Er staan 7 A330-203’s (een van de twee KLM types) stored en geen één A330-303’s. Air France heeft ook nog 15 A330-203’s - de spoeling met ‘passende’ en makkelijk en snel te verkrijgen tweedehands A330’s is dus niet zo dik, zonder je zustermaatschappij een arm uit te draaien…
Voor KLM is een ICA mix van (772), 773, 789, 78X (en toekomstig 779) goedkoper.
De EASA "common 777/787 type rating" zal hoogst waarschijnlijk worden uitgebreid met de 779 (en later de 778F)
Bij uitval van een 787 kan een inval 777 (of anders om) de rotatie overnemen, zonder cockpit opstuur voor de terugvlucht.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Dat zou inderdaad goedkoper kunnen zijn, áls Boeing ooit een 779 kan leveren.... en net zoals met de 737MAX-10 is het nog maar de vraag of dat ooit gaat gebeuren. Voor de vervanging van de 737NG's heeft KLM al de "duurdere" keuze gemaakt om over te