CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12085
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by ebauer »

122 Teletekst za 08 sep
***************************************
Kort nieuws binnenland

***************************************
` Op het strand bij Wassenaar heeft een
vliegtuigje van het CDA een geslaagde
noodlanding gemaakt.De piloot vloog met
een sleep met een CDA-leus langs de
kust.Zijn vliegtuigje raakte in de
buurt van Meijendel vermoedelijk een
ander toestel.Dat kon doorvliegen en
veilig landen in Rotterdam.

Bron teletekst
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by Rockville »

In de Telegraaf staat een foto van het toestel op het strand: PH-PHX.
User avatar
Harro
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 42
Joined: 28 Mar 2009, 19:38
Type of spotter: F2, civ
Location: EHSE
Contact:

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by Harro »

Zie hier een aantal foto's: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-wee ... -op-strand
Duidelijk schade aan linker flap.
Volgens laatste berichten was er een andere sleepkist in de buurt die niet bij het ongeval betrokken was. De PHX zou gebotst zijn met een "ander toestel, met vier inzittenden".
Last flight: 18-09-2021 EHSE-EHSE T-6 PH-TXN
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12085
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by ebauer »

CDA-vliegtuig landt op strand na botsing

DEN HAAG -
Boven het bos- en duingebied Meijendel bij Den Haag zijn zaterdagmiddag twee vliegtuigjes met elkaar in botsing gekomen. Een reclamevliegtuig, ingehuurd door het CDA, maakte rond 16.15 uur een noodlanding op het strand. Het andere toestel, met vier inzittenden, kon veilig landen op Rotterdam The Hague Airport. Niemand raakte gewond, meldde het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

Een derde toestel, dat ook een reclamesleep had en in de buurt vloog, blijkt niet bij het ongeval betrokken te zijn geweest. Dit vliegtuig is enige tijd later geland op het vliegveld bij Rotterdam.
Op het moment dat de twee toestellen elkaar raakten waren vanwege het zomerse weer veel mensen op het strand, maar ook daar is niemand gewond geraakt. „De piloot wist veilig te landen op een rustig gedeelte van het strand”, meldde de zegsman.
Hoe groot de materiële schade is, kon hij nog niet zeggen. Het KLPD onderzoekt hoe het ongeval kon gebeuren.
Op de sleep achter het vliegtuig dat op het strand landde staat de tekst 'Samen kunnen we meer, stem CDA' , de verkiezingsleus van de Christen-Democraten

Bron: Telegraaf
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by aviodromefriend »

En volgens het Journaal zou het vliegtuigje dat geland was op het strand een sleep voor de SP hebben gehad. De botsing zou zijn gemaakt met een toestel dat fotoopnames aan het maken was van een derde toestel dat een banner voor het CDA achter zich aan sleepte.

Ik moest meteen denken aan dat je zoiets anders alleen maar in een stripverhaal ziet (in dit geval grote overeenkomst met Appie Happie in de dubbele luchtslag)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
angel77
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 217
Joined: 27 Mar 2008, 18:48
Location: zoetermeer
Contact:

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by angel77 »

Heeft het andere toestel een landing geprobeerd op de linkervleugel op het toestel wat de voorzorgslanding heeft uitgevoerd ?

Daar lijkt het wel op als je naar de plekken op de vleugel bekijkt.

Heeft die andere piloot helemaal niets gemerkt ?
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4658
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by frank kramer »

Niet alleen schade aan de linker flap, maar vooral ook bovenop de linkervleugel... Ik ben benieuwd naar de regi's van de betrokken Cessna en PA18. Beide toestellen kwamen rond 15:45 door de CTR van Schiphol ten zuiden van de 06-24 op weg naar de kust (de mid-air was volgens de pers zo rond 16:15 lt). De (helemaal donkere) PA 18 had een sleep met "Wietpas nee; stem SP" en de Cessna vloog er kort achter, vermoedelijk om air2air opnamen te maken... Ik kon ze jammer genoeg niet lezen (tegenlicht en te ver weg).
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
Stafpilot
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 170
Joined: 03 Aug 2003, 02:08
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: yes
Location: Ede, The Netherlands

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by Stafpilot »

F104 Starfighter --> the real thing
User avatar
Aviaphotos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2039
Joined: 30 Jul 2004, 20:53
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: No
Contact:

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by Aviaphotos »

Pim Hesse Photography - http://www.pimhesse.com
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by Flyboy »

Uiteraard moeten we de conclusies afwachten van de raad, er zijn wel een aantal dingen de me opvallen:

4 personen in een Cessna, langs de kust (warm strandweer, veel mensen) Twee reclameslepen (LRM en PHX om en nabij zelfde hoogte en richting) waar je met flaps 10° naast een ervan (?: geen formatie gebriefd.., geen radio contact) gaat hangen en dan (klaarblijkelijk) het overige luchtruim niet voldoend in de gaten had want de andere (de PHX) kwam als een verrassing onderlangs (zelfde richting op als ik de schade op de PHX zie).

