Hoi, deze interessante uitwisseling heb ik even verplaatst naar een meer specifiek topic. Het is zelfs nog complexer allemaal, Twente is een apart geval qua procedures. Er zijn twee circuit areas, North en South.
North is voor het gewone, lichte VFR-verkeer, de eenmotorigen, met inderdaad een circuithoogte van 1000ft AMSL (boven zeeniveau, wat neerkomt op 885ft boven het veld). Binnen dat circuitgebied wordt een standaard circuit gevlogen, op zicht door de vlieger.
South is wat bizjets en -props dienen te gebruiken als ze op 23 willen landen. Het 'circuit' daar bestaat uit een serie waypoints waar men op 1700ft AMSL overheen moet vliegen en dan linksom naar de baan draaien. Dit komt, tot aan die laatste bocht(en), eigenlijk neer op een instrumentprocedure maar er zit officieel het etiket 'VFR' op. Voor baan 05 is het een straight-in approach, ook niet de standaard voor VFR.
Het geheel speelt zich af binnen een gebied dat actief is wanneer EHTW open is en waarin radiocontact verplicht is (ATZ and RMZ). Dit stuk lucht meet grofweg 20x10km gecentreerd op de baan, van de grond tot 2200ft AMSL. De naderingen waar we het hier over hebben beginnen bij het punt BEKVU op de zuidwestgrens van dit gebied, in het dorp Beckum net west van de N739.
Cruciaal voor het commerciële verkeer is dat men IFR moet cancelen, dus overgaan op zichtvliegregels, vóór BEKVU en op 2000ft. Op dat moment vliegt men in luchtruim klasse E en de VFR-criteria (minima) t.a.v. het weer zijn dan:
- 5km zicht;
- 1500m horizontaal en 300m (1000ft) verticaal afstand tot wolken.
Dit houdt dus in dat er op dat moment, daar, geen bewolking onder 3000ft mag hangen: zowel de 2000ft vlieghoogte, als de 1000ft hoogteverschil onder de wolken én de route liggen vast; je mag ook niet manoeuvreren om wolken te ontwijken. Als dit gelukt is blijft nog dezelfde eis voor de rest van het verhaal, maar dan met wolken op minimaal 2700ft totdat de laatste daling ingezet wordt.
Bij een gesloten wolkendek (overcast) op bijvoorbeeld 1500ft is het duidelijk, dan kun je deze nadering vergeten. Maar als de bedekkingsgraad broken of minder is zou het best kunnen dat je geluk hebt en in de 'gaten' legaal deze procedure kunt uitvoeren. Vandaar dat we af en toe zien dat een vlucht 'gaat kijken' maar het toch niet lukt, neem ik aan. En als het wel lukt landt de vlucht dus gewoon.
Tenslotte: als vlieger moet je altijd aan alle voorwaarden voldoen, dus zowel de lokale procedures, als de algemeen geldende, als eventuele companyregels. De minima van de operators ken ik niet.
@Patrick: welk minimum is 2200ft bij NetJets? Cloud base of iets anders? Dan kunnen we dat ook nog even aan elkaar knopen.
Grtz,
Erik