Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

ImageImageForum for movements and news concerning Lelystad airport.

Moderator: ebauer

Forum rules
ImageImage
Post Reply
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 926
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by Marcelb »

Het lijkt er nu toch echt van te gaan komen: vakantiecharters vanaf Lelystad. De Luchthaven Schiphol gaat miljarden investeren in Schiphol in overleg met de KLM.

http://nos.nl/artikel/512522-akkoord-tu ... n-klm.html
Schiphol gaat de komende jaren voor 1 miljard euro investeren in nieuwe pieren en betere voorzieningen voor reizigers. En de luchthaven in Lelystad wordt geschikt gemaakt voor vakantievluchten.

Na maandenlange onderhandelingen hebben Schiphol en de KLM een akkoord bereikt over de toekomst. De onderhandelingen waren moeilijk, omdat Schiphol nog met veel andere partijen rekening moest houden. Morgen praat het kabinet over de deal, die algemeen wordt beschouwd als zeer belangrijk voor de toekomst van de luchtvaart in Nederland en voor de werkgelegenheid in de sector.

In de afspraken staat onder meer dat op Schiphol betere faciliteiten komen voor reizigers op grote intercontinentale vluchten. Dat zijn vooral KLM-passagiers.

Tarieven omhoog

De tarieven voor het gebruik van Schiphol gaan voor alle luchtvaartmaatschappijen iets omhoog.

Om Schiphol te ontlasten, worden over een paar jaar veel vakantievluchten die minder belangrijk zijn voor de mainportfunctie overgeplaatst naar Lelystad. Een concreet besluit daarover valt volgend jaar. Gehoopt wordt dat in 2017 op Lelystad kan worden gevlogen. Daar moet dan wel fors worden geïnvesteerd in een langere start- en landingsbaan.
Berven
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 97
Joined: 29 May 2011, 19:28
Subscriber Scramble: nee

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by Berven »

Had ik wel een beetje verwacht. Maar dan moet wel een lange start- en landingsbaan komen, maar ook grotere verkeerstoren is volgens mij ook een goede optie voor Lelystad Airport. Dan moeten ze ook paar miljarden euro's in Lelystad Airport pompen om een nieuwe terminal te bouwen met eventueel 2 of 3 pieren met slurfen voor het vliegtuig (Boeing 737 series en Airbus A320-series, maar van iets grotere vliegtuigen (Boeing 767) van ArkeFly op Europese vluchten is maar de vraag of die vanaf Lelystad af kan vliegen. Als ze in 2017 operationeel starten moet het dan ook de plannen goed juist uitgevoerd zijn.
User avatar
geert
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 05 Oct 2002, 17:27
Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
Contact:

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by geert »

Pieren en slurven zijn niet echt noodzakelijk, zie Eindhoven, Rotterdam e.d.

Zou wel mooi zijn als het open karakter niet naar de knoppen gaat.

Geert
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
Harald
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 70
Joined: 15 Mar 2004, 15:07
Type of spotter: Huh??
Location: Heemskerk

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by Harald »

Lijkt mij niet meer dan logisch, om Schiphol te ontzien. Alleen denk ik dat 2017 onhaalbaar wordt, aangezien wij als Nederlanders nogal eens willen "zeuren" over geluidsoverlast, of wat daarvoor door moet gaan. Hiervoor zullen de nodige vergunningen en ontheffingen moeten worden aangevraagd. Voer voor de advocaten. Veel plezier zou ik dan zeggen.

Er zal niet alleen in het vliegveld moeten worden geinvesteerd ook de infrastructuur eromheen. Een goede verbinding met bijvoorbeeldLeystad CS (of hoe dat station tegenwoordig mag heten).

Ik ben ervoor, al zal het boven mijn tuin in Heemskerk wel wat rustiger worden...

Harald
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by aviodromefriend »

Natuurlijk is de KLM voorstander om meer ruimte op Schiphol te creëren voor vluchten die in hun businessplan passen. Het gaat er echter om wat de andere maatschappijen die de vakantievluchten uitvoeren er van vinden, de Arkeflys, de Corendons, de Transavia's (voor zover die niet verplicht Ja, Amen, Dank U tegen hun grote baas moeten zeggen) etc.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
camel1
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 306
Joined: 20 Feb 2008, 21:18
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: camel1
Location: Oldenzaal NL

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by camel1 »

Hier al vast een reactie van ArkeFly:

De topman van ArkeFly is niet blij met de plannen om vakantievluchten in de toekomst te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad. Hij vindt het vooral kwalijk dat Schiphol niet heeft overlegd met de betrokken luchtvaartmaatschappijen.

