Luchthaven Twente moet zo snel mogelijk alleen op groene energie draaien. Binnen tien jaar moet de toekomstig exploitant alle fossiele brandstoffen hebben uitgebannen. Die doelstelling is toegevoegd aan de voorwaarden voor de concessie. Het voorstel voor de concessie is woensdag naar de gemeenteraad van Enschede en Provinciale Staten van Overijssel gestuurd.
Bieders die niet winnen, krijgen een inschrijfvergoeding van 100.000 euro. Dat is een gebruikelijke vergoeding voor onderzoek dat nodig is om aan de uitgebreide biedingseisen te kunnen voldoen, aldus gebiedsontwikkelaar ADT.
Begin april beslissen provincie en de gemeenteraad van Enschede, waarna de aanbesteding volgt. Drie consortia hebben al gemeld in de race te zijn voor de exploitatie van Luchthaven Twente. In de zomer wordt duidelijk wie de beste papieren heeft. In 2014 zou het eerste passagiersvliegtuig op de start- en landingsbaan kunnen staan.
Luchthaven Twente sloot in 2003 als militair vliegveld. Provincie en gemeente Enschede werken sindsdien samen om het 200 hectare grote terrein te ontwikkelen met een burgerluchthaven, woningbouw en bedrijvigheid. Het vliegveld zou jaarlijks 1,2 miljoen passagiers moeten vervoeren.
Vorige maand moest het ontwikkelingsplan nog worden aangepast, omdat de economische crisis een gat van 10,9 miljoen in de financiële onderbouwing schoot. Overijssel en Enschede moeten dat bedrag samen opbrengen.
(c) Reismedia / ANP http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... in_gebruik