Flyboy wrote:Toch ben ik bang dat de uitbereiding er op de langere duur wel komt. Plannen zijn namelijk aan te passen, en de economische groei is tegenwoordig heilig.
De RvS gaf ook niet aan dat er nooit een uitbreiding kan plaatsvinden. Voor zover ik het begrepen heb, is uitsluitend het huidige plan afgewezen omdat daarin niet voldoende duidelijk aangegeven is waar toekomstige vliegroutes lopen. Dat zou betekenen dat bij uitvoering van het huidige plan mogelijk betrokkenen op termijn last zouden kunnen krijgen van vliegroutes, zonder dat zoiets nu duidelijk is. Een beetje soort carte blanche op het gebied van vliegroutes: "Zeg nu maar vast ja tegen de uitbreiding, dan gaan we later nog wel eens zien wat dat precies inhoudt".
In de praktijk betekent dat, dat men gewoon een nieuw plan op kan stellen. In 2003, 2005 en 2009(?) zijn dergelijke plannen ook al afgewezen en vervolgens zijn er nieuwe plannen opgesteld. Betekent weer omzet voor adviesbureaus en juristen en kosten voor de belastingbetaler.
Schiphol heeft voorlopig geen behoefte aan uitbreiding dus die vinden het wel best zo. Als de economie echt aan gaat trekken en men op Schiphol vol zit, wordt Lelystad pas weer interessant. Maar dat duurt nog wel even. Er wordt vooral gepushed door een aantal fanaten op het vliegveld zelf (begrijpelijk) en door een aantal lokale politici. Die laatsten denken dat ze "erbij horen" als Lelystad ook een vliegveld heeft. Dan ben je wat. In de praktijk zijn er maar weinig regionale vliegvelden die echt geld opbrengen. Maatschappijen als RyanAir en Easyjet komen alleen naar zo'n vliegveld als er flinke subsidies te halen vallen. Als die subsidies opdrogen zijn ze ook zo weer weg. Werkgelegenheid (weinig high tech en voornamelijk laag opgeleid/hamburgerbanen) is dus vooral tijdelijk en gesubsidieerd.
Ik ben er dus ook bang voor dat men uiteindelijk als de economie weer een keer wat aantrekt met flinke subsidies (van gemeente en provincie die toch al niet veel hebben, maar waar de lokale politici zitten die "groot" denken) het vliegveld uit gaat breiden. Vervolgens blijkt na een paar jaar dat het economisch niet haalbaar is. Vervolgens drogen de subsidies op en vertrekken de low cost carriers naar een plek met nieuwe lokale politici. Om de investeringen dan niet helemaal voor niets geweest te laten zijn, wordt er vervolgens gekeken naar opties die nu "absoluut niet kunnen" zoals nachtelijke vrachtvluchten. En uiteindelijk zitten we dus met een hoop nachtelijke herrie en nauwelijks banen......