Vandaag werd bekend dat veel vakantievluchten over een paar jaar worden overgeplaatst naar Lelystad om Schiphol te ontlasten. Het daadwerkelijke besluit daarover wordt volgend jaar genomen. Gehoopt wordt dat in 2017 op Lelystad kan worden gevlogen.

Volgens Van der Heijden moeten luchtvaartmaatschappijen zoals de zijne straks op twee locaties actief zijn. Arke vliegt op Europese en verre bestemmingen. Hij zegt dat vanaf Lelystad niet op die verre bestemmingen kan worden gevlogen. Bovendien kan op het vliegveld in Flevoland niet 's nacht worden gevlogen en zijn er niet voldoende faciliteiten zoals treinverbindingen, zegt de ArkFly-topman.

Van der Heijden noemt het plan een heel slecht alternatief voor al die miljoenen Nederlanders die op vakantie willen. Hij verwacht dat er nog heel veel water door de polder moet stromen, eer het zover is.
PvdA-wethouder Jop Fackelday van Lelystad is blij met het plan. Hij verwacht dat de beslissing economie en werkgelegenheid voor zijn stad betekenen.


(bron NOS)
Flown to; Ensco71+72, Transocean 4, 5+6, Kotter, Logger, NAM, Dan Earl+Duke
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by cHabu »

Blijft de discussie van slots die niet afgepakt mogen worden.

En het verbeteren van de openbaar vervoer verbindingen van / naar LEY.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Ron C130
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 74
Joined: 11 Nov 2008, 22:06
Type of spotter: mostly military
Location: La Mata, Spain

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by Ron C130 »

vraagje: hebben airlines als Corendon, Transavia en Arkefly, passagiers die op SPL moeten overstappen, of zijn het alleen maar vakantiegangers?
Als het laatste het geval is dan is verplaatsing naar Lelystad toch geen enkel bezwaar? Rustiger luchthaven, klein aftakkingkje maken van de spoorlijn bij Lelystad naar het vliegveld, baan verlengen, ILS aanleggen, infrastruktuur aanpassen (spottersplek aan beide baankoppen), enfin voor een luttel bedrag kan alles gerealiseerd worden en kan SPL meedoen in de "echte" luchtvaarwereld en meer A380's binnen praten.
2017 zal wel 2027 worden denk ik, maar dan heb je ook wat......
Pappa Yankee Sierra is cleared for take off, right turn, Victor Departure
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 443
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by Hopla »

Kunnen wel nieuwe slots geweigerd worden? Dan is er natuurlijk een heel andere situatie. Als je bij Lelystad goedkoper kunt vliegen en genoeg parkeer plaatsen zijn voor weinig is het ook al een ander verhaal. Uiteindelijk kijken een hoop mensen alleen maar naar de portemonnee.

Maar KLM lift ook mee op vluchten van Transavia, hier gaan toch ook passagiers op mee. Net zoals ze nu met Pegasus willen code sharen. Deze vluchten kunnen wel naar Schiphol? En als de vakantievluchten als locost vlucht gaan opereren mag het dan wel? Zoek een beetje naar wat de definitie vakantie vlucht is. Wat is een vlucht van KLM naar de Nederlandse antillen bijvoorbeeld?

Lelystad klinkt ver weg maar dat valt wel mee denk ik zeker voor een deel van de randstad en alles wat daar buiten licht. Dan is het veschil in afstand van Schiphol of Lelystad niet zo groot meer.
Berven
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 97
Joined: 29 May 2011, 19:28
Subscriber Scramble: nee

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by Berven »

Openbaar vervoer bij de Lelystad Airport is nog wel onder maat Zelfs is er geen spoor aangelegd en station is nog niet gebouwd. Dus misschien is er wel optie dat de Lelystad Airport hiervoor grondig verbouwd wordt, eventueel dat Schiphol een masterplan moet omtwiikkelen voor kleine luchthaven in Flevopolder. Zelfs moet de kleine luchtvaart verplaatsen naar andere locatie bijvoorbeeld vliegveld Leeuwarden of zo. Dus Schiphol moet dan fors investeren in Lelystad.