De Cessna heeft zo te zien (en te horen aan de opmerkingen) moeite om de boel onder controle te krijgen. Iedereen is (gelukkig) veilig geland!!

Er HAD een 4 persoons Cessna in een spin kunnen komen en in het water belanden.
De Cessna HAD ook in de banner van de PHX kunnen vliegen: het frontale vlak als je er recht achter zit is erg klein.
De PHX had ook ergere (en structurele) schade kunnen oplopen: we praten hier wel over een mid-air, gelukkig met weinig onderling verschillende snelheid.

Persoonlijk ben ik benieuwd naar wat de vlieger van de LRM te vertellen heeft, die heeft alles gezien en zo te zien aan de beelden geprobeerd om de Cessna inzittenden iets duidelijk te maken.

Mijn angst is dat dit ongeval weer een impact gaat hebben op de General Aviation… en dat zijn meestal weer restricties. Hier past een beroemde quote: Truly superior pilots are those who use their superior judgment to avoid those situations where they might have to use their superior skills.
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by nustyR »

Te bizar ( let op hoe lang ze aan elkaar vastzitten ! ) :shock:

http://nos.nl/video/416584-beeld-van-de ... enaar.html
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4658
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by frank kramer »

Flyboy wrote:4 personen in een Cessna, langs de kust (warm strandweer, veel mensen) Twee reclameslepen (LRM en PHX om en nabij zelfde hoogte en richting) waar je met flaps 10° naast een ervan (?: geen formatie gebriefd.., geen radio contact) gaat hangen en dan (klaarblijkelijk) het overige luchtruim niet voldoend in de gaten had want de andere (de PHX) kwam als een verrassing onderlangs (zelfde richting op als ik de schade op de PHX zie).
Zoals ik hierboven al meldde: de PH-LRM vloog een half uur eerder al samen met de Cessna door of langs de CTR van Schiphol. Die formatie bestond (dus) al veel langer, en is niet "spontaan" boven Wassenaar ontstaan of zo... Zal zo even kijken of het de moeite loont de "spionagefoto" die ik daarvan heb (ver weg en tegenlicht) te uploaden. Well, here goes:

Image

Verder ben ik het wel met flyboy eens: het basisprincipe is en blijft "see and be seen"... en dat is hier niet helemaal gelukt!

PS: welke Cessna was het nou?
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Yuri166
Posts: 7
Joined: 23 May 2011, 20:26

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by Yuri166 »

Zonder met de vinger te willen wijzen, dat mag de luchtvaartpolitie doen, maar uit het filmpje is wel een en ander af te leiden. De piloot van de Husky kon de cessna nauwelijks tot niet aan zien komen. Dan moet hij al met een verdraaide nat door het dakraam hebben zitten kijken, en daar was vanuit zijn oogpunt wellicht geen aanleiding voor. Vanuit de Cessna is de Husky wel heel goed te zien, dus de vraag is wat die daar deed, en waarom het nodig was de Husky zo dicht te naderen.
User avatar
Harro
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 42
Joined: 28 Mar 2009, 19:38
Type of spotter: F2, civ
Location: EHSE
Contact:

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by Harro »

Check ook de positie van de zon... bijna recht van voren. Maakt het er ook niet makkelijker op.
Last flight: 18-09-2021 EHSE-EHSE T-6 PH-TXN
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4658
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...

Post by frank kramer »

Wat ook te zien is, is dat:
- de Husky rechts onder de Cessna vliegt
- de piloot van de Cessna links zit (en dus rechts onder geen zicht heeft)
- de passagier in de rechter stoel aan het filmen is
- en dat de piloot van de Piper Cub nog probeert de aandacht te trekken door naar beneden te wijzen...

Maar goed, met al die opnamen is in ieder geval vrij duidelijk te volgen WAT er gebeurde; nu nog het WAAROM...
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”