EHAM 15-05-2013

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

EHAM 15-05-2013

Post by polderbaan »

SPL wrote:Was heel even op Schiphol om iemand af te zetten. Moet zeggen dat de line up op het Y/P-platform er erg indrukwekkend en kleurrijk uit zag. In ieder geval leukere en diversere kisten dan met de kroning (just my 2 cents!). Moeten ze vaker doen, dit soort activiteiten/evenementen! Spotten zal na deze periode weer erg saai worden :)!


Groeten Martijn
Goedemiddag,

Precies hetzelfde van mijn kant. Heb rond 12.00 uur iemand afgezet en terloops de mooi gekleurde rijtjes gezien.
Was oorspronkelijk vanmorgen van plan langs de Polderbaan foto's te gaan maken. Eerst waren het de regen en de donkere lucht die me tegenhielden, vervolgens zag ik op FR24 dat er een tijdlang alleen op 18C werd geland (waarom of waardoor?) en tot slot dat een tijdlang op 18R en 18C tegelijk werd geland met meest usual traffic op 18R en de charters op 18C. Ik heb het idee dat meer dan de helft van de specials zodoende buiten bereik van de gemiddelde fotograaf is gebleven en dat is toch wel jammer. Op dit forum zag ik zelfs dat een charter vandaag op 18R bijzonder werd gevonden met een uitroepteken achter de melding.
Ik weet dat Schiphol een commerciëel bedrijf is maar ik kan me herinneren dat buitenlandse velden bij dat soort gelegenheden, waar mogelijk, ook aan de spotters dachten.
Ik schijn vandaag dus niet al te veel gemist te hebben.

Groeten van Ab Gobets.
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: EHAM 15-05-2013

Post by Boudewijn van Oirschot »

polderbaan wrote:Goedemiddag,

Precies hetzelfde van mijn kant. Heb rond 12.00 uur iemand afgezet en terloops de mooi gekleurde rijtjes gezien.
Was oorspronkelijk vanmorgen van plan langs de Polderbaan foto's te gaan maken. Eerst waren het de regen en de donkere lucht die me tegenhielden, vervolgens zag ik op FR24 dat er een tijdlang alleen op 18C werd geland (waarom of waardoor?) en tot slot dat een tijdlang op 18R en 18C tegelijk werd geland met meest usual traffic op 18R en de charters op 18C. Ik heb het idee dat meer dan de helft van de specials zodoende buiten bereik van de gemiddelde fotograaf is gebleven en dat is toch wel jammer. Op dit forum zag ik zelfs dat een charter vandaag op 18R bijzonder werd gevonden met een uitroepteken achter de melding.
Ik weet dat Schiphol een commerciëel bedrijf is maar ik kan me herinneren dat buitenlandse velden bij dat soort gelegenheden, waar mogelijk, ook aan de spotters dachten.
Ik schijn vandaag dus niet al te veel gemist te hebben.

Groeten van Ab Gobets.
Volgens mij ligt dat aan veel meer factoren waarom vliegtuigen 18R of 18C krijgen, uitzonderingen daar gelaten. Het fenomeen 'spottertje pesten' is al veel vaker genoemd op dit forum en in mijn ogen gewoon onterecht..
User avatar
Marco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 618
Joined: 21 Feb 2006, 15:45

Re: EHAM 15-05-2013

Post by Marco »

Boudewijn van Oirschot wrote:
polderbaan wrote:Goedemiddag,

Precies hetzelfde van mijn kant. Heb rond 12.00 uur iemand afgezet en terloops de mooi gekleurde rijtjes gezien.
Was oorspronkelijk vanmorgen van plan langs de Polderbaan foto's te gaan maken. Eerst waren het de regen en de donkere lucht die me tegenhielden, vervolgens zag ik op FR24 dat er een tijdlang alleen op 18C werd geland (waarom of waardoor?) en tot slot dat een tijdlang op 18R en 18C tegelijk werd geland met meest usual traffic op 18R en de charters op 18C. Ik heb het idee dat meer dan de helft van de specials zodoende buiten bereik van de gemiddelde fotograaf is gebleven en dat is toch wel jammer. Op dit forum zag ik zelfs dat een charter vandaag op 18R bijzonder werd gevonden met een uitroepteken achter de melding.
Ik weet dat Schiphol een commerciëel bedrijf is maar ik kan me herinneren dat buitenlandse velden bij dat soort gelegenheden, waar mogelijk, ook aan de spotters dachten.
Ik schijn vandaag dus niet al te veel gemist te hebben.