De platform is nog te klein voor 10 of 20 Boeings 737 te stationeren op Lelystad Airport. De terminal is te klein voor groot aantal passagiers te verwerken. De start en landingsbaan is te kort voor grotere toestellen, moet wel verlengd worden.

Waarom heeft politiek Nederland samen met Schiphol, inclusief met luchtvaart gerelateerd bedrijven niet gekozen voor n om een geheel nieuw luchthaven uit te bouwen. zodat op langere termijn een nieuwe luchthaven Schiphol gedeeltelijk kan verlossen van geluidshinder en milieuproblematiek? Dus ze hadden inderdaad gekozen voor Schiphol uit te breiden met geluid en milieuwetgeving te aanpassen. Dat is nogal vragen om problemen toch voor bevolking rondom Schiphol. Dus ze hadden volgens mij beter een nieuw luchthaven te bouwen in de zee of in IJsselmeer. Ze willen liever geld niet uit geven voor een groot project met veel risico te nemen.
Met de nieuwe luchthaven kon de KLM meer groeien dan op Schiphol, lijkt mij. Dan had de nieuwe luchthaven veel meer passagiers moeiteloos per jaar afhandelen dan op Schiphol, maar was ook zeer goede keus geweest voor economie van Nederland en Europa. Dan was voor de chartermaatschappij goedkoper geweest om alle toestellen vanaf de nieuwe luchthaven naar alle bestemmingen te vliegen dan gedeeltelijk van kleine regionale luchthavens en Schiphol. Daarom is dan ook wel makkelijk geweest voor touroperators om grote toestellen in te zetten op drukke lijnen (dat heeft Martinair in het verleden ook gedaan met Boeing 747 en MD-11 en DC-10), maar nu is het anders in realiteit meer toestellen gespreid over lokale luchthavens. Zoiets werkt in toekomst ook niet goedkoper uit, want de maatschappij betaalt ook havengelden aan lokale luchthaven die in prijs kan verschillen van elkaar, dat kan goed drukken op bedrijfskosten! Maar is wel voordeel voor passagiers die veel keus heeft om met welke maatschappij dan ook via een regionale luchthaven te vertrekken in plaats van drukke Schiphol. En ook saillant is het vaak dat een maatschappij (Transavia en ArkeFly) met een 737 tussenlanding moet maken om passagiers te brengen en halen, en is ook de vraag of er goed vol zit in een 737? Dus is het gehele seizoen wel rendabel om met een 737 vol te zien krijgen vanaf regionale luchthaven naar drukke vakantiebestemming rondom Middellandse Zee?
Dan heb je te spreken over een vraag afhankelijk marktwerking afgestemd op keuze van een vakantieganger die bij een reisorganisatie heeft geboekt. Goedkoper is niet altijd de oplossing.



Er is ook een plan van een bouwadviseur en gepensioneerd verkeersvlieger: http://www.schipholkatwijk.nl/. Lees dit even. Dit is maar een plan van hem en heeft alles op internet gezet. Ik vind dit mooi alternatief. Zou grote problemen voor Schiphol kunnen oplossen.

Zou dit ook voor Lelystad zo uit pakken in de toekomst? Dat is gewoon koffiedik kijken.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by cHabu »

Berven wrote: Zou dit ook voor Lelystad zo uit pakken in de toekomst? Dat is gewoon koffiedik kijken.
Grappig Berven.

In andere topics is jouw onzin al afgeschoten, nou ga je hier beginnen.

Openbaar vervoer is al aangekaart, dus jij valt in herhaling.
Lelystad heeft helemaal geen ambitie om meteen te beginnen met 10/20 737s.
Kleine luchtvaart is één van de pijlers waar LEY op draait dus die zullen voorlopig niet verdwijnen.

"De bevolking" kiest er zelf voor om nabij een luchthaven te wonen, samen met de 'bedrijven' die daar huizen bouwen.

De luchtvaart in Nederland is gebonden aan regels die mede opgesteld worden door de zgn 'groene maffia'.
De luchtvaart zal dus altijd beperkt worden, ongeacht waar een luchthaven zich bevind.

Het stukje 'grotere toestellen' is ook afgeschoten in een ander topic (hoezo stoot een ezel zich niet twee keer).

