FredvZ wrote: ↑13 May 2023, 20:59
TUI heeft ergens in 2017 al laten dat ze de MAX-10 als opvolger zagen voor de 757's en 767's binnen de groep voor vluchten binnen Europa.
Dat lijkt inmiddels wel ingehaald door de tijd. De 757's zijn allemaal al uit de vloot en het duurt niet lang meer voor de 767 ook zijn laatste uren voor TUI heeft gevlogen, terwijl de productie van de 737MAX-10 nog moet beginnen. Boeing lijkt ook geen haast te maken met de oplevering van de laatste 787-9 aan TUI, wat doet vermoeden dat TUI niet hoog aan het prioriteitenlijstje staat en het dus nog wel even kan duren voor er een MAX-10 voor TUI uit de fabriek rolt.
Daarnaast zullen de slotbeperkingen op Schiphol vast ook bijdragen aan een verandering in inzicht. Het maakt het interessant voor sommige populaire bestemmingen widebodies in te zetten. TUI lijkt daar ook wel brood in te zien: ze hebben voor dit zomerseizoen het aantal transatlantische bestemmingen vanuit Brussel gereduceerd om zo een 787 vrij te spelen voor de Nederlandse markt. Dat toestel wordt nu ingezet voor extra capaciteit op populaire bestemmingen als de Canarische Eilanden en Antalya.
Correct, kan nog steeds mogelijk zijn dat TUIfly Nederland ook een MAX-10 krijgen als er veel meer passagiers met TUI op vakantie te gaan en een vloot van MAX-8 te verkleinen. In een MAX-10 kan 230 passagiers mee tegenover in een MAX-8 die 189 passagiers een zitje kan vinden. Dat speelt ook enorm mee met slotbeperkingen en straks ook nachtregime waar Schiphol in 2025 wil invoeren. Logisch gezien is MAX-10 het beste optie voor TUIfly NL waar ze mogelijk minder vluchten per dag kunnen uitvoeren wegens strenge milieueisen, maar ook geluidshinder op Schiphol. 2 of 3 MAX-10's zouden 2 of 3 MAX-8's vervangen voor verdere groei op Schiphol die veel beperkingen kent onder andere slotbeperkingen en zo. Dan kan overgebleven MAX8's naar regionale luchthaven zoals Eindhoven of Rotterdam voor vluchten naar populaire bestemmingen. En andere 3 MAX8's gaan dan bijvoorbeeld naar andere TUI maatschappij in een ander land die echt nodig zijn voor verdere groei.
Een 787-8 op populaire bestemmingen wat je ook noemt is elke zomerseizoen een normaal verschijnsel, maar wordt zeker ook opvolger van Boeing 767-300ER (PH-OYJ) voor Europese routes. Maar de vraag is of een 787 voldoende ingezet is in wintermaanden vooral op Canarische eilanden , zeker in mijn optiek is dat te weinig voldoende om 787 in minder drukke maanden in wintermaanden alsnog in Europa te vliegen.