Groeten van Ab Gobets.
Volgens mij ligt dat aan veel meer factoren waarom vliegtuigen 18R of 18C krijgen, uitzonderingen daar gelaten. Het fenomeen 'spottertje pesten' is al veel vaker genoemd op dit forum en in mijn ogen gewoon onterecht..
overigens stond de gemiddelde spotter gewoon bij de 18C te fotograferen. Het geluk was dat de zon er niet doorheen kwam, anders hadden niet alle gemiddelde spotters kunnen parkeren. Overigens kwamen de eerste 4-5 finale kisten op de Polder binnen, maar ja, toen was het volgens jou te donker, echter bij de taxibaan was het niet te donker, want het wolkje trok nl over de Polder en niet de taxibaan.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 15-05-2013

Post by polderbaan »

Boudewijn van Oirschot wrote:
polderbaan wrote:Goedemiddag,

Precies hetzelfde van mijn kant. Heb rond 12.00 uur iemand afgezet en terloops de mooi gekleurde rijtjes gezien.
Was oorspronkelijk vanmorgen van plan langs de Polderbaan foto's te gaan maken. Eerst waren het de regen en de donkere lucht die me tegenhielden, vervolgens zag ik op FR24 dat er een tijdlang alleen op 18C werd geland (waarom of waardoor?) en tot slot dat een tijdlang op 18R en 18C tegelijk werd geland met meest usual traffic op 18R en de charters op 18C. Ik heb het idee dat meer dan de helft van de specials zodoende buiten bereik van de gemiddelde fotograaf is gebleven en dat is toch wel jammer. Op dit forum zag ik zelfs dat een charter vandaag op 18R bijzonder werd gevonden met een uitroepteken achter de melding.
Ik weet dat Schiphol een commerciëel bedrijf is maar ik kan me herinneren dat buitenlandse velden bij dat soort gelegenheden, waar mogelijk, ook aan de spotters dachten.
Ik schijn vandaag dus niet al te veel gemist te hebben.

Groeten van Ab Gobets.
Volgens mij ligt dat aan veel meer factoren waarom vliegtuigen 18R of 18C krijgen, uitzonderingen daar gelaten. Het fenomeen 'spottertje pesten' is al veel vaker genoemd op dit forum en in mijn ogen gewoon onterecht..

Lezen is moeilijk kennelijk. Spottertje pesten lees je alleen in mijn reactie als je dat zelf denkt en dit persé wilt lezen. Ik wijs alleen op de mogelijkheden die andere velden hebben geboden. En alleen 18C in gebruik op SPL is heel apart en heb ik nog niet vaak gezien, alleen bij onderhoud.
Verder zullen we nu wel naar het praathuys verbannen worden, dankzij de vorige reactie.
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: EHAM 15-05-2013

Post by Aircolours »

Marco wrote:
Boudewijn van Oirschot wrote:
polderbaan wrote:Goedemiddag,

Precies hetzelfde van mijn kant. Heb rond 12.00 uur iemand afgezet en terloops de mooi gekleurde rijtjes gezien.
Was oorspronkelijk vanmorgen van plan langs de Polderbaan foto's te gaan maken. Eerst waren het de regen en de donkere lucht die me tegenhielden, vervolgens zag ik op FR24 dat er een tijdlang alleen op 18C werd geland (waarom of waardoor?) en tot slot dat een tijdlang op 18R en 18C tegelijk werd geland met meest usual traffic op 18R en de charters op 18C. Ik heb het idee dat meer dan de helft van de specials zodoende buiten bereik van de gemiddelde fotograaf is gebleven en dat is toch wel jammer. Op dit forum zag ik zelfs dat een charter vandaag op 18R bijzonder werd gevonden met een uitroepteken achter de melding.
Ik weet dat Schiphol een commerciëel bedrijf is maar ik kan me herinneren dat buitenlandse velden bij dat soort gelegenheden, waar mogelijk, ook aan de spotters dachten.
Ik schijn vandaag dus niet al te veel gemist te hebben.

Groeten van Ab Gobets.
Volgens mij ligt dat aan veel meer factoren waarom vliegtuigen 18R of 18C krijgen, uitzonderingen daar gelaten. Het fenomeen 'spottertje pesten' is al veel vaker genoemd op dit forum en in mijn ogen gewoon onterecht..
overigens stond de gemiddelde spotter gewoon bij de 18C te fotograferen. Het geluk was dat de zon er niet doorheen kwam, anders hadden niet alle gemiddelde spotters kunnen parkeren. Overigens kwamen de eerste 4-5 finale kisten op de Polder binnen, maar ja, toen was het volgens jou te donker, echter bij de taxibaan was het niet te donker, want het wolkje trok nl over de Polder en niet de taxibaan.
Volgens mij werd er vanmorgen gemaaid bij de 18R, vandaar meer op 18C wellicht? En rond het middaguur was er brand in de kerk van Rijsenhout, waardoor de 24 eruit lag en de 18L alleen voor take-off werd gebruikt... Afwijkende factoren die het baangebruik beïnvloed kunnen hebben.