Je weet blijkbaar ook niet waarom bepaalde maatschappijen een tussenstop maken op een tweede Nederlandse luchthaven. Het ontbreekt je dus ook aan feiten kennis, praat veel maar zegt eigenlijk niks.

En een luchthaven in de Noordzee, daar is ook al eerder een streep door gehaald.

Zullen we afspreken dat je vanaf nu eerst goed nadenkt over wat je op dit form gooit ?
Ik snap niet dat iemand zoveel onzin kan verkopen in een stukje tekst...
Er is een verschil tussen 'speculeren' en gewoon grote onzin.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2595
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by AviaView »

Twee nieuwsstukjes
Ook KLM-verkeer moet naar Airport
De KLM zal vakantievluchten die zij zelf uitvoert ook naar Lelystad moeten overplaatsen om op Schiphol zelf ruimte te scheppen. Dat antwoordde staatssecretaris Wilma Mansveld woensdag op vragen van de Tweede Kamer.

Het CDA wilde weten of de recente afspraken over vakantievluchten op Lelystad ook gelden voor de KLM of maatschappijen waarmee zij nauw samenwerken. Als voorbeeld noemde het CDA de Turkse maatschappij Pegasus, waarmee de KLM een samenwerkingsverband heeft. Aan deze relatie kan Pegasus geen rechten op Schiphol ontlenen.

Mansveld noemde Transavia niet bij naam, maar verplaatsing treft dus ook de KLM-dochter.
Mansveld rekent op positief plan vliegveld
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu rekent erop dat er eind dit jaar een positief businessplan op tafel ligt voor Lelystad Airport.

Dat zei ze woensdag in een overleg met de Tweede Kamer. Oppositiepartijen PVV en SP horen dat geen enkele luchtvaartmaatschappij in 2017 naar Lelystad wil verhuizen. Mansveld hoort andere geluiden en verwacht voor het zomerreces de eerste toezeggingen van maatschappijen. Dit najaar moet het businessplan uitwijzen of de luchthaven winstgevend is te exploiteren.

PvdA en VVD waren bezorgd of alle procedures wel volgens planning eind 2014 zijn afgerond. Mansveld stelde dat het krap wordt, maar houdt vast aan definitief besluit in november volgend jaar.
Bron: Omroep Flevoland
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by cHabu »

Ik blijf benieuwd of maatschappijen gedwongen kunnen worden te verhuizen naar Lelystad.

De zin over Pegasus begrijp ik niet. Pegasus heeft toch als zelfstandige maatschappij rechten opgebouwd mbt Schiphol ?

Zijn de bouwplannen voor Lelystad al veranderd of gaat men nog steeds uit van maximaal 8 opstelplaatsen ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2595
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Vakantievluchten vanaf 2017 vanaf Lelystad ipv Schiphol

Post by AviaView »

Luchtvaartmaatschappijen geloven in Lelystad Airport

DEN HAAG - Luchtvaartmaatschappijen zien voldoende brood in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Wel moet daarvoor de startbaan 2400 meter worden (nu 1250 meter), en moeten er voldoende voorzieningen worden aangelegd. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) donderdag aan de Tweede Kamer.

Schiphol heeft gesprekken gevoerd met luchtvaartmaatschappijen, waaruit blijkt dat er een serieuze behoefte bestaat aan de uitwijkmogelijkheid naar Lelystad. Schiphol denkt aan alle wensen van de maatschappijen te kunnen voldoen en verwacht ook nog iets te kunnen verdienen. Een zakelijk plan om dat te realiseren, wordt in het najaar ingediend.

Toeristische luchthaven
In maart vorig jaar adviseerde voormalig VROM-minister Hans Alders om van Lelystad Airport een toeristische luchthaven te maken. Daar zouden op termijn maximaal 45.000 vluchten per jaar terechtkunnen. Nu gaan er nog geen lijnvluchten vanaf Lelystad, maar wordt de luchthaven vooral gebruikt voor rondvluchten.

Door Lelystad uit te breiden krijgt Schiphol meer ruimte. Die luchthaven heeft de grens van de groei inmiddels bereikt. Daarom moet elders in Nederland ruimte worden gevonden voor zo’n 70.000 vliegbewegingen. Een derde daarvan is voorzien in Eindhoven. De rest van de vluchten zou dus naar Flevoland moeten gaan uitwijken.

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... ad_Airport
Post Reply