Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
Als luchtvaartenthousiast verdiep ik mij graag in dienstregelingen van luchthavens. Bladerend door de nieuwste timetable van Schiphol kreeg ik spontaan zin om het vluchtrooster van KLM eens nader te bekijken. Hoeveel bestemmingen telt het netwerk eigenlijk? Welke landen zijn de belangrijkste markten? Wat is de meest voorkomende vluchtfrequentie? Waar kunnen buitenlandse spotters de Fokker 70 bewonderen? Door de beschikbare gegevens op diverse manieren te groeperen heb ik geprobeerd antwoord te krijgen op deze en andere vragen. Ik hoop dat deze informatie een leuke inkijk biedt in de wereld van KLM (inclusief KLM Cityhopper).
De dienstregeling van Schiphol, geldig van april tot en met oktober 2012, heeft als basis gediend voor de samenstelling van mijn analyse. Omdat deze gegevens niet actueel zijn, KLM bepaalde vluchten op dit moment (nog) niet uitvoert en de frequentie van andere bestemmingen mogelijk heeft gewijzigd, zijn onderstaande gegevens niet volledig correct. Voor het totaalbeeld maken deze afwijkingen volgens mij echter weinig verschil. Het eerste deel behandelt het Europese netwerk, het tweede deel de dienstregeling voor bestemmingen buiten Europa. Om een goede vergelijking mogelijk te maken, heb ik binnen Europa gekeken naar dagelijkse vluchten en buiten Europa naar wekelijkse vluchten.
Reacties zijn van harte welkom!
United 777
Vluchten binnen Europa
Groot-Brittannië aan kop
In Europa voert KLM dagelijks 260 retourvluchten uit naar 64 bestemmingen in 22 landen. De drukste markt is Groot-Brittannië met 64 rotaties naar dertien bestemmingen. Duitsland komt op plaats twee met 48 rotaties en tien bestemmingen. Noorwegen is derde met 23 rotaties en zes bestemmingen, direct gevolgd door Frankrijk met 21 rotaties en vijf bestemmingen.
Naar Italië vliegt KLM zestien keer per dag op vijf steden. Denemarken, Zwitserland en Zweden tellen elk drie bestemmingen en respectievelijk vijftien, veertien en twaalf retourvluchten. Spanje moet het doen met tien rotaties en twee bestemmingen. Op twaalf landen vliegt KLM twee tot vijf keer per dag. Het economisch geplaagde Griekenland mag als enige op slechts één retourvlucht rekenen.
Spotters in de meest populaire landen hebben geluk: zij krijgen zowel de Boeing 737, de Embraer 190 als de Fokker 70 te zien. Vliegtuigliefhebbers in de minder bedeelde landen mogen vaak slechts één enkel vliegtuigtype verwachten: de Boeing 737 of de Fokker 70.
Elf keer naar Londen
Londen staat op eenzame hoogte wat het aantal vluchten betreft. De dienstregeling telt elf rotaties per dag, allemaal naar luchthaven Heathrow. Steden als Berlijn, Frankfurt, Kopenhagen, Oslo, Parijs en Zürich krijgen dagelijks zes retourvluchten. Barcelona, Birmingham, Madrid, Rome en Stockholm mogen rekenen op vijf, Marseille, Nice, Toulouse, Venetië en Wenen op vier.
Drie retourvluchten per dag is de meest populaire frequentie. Dit geldt voor zestien steden, waaronder Boedapest, Boekarest, Helsinki, Praag en Warschau. Iets minder populair zijn onder andere Istanboel, Kiev, Lissabon en Moskou met twee rotaties. Gedeeld laatste zijn Athene en Sint Petersburg met één retourvlucht per dag.
Boeing 737 meest populair
Van de 64 Europese bestemmingen in de huidige zomerdienstregeling krijgen 35 de Boeing 737 op bezoek. Twintig luchthavens zien uitsluitend dit type, tien in combinatie met de Embraer E90 en één samen met de Fokker 70. Vier vliegvelden mogen zowel de Boeing 737 als beide regionale toestellen begroeten. De Boeing 737 bedient negentien van de 22 Europese hoofdsteden in het netwerk.
