als de Burger Vliegveiligheid Authoriteit (CASAS) nu moet ingrijpen daar uit het rapport blijkt dat, onder meer bemanningsleden niet het recht hadden om te vliegen met “allerlei nare gevolgen”. De maatschappijen zouden aangesproken moeten worden voor het werken met personeel dat niet opgeleid is volgens de richtlijnen van de CASAS.-.

© De Ware Tijd – Vrijdag 24 Juni 2011
http://www.dwtonline.com/website/nieuws ... 7&id=91570

----------

Aanbevelingen rapport vliegramp Lawa-Antino vragen om directe actie

De aanbevelingenin het rapport van de vliegramp te Lawa-Antino in 2008 met een toestel van vliegmaatschappij Blue Wing, vragen om meteen uitgevoerd te worden. Gebeurt dat niet, dan bestaat het gevaar dat veel meer crashes zullen plaatsvinden met vliegtuigen die diensten onderhouden naar het binnenland.

Het rapport is vernietigend voor alle vliegmaatschappijen die deze diensten onderhouden. Het rapport is nadat het enkele weken is afgerond, gisteren voor het eerst openbaar gemaakt door Chandrikapersad Santokhi (Nieuw Front/VHP). Het verwondert hem dat de aanbevelingen niet zijn opgenomen in de begroting van het ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme (TCT), die nu in behandeling is in het parlement.

Onbekwame piloten
Het rapport is opgemaakt door een onafhankelijke commissie, onder leiding van advocaat-generaal Roy Bainath Panday van het parket van de procureur generaal. Het rapport ontziet niemand. De meest dringende aanbeveling is dat het ministerie van TCT via Casas als waakhond van de luchtvaart, meteen ingrijpt. Het onderzoek naar de vliegramp heeft uitgewezen dat de maatschappijen diensten onderhouden met het inzetten van beperkt bevoegde piloten. De meesten hebben geen opleiding gevolgd in crew resource management. Bij vluchten worden er geen passagiers manifesten opgemaakt, terwijl het op alle niveaus helemaal niet serieus wordt genomen met de veiligheid. Ook wordt geen gebruik gemaakt van informatie recorders.




De vliegmaatschappijen houden zich volgens het rapport niet aan de wettelijke vereisten om hun personeel op te leiden. Ook de beheerders van vliegvelden wordt verweten geen vereiste competentie te hebben. De meeste vliegvelden verkeren niet in een goede staat. “Deze dingen moeten meteen uitgevoerd worden”, zegt Santokhi. Hij vindt dat het ministerie van TCT nog voor het einde van de begrotingsbehandeling met en nota van wijziging komt waarin de aanbevelingen staan aangegeven. Het rapport beveelt verder aan dat piloten die niet volledig bekwaam zijn in kaart worden gebracht en verboden worden vliegdiensten te onderhouden. De inspectie van Casas zal niet incidenteel, maar periodiek moeten zijn.



Eerder geen aandacht
Parlementariër André Misikaba zegt dat hij de afgelopen vijf jaar in het parlement vaker gewezen heeft op de onveilige situatie bij de vliegdiensten in het binnenland. “Eindelijk wordt het nu bevestigd”. Echter verwijt Misiekaba Santokhi ervan eerder geen aandacht te hebben besteed aan de veiligheid in de luchtvaart en nu de regering beschuldigt deze kwestie niet opgenomen te hebben in de begroting.

Ronnie Brunswijk (fractieleider AC/Abop) die voorzitter is van de vaste commissie van TCT, zegt dat er dagelijks ruim 70 vluchten naar het binnenland worden uitgevoerd. Hij en Misiekaba zeggen dat er wel vaker ongelukken plaatsvinden die niet worden gemeld, juist omdat deze veiligheidsaspecten, zoals in het rapport aangehaald, ontbreken. Brunswijk zegt dat mondeling akte van wijziging verleend moet worden aan TCT om deze kwestie op te brengen in de begroting.

©Star Nieuws Suriname
http://www.starnieuws.com/index.php/wel ... sitem/6145
Post Reply

Return to “'t Praethuys”