Maastricht Aachen Airport (MAA) kampt met financiële problemen. Het tekort is zo groot dat de luchthaven zonder hulp van provincie en Rijk het komend jaar ten onder dreigt te gaan, meldt Dagblad de Limburger. Het sinds 2004 volledig private MAA heeft met name last van een sterke terugval van de luchtvracht.
In het jaarverslag 2011-2012 van de luchthaven staat dat het vrachtvervoer fors is ingezakt. Daardoor kampt MAA met liquiditeitsproblemen. Er wordt gewerkt aan een structurele oplossing daarvoor. Die moet er voorjaar 2014 liggen.
Om het tot die tijd te redden, heeft het bedrijf ook de aandeelhouders om financiële hulp gevraagd. "Maar zij hebben door de crisis geen geld”, zegt directeur Jan Tindemans van MAA in het dagblad. Eigenaar van MAA is OMDV BV, waarvan 99,86 procent in handen is van het Britse Omniport Holdings Limited. De overige aandelen (0,14 procent) zijn in handen van Dura Vermeer.
Tindemans gaat ervan uit dat MAA overleeft, ook al hebben aandeelhouders en het Rijk 'neen' gezegd tegen noodhulp. "Ik acht het ondenkbaar dat we er niet uitkomen, gezien het belang van de luchthaven voor de regio.” De provincie is volgens het dagblad onder voorwaarden bereid MAA te hulp te schieten met naar verluidt 1 miljoen euro uit een pot die eigenlijk bedoeld is voor investeringen op de luchthaven.
Hoewel de passagiersaantallen op MAA vooral dankzij de vestiging van een basis van Ryanair sinds kort weer in de lift zitten, is de luchthaven van oudsher zeer afhankelijk van luchtvracht. In 2012 realiseerde de luchthaven een vrachtvolume van 75.000 ton, een afname van achttien procent ten opzichte van 2011. De scherpe daling van het vrachtvervoer was volgens de luchthaven vrijwel volledig toe te schrijven aan het wegvallen van import vrachtvolumes uit China.
Van onze redactie http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... zwaar_weer