LJ wrote: ↑31 Aug 2022, 19:16
Avgeek wrote: ↑31 Aug 2022, 14:54Politieke druk zou bijvoorbeeld kunnen dat Brussel wil dat Europese airlines liever hun vliegtuigen bij Airbus bestellen om zo het geld binnen de EU te houden en Airbus rekent af in Euros.
Boeing rekent af in Dollars en als we kijken naar de koers is de Euro flink omlaag gegaan afgelopen maanden tov de Dollar(sommige momenten was de Euro minder waard) je kan dus stellen dat door inflatie en dergelijke het wellicht aantrekkelijker is om bestellingen in Euros af te rekenen om niet nog duurder uit te komen.
Sinds wanneer rekent Airbus af in Euro? Airbussen worden volgens mij nog steeds bijna altijd in USD afgerekend (of als basisprijs wordt gebruikt), net als dat de kerosineprijs toch echt in USD wordt gequote. Voor Airbus is dit geen probleem omdat rond de 50% ook weer in USD wordt betaald aan haar leveranciers.
Mij is verteld dat Airbus wel degelijk euros accepteert voor bestellingen, maar zal dat nog eens navragen hoe dat precies zit.
LJ wrote: ↑31 Aug 2022, 19:16
Die A350s schijnen al voor een nieuwe (of beter oude bekende) klant gebruikt te worden, als dat doorgaat.
Klopt, maar ik bedoelde hetgeen ik ervoor schreef over omruilen.