ABA 772?niekkie wrote: ↑18 Feb 2022, 20:15 Beide B748 van Air Belgium staan nog aan de grond op BRU te wachten op hun Belgische Registraties.
Ik weet niet of dit al vast is maar anders zouden de A332 van Air Belgium vanaf CDG gaan uitvoeren ipv LGG vanaf Juni.
voor de A332 Staan de Bestemingen ATL en ORD op de Planning
en voor de B772 staan de vluchten BKK, ICN en HKG op de Planning
alle van CDG.
Natuurlijk zou het ook nog kunnen dat ze Charter Vluchten uitvoeren.
Nee niet van ABB. CMA-CGM krijgt een eigen vergunningen zelf te vliegen. CMA-CGM krijgt dan ook in de Lente van 2022 2 B77L (freighters)
29 december 2022 12:46
Met nog enkele dagen in 2022 voor de boeg, heeft de luchtvaartmaatschappij die financiering van 10 miljoen euro in extremis binnen.
Volgens onze informatie komt het grootste deel van het geld
van nieuwe aandeelhoudersleningen van Hongyuan (6,5 miljoen euro) en Sabena Aerospace Engineering (0,5 miljoen).
Sabena Aerospace heeft Air Belgium ook als klant voor vliegtuigonderhoud.
De publieke aandeelhouders doen ook hun duit in het zakje.
Maar van vers overheidsgeld is geen sprake - dat sloten ze bij de aanvang van de zoektocht van Air Belgium uit.
Hun bijdrage geschiedt hoofdzakelijk
via een verlenging van de terugbetalingstermijn van hun converteerbare obligatielening aan het bedrijf van 2023 tot 2025.
De logistieke groep Hongyuan heeft op de luchthavens van Luik en Charleroi een aantal magazijnen
en is met 49 procent van de aandelen de grootste aandeelhouder van Air Belgium,
gevolgd door de Waalse overheidsvehikels Sogepa en SRIW (samen 35%)
en de federale participatiemaatschappij FPIM (10%).
Ook Sabena Aerospace zit in het kapitaal, net als Terzakis.
Mes
De donderwolken pakten de jongste maanden samen boven Air Belgium. De luchtvaartmaatschappij zette in november het mes in haar wintervluchten op de Caraïben.
Dat kwam boven op het geplande verlies van de vrachtopdrachten en de bijbehorende toestellen voor de Franse reder CMA-CGM,
wat leidde tot een aanzienlijke uitstroom van piloten bij Air Belgium.
De Belgische luchtvaartmaatschappij maakte in haar zevenjarig bestaan één jaar (in 2019) winst.
Sinds 2016 ging ongeveer 47 miljoen euro in rook op.
Nadat Air Belgium zich aanvankelijk had geconcentreerd op passagiersvluchten van en naar China,
groeide het uit tot een bedrijf dat het merendeel van zijn omzet uit vrachttransport haalt.
Niet opgeven
Toen de berichten over de zoektocht naar vers geld opdoken,
was oprichter en CEO Terzakis er als de kippen bij om de urgentie van de toestand te ontkrachten.
‘Natuurlijk zetten we onze activiteiten volgend jaar voort. Onze aandeelhouders geven niet op’, zei hij toen.
Al moest hij toegeven dat de luchtvaartmaatschappij 'financiële uitdagingen' had.
'Ik ken geen luchtvaartmaatschappij die er geen heeft, behalve Ryanair.
We gaan al drie jaar van het ene herstelplan naar het andere.
Mensen vergeten dat we in een grotere crisis zitten dan tijdens corona.
De brandstofprijzen zijn met 75 procent gestegen.'
Terzakis liet toen dooschemeren dat hij onderhandelde
over ‘een belangrijke strategische investering’ die opnieuw tot groei en vanaf mei 2023 tot winst zou leiden.
‘We plannen nieuwe bestemmingen voor onze passagierstoestellen’, zei hij.
Terzakis opperde al eens te dromen van vluchten naar de Verenigde Staten.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more