Grt, Peter
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 15-05-2013

Post by polderbaan »

Marco wrote:
Boudewijn van Oirschot wrote:
polderbaan wrote:Goedemiddag,

Precies hetzelfde van mijn kant. Heb rond 12.00 uur iemand afgezet en terloops de mooi gekleurde rijtjes gezien.
Was oorspronkelijk vanmorgen van plan langs de Polderbaan foto's te gaan maken. Eerst waren het de regen en de donkere lucht die me tegenhielden, vervolgens zag ik op FR24 dat er een tijdlang alleen op 18C werd geland (waarom of waardoor?) en tot slot dat een tijdlang op 18R en 18C tegelijk werd geland met meest usual traffic op 18R en de charters op 18C. Ik heb het idee dat meer dan de helft van de specials zodoende buiten bereik van de gemiddelde fotograaf is gebleven en dat is toch wel jammer. Op dit forum zag ik zelfs dat een charter vandaag op 18R bijzonder werd gevonden met een uitroepteken achter de melding.
Ik weet dat Schiphol een commerciëel bedrijf is maar ik kan me herinneren dat buitenlandse velden bij dat soort gelegenheden, waar mogelijk, ook aan de spotters dachten.
Ik schijn vandaag dus niet al te veel gemist te hebben.

Groeten van Ab Gobets.
Volgens mij ligt dat aan veel meer factoren waarom vliegtuigen 18R of 18C krijgen, uitzonderingen daar gelaten. Het fenomeen 'spottertje pesten' is al veel vaker genoemd op dit forum en in mijn ogen gewoon onterecht..
overigens stond de gemiddelde spotter gewoon bij de 18C te fotograferen. Het geluk was dat de zon er niet doorheen kwam, anders hadden niet alle gemiddelde spotters kunnen parkeren. Overigens kwamen de eerste 4-5 finale kisten op de Polder binnen, maar ja, toen was het volgens jou te donker, echter bij de taxibaan was het niet te donker, want het wolkje trok nl over de Polder en niet de taxibaan.
Ach ja, wolkje of regenbui, het is maar wat je er in ziet. Toevallig was ik in Leiden, hemelsbreed toch niet echt ver van Schiphol en daar was het vanmorgen helemaal zwart, terwijl buienradar niks beters aangaf dan dikke regenwolken over vrijwel heel het westen, wat pas rond een uur of 11 beter zou worden. Ik wil toch wel wat licht op mijn plaatjes. En omdat 18R volgens mij alleen wordt geback-upt met 18C in de spitstijden, had ik op 18R gerekend. Maar altijd bereid om te leren: wat zijn de coördinaten voor de huidige plek bij 18C waar je zonder proces verbaal kunt verblijven. Let wel, ik was al spotter op het oude Schiphol en ben sinds de opening van de Polderbaan niet meer in de buurt van 18C ofwel voormalige 19 right geweest.
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Re: EHAM 15-05-2013

Post by 330/340 »

Denk dat drukte, wind, het brandje in mindere mate, en de vele bizzers op de 22 de verkeersleiders weinig keus gaven.
Van spotters pesten is vanuit die hoek dan ook geen sprake volgens mij, vind het niet reëel om dat hier te schrijven.
Soms als het mogelijk is stopt er zelfs wel eens een kist voor de foto's, dus wat wil je nog meer op een druk veld.
Overigens veel Marechaussee actief die zeer meegaand waren wat mij betreft, al met al een hele leuke dag :-)
Grtz, Jan
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: EHAM 15-05-2013

Post by Key »

polderbaan wrote:Verder zullen we nu wel naar het praathuys verbannen worden, dankzij de vorige reactie.
Het is geen verbannen, het is het herstellen na het niet houden aan de simpele regels. En het is niet wegens genoemde reactie, het is wegens de eerste post in dit topic nu.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: EHAM 15-05-2013

Post by LJ »

Hoe kan je van spottertje pesten spreken als in ieder geval alle kisten naar AMS zijn gegaan. De vorige keer (Champions League en EK finale) werd een groot deel naar RTM gestuurd. Dat is pas stressen voor de spotter.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: EHAM 15-05-2013

Post by aviodromefriend »

LJ wrote:Hoe kan je van spottertje pesten spreken als in ieder geval alle kisten naar AMS zijn gegaan. De vorige keer (Champions League en EK finale) werd een groot deel naar RTM gestuurd. Dat is pas stressen voor de spotter.
Maar de EK finale was dan ook in Rotterdam.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: EHAM 15-05-2013

Post by LJ »

aviodromefriend wrote:
LJ wrote:Hoe kan je van spottertje pesten spreken als in ieder geval alle kisten naar AMS zijn gegaan. De vorige keer (Champions League en EK finale) werd een groot deel naar RTM gestuurd. Dat is pas stressen voor de spotter.
Maar de EK finale was dan ook in Rotterdam.
Klopt, was ik even vergeten (was al een tijdje geleden).
Post Reply

Return to “'t Praethuys”