De Nederlandse onderneming PAL-V Europe NV heeft een serie succesvolle testvluchten uitgevoerd met haar vliegende auto: de PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). In de afgelopen weken zijn verschillende testvluchten uitgevoerd op de vliegbasis Gilze Rijen. Het gepatenteerde voertuig vliegt in de lucht als een gyrocopter, die opstijgt door een zelf roterende rotor. De stuwkracht wordt geleverd door een opvouwbare propeller op de achterzijde van het voertuig. Op de weg rijdt de PAL-V als een sportauto. Er is geen nieuwe infrastructuur nodig voor de PAL-V, omdat de bestaande wegen en luchthavens gebruikt kunnen worden. De PAL-V kan vrijwel overal opstijgen en landen. Voor opstijgen is een baantje van ongeveer 165 meter genoeg. Dat kan een verharde baan of een grasbaan zijn.
Hoewel het een vliegende auto wordt genoemd lijkt de PAL V meer op een kruizing tussen een Carver en een autogyro: op zich niet vreemd daar Carver Engineering zich bezig hield met technologische ontwikkeling van een vliegende auto op basis van de Carver: de PAL V
http://pal-v.com/wp-content/uploads/201 ... ase_nl.pdf
PH-PAV PAL-V Prototype 2 c/n 1 was registered on 20120130 with PAL-V Europe N.V., Raamsdonkveer, as holder/owner.
http://pal-v.com/wp-content/uploads/201 ... elease.pdf
The Dutch company PAL-V Europe NV has successfully concluded test flights of its flying car, PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). During the past two weeks, several test flights were conducted at the Gilze Rijen Airport (The Netherlands). The patented vehicle flies in the air like a gyrocopter with lift generated by an auto-rotating rotor and forward speed produced by a foldable push propeller on the back. On the road it drives like a sports car. No new infrastructure is required because it uses existing roads and airstrips.