De Fokker 70 vliegt exclusief op vijftien bestemmingen, de Embraer E90 op zes. Samen bedienen deze machines nog eens acht steden. De Fokker 70 verbindt Amsterdam met drie Europese hoofdsteden: Brussel, Luxemburg en Praag.
Verenigde Staten op één
Buiten Europa voert KLM wekelijks 363 retourvluchten uit naar 70 bestemmingen in 43 landen. Dit zijn gemiddeld 52 vluchten per dag. De belangrijkste markt is de Verenigde Staten met wekelijks 64 retourvluchten naar acht steden. Met 37 rotaties en zes bestemmingen bezet China de tweede plek, gevolgd door Canada met 35 rotaties en vier bestemmingen. KLM vliegt wekelijks 17 keer naar Japan, 14 keer naar Indonesië en 12 keer naar de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika. De top tien van meest aangevlogen landen bestaat verder uit Nigeria, Brazilië en Curaçao. Zestien landen mogen rekenen op zeven retourvluchten per week, de overige zeventien landen op twee tot zes.
In Afrika bedient KLM zeventien vliegvelden in dertien landen. Voor de 64 wekelijkse vluchten staat 31 keer een Airbus A330 ingepland en 22 keer een Boeing 777. Nairobi ontvangt als enige luchthaven in dit werelddeel de Boeing 747 (dagelijks), Tripoli als enige de Boeing 737 (vier keer per week). Het netwerk van KLM in Azië omvat achttien bestemmingen in elf landen. Van de 101 retourvluchten per week maakt de Boeing 777 er 45, de Boeing 747 één minder en de Airbus A330 twaalf. Het Midden-Oosten is goed voor negen bestemmingen in acht landen. Van de 37 wekelijkse rotaties zijn 24 voor de Airbus A330, zes voor de MD-11 en zeven voor de Boeing 737.
Het Noord-Amerikaanse netwerk telt twaalf bestemmingen in Canada en de Verenigde Staten. De 99 wekelijkse rotaties zijn als volgt verdeeld: 35 keer Boeing 747, 26 keer Airbus A330, 21 keer Boeing 777 en zeventien keer MD-11. In Midden-Amerika bedient KLM zeven bestemmingen in vijf landen. Met twintig wekelijkse vluchten is de MD-11 populairder dan de Boeing 747 die op zeventien blijft steken. Op de routes naar Zuid-Amerika, zeven bestemmingen in vijf landen, wint de Boeing 777 met 24 van de 28 vluchten. De Boeing 747 voert de andere vier vluchten uit.
Land ……………………….Frequentie ………Vliegtuigtype……….………. Aantal bestemmingen
Verenigde Staten…...…....... 64 x …………………330, 747, 777, M11 ………..8
China……………………….. 37 x……………….. 747, 777……...……………... 6
Canada ……………………..35 x……………….. 330, 777, M11 ………………..4
Japan ……..………………..17 x …………………….. 747, 777 ……………….. 2
Indonesië ……..…………..14 x …………………….. 777 …………………….. 2
V.A.E. …......…..…………..12 x …………………….. 330 …………………….. 2
Zuid-Afrika ………...…….. 12 x ……………………..777 …………………….. 2
Nigeria …………………….. 10 x ……………………..330 …………………….. 3
Brazilië ……………………..10 x …………………….. 777 …………………….. 2
Curaçao ……………………..9 x …………………….. 747, M11 ……………….. 1
Bonaire ……………………..7 x …………………….. M11 …………………….. 1
Filippijnen ………..………..7 x …………………….. 777 …………………….. 1
Ghana ………..……………..7 x ……………………..330 …………………….. 1
India ……….……..……….. 7 x ……………………..330 …………………….. 1
Israël ……..….……………..7 x …………………….. 737 …………………….. 1
Kenia ……..………………..7 x ……………………..747 …………………….. 1
Kuweit ……..………………..7 x ……………………..330 …………………….. 1
Maleisië …………………….. 7 x ……………………..777 …………………….. 1
Mexico …………………….. 7 x ……………………..747 …………………….. 1
Panama …………………….. 7 x …………………….. M11 …………………….. 1
Peru ……..…..…………….. 7 x ……..………………..777 …………………….. 1
Saudi-Arabië ……………….. 7 x …………………….. 330 ……………………..1
Singapore ………………….. 7 x …………………….. 777 …………………….. 1
Taiwan …………..………….. 7 x ……………………..777 ……………………..1
Tanzania ………………….. 7 x ……………………..777 …………………….. 2
Thailand ……………………..7 x ……………………..777 …………………….. 1
Zuid-Korea ……………….. 7 x ………….…………..747 …….…...……….. 1
Iran …………..…...……….. 6 x ………..…....…….. M11 ………………….. 1
Rwanda ………….……….. 6 x …………………….. 330 …………………….. 1
Uganda …………………….. 6 x …………………….. 330 …………………….. 1
Aruba …………………….. 5 x …………………….. M11 …………………….. 1
Bahrein ……………………..5 x …………………….. 330 …………………….. 1
Kazachstan ………………..5 x ………………..……..330 ……...………….. 1
Oman ………….…………..5 x ……………………..330 …………………….. 1
Qatar ……………….……..5 x …………………….. 330 …………………….. 1
Ecuador …………...…….. 4 x …………………….. 777 …………………….. 2
Libië …………………….. 4 x …………………….. 737 …………………….. 1
Suriname ……………….. 4 x ……………………..747 …………………….. 1
Cuba …………………….. 3 x …………………….. M11 …………………….. 1
Egypte ……………………..3 x ……………………..777 …………………….. 1
Ethiopië ………………….. 3 x ……………………..330 …………………….. 1
Sint Maarten …………….. 3 x ……………………..747 ……………………..1
Sudan …………………….. 3 x ……………………..330 …………………….. 1
Zambia ………………….. 3 x ……………………..330 …………………….. 1
Angola ……….………….. 2 x ……………………..330 …………………….. 1
New York en Toronto gedeeld eerste
Met veertien wekelijkse vluchten hebben New York en Toronto gezamenlijk de hoogste frequentie van het netwerk buiten Europa. Shanghai krijgt twaalf wekelijkse vluchten, Los Angeles en Tokio elk tien. Curaçao mag rekenen op negen rotaties. Zeven vluchten per week, oftewel één vlucht per dag, is de meest populaire frequentie; dit geldt voor 35 van de 70 bestemmingen. Drie steden krijgen zes vluchten per week, acht steden vijf en zes steden vier. KLM bedient elf bestemmingen drie keer per week. Alleen Luanda moet het in de zomerdienstregeling doen met twee wekelijkse rotaties.
Frequentie……… Bestemming
14 x………………… New York JFK, Toronto
12 x ………………… Shanghai
10 x ………………… Los Angeles, Tokio
9 x …………………..Curaçao
7 x…………………. Accra, Atlanta, Bangkok, Bonaire, Calgary, Chicago, Dammam, Dar es Salaam, Delhi, Denpasar, Dubai, Hong Kong, Houston, Jakarta, Johannesburg, Kilimanjaro, Kuala Lumpur, Kuweit, Lagos, Lima, Manilla, Mexico City, Montreal, Nairobi, Osaka, Panama City, Peking, San Francisco, Sao Paulo, Seoul, Singapore, Taipei, Tel Aviv, Vancouver, Washington
6 x ………………….Entebbe, Kigali, Teheran
5 x ………………….. Abu Dhabi, Alma-Ata, Aruba, Bahrein, Dallas, Doha, Kaapstad, Muscat
4 x …………………….. Chengdu, Guayaquil, Hangzhou, Paramaribo, Quito, Tripoli
3 x………………….. Abuja, Addis Abeba, Buenos Aires, Caïro, Havana, Kano, Khartoum, Lusaka, Rio de Janeiro, Sint Maarten, Xiamen
2 x………………….. Luanda
Boeing 777 meest populair
Voor vluchten buiten Europa is de Boeing 777 het meest populair. Op de 363 retourvluchten per week zet KLM het type 114 keer in. De Boeing 747 is goed voor 100 wekelijkse rotaties, de Airbus A330 voor 93 en de MD-11 voor 45. Hekkensluiter is de Boeing 737 met elf retourvluchten per week. Van de 70 intercontinentale bestemmingen krijgen 25 de Boeing 777 op bezoek. De Airbus A330 vliegt 23 steden aan, de Boeing 747 zestien, de MD-11 negen en de Boeing 737 twee. Slechts vijf luchthavens ontvangen meer dan één vliegtuigtype. Curaçao en Los Angeles krijgen zowel de Boeing 747 als de MD-11 op bezoek, New York JFK en Tokio de Boeing 747 en de Boeing 777 en Toronto tot slot de Airbus A330 en de Boeing 777.
Vliegtuigtype….….. Bestemming
330……………...…..Abu Dhabi, Abuja, Accra, Addis Abeba, Alma-Ata, Bahrein, Calgary, Dallas, Dammam, Delhi, Doha, Dubai, Entebbe, Kano, Khartoum, Kigali, Kuweit, Lagos, Luanda, Lusaka, Muscat, Toronto, Washington (23 steden, 93 vluchten)
737 …………….….. Tel Aviv, Tripoli (2 steden, 11 vluchten)
747………………....Chengdu, Chicago, Curaçao, Hong Kong, Houston, Los Angeles, Mexico City, Nairobi, New York JFK, Paramaribo, Peking, San Francisco, Seoul, Shanghai, Sint Maarten, Tokio (16 steden, 100 vluchten)
777…………….…...Bangkok, Buenos Aires, Caïro, Dar es Salaam, Denpasar, Guayaquil, Hangzhou, Jakarta, Johannesburg, Kaapstad, Kilimanjaro, Kuala Lumpur, Lima, Manilla, New York JFK, Osaka, Quito, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Singapore, Taipei, Tokio, Toronto, Vancouver, Xiamen (25 steden, 114 vluchten)
M11…………….……..Aruba, Atlanta, Bonaire, Curaçao, Havana, Los Angeles, Panama City, Teheran, Montreal (9 steden, 45 vluchten)
Hoop dat je eenzelfde overzicht kunt/wilt maken voor de Winterdienst 2012/2013, als die beschikbaar komt...met name de M11 zal interessant worden (voor degene die dat type nog wil gaan vliegen)...
Goed om te lezen dat jullie mijn inspanningen waarderen. De samenstelling van de overzichten heeft de nodige hoofdbrekens gekost. Vooral het kloppend maken van de aantallen vluchten bleek een interessante puzzel. Niettemin, graag gedaan!
MAS017 wrote:...met name de M11 zal interessant worden (voor degene die dat type nog wil gaan vliegen)...
De MD-11 staat hoog op mijn verlanglijst. Tot nu toe heb ik twee vluchten met dat type gemaakt: met Finnair van Helsinki naar Osaka en terug. Persoonlijk vind ik Los Angeles een prachtige bestemming. Alleen zijn de tarieven van KLM mij op dit moment net een paar honderd euro te hoog. Montreal is goedkoper, maar een terugvlucht van vijf uur en drie kwartier (volgens een recent reisverslag op airliners.net) vind ik dan weer wat kort om de MD-11 optimaal te kunnen ervaren.
United 777 wrote:KLM zomerdienstregeling 2012
M11…………….……..Aruba, Atlanta, Bonaire, Curaçao, Havana, Los Angeles, Panama City, Teheran, Montreal (9 steden, 45 vluchten)
Als ik goed heb geteld heeft KLM nu nog 9 MD-11 in de vloot en hebben ze er slechts 7 nodig om deze rotaties te doen:
1 - Aruba + Curacao DEP:12:25 ARR:10:40+1
2 - Atlanta DEP:16:55 ARR:13:05+1
3 - Bonaire DEP:12:25 ARR:10:40+1
4&5 - Montreal DEP:15:25 ARR:07:50+1
4&5 - Panama DEP:13:10 ARR:12:35+1
6&7.Maandag Havana + Teheran
......Dinsdag
......Woensdag Teheran
......Donderdag Havana + Los Angeles
......Vrijdag Teheran
......Zaterdag Havana + Los Angeles
......Zondag Los Angeles + Teheran
8 Reserve
9 ----
Ruimte genoeg dus om het schema uit te voeren en richting winter verder af te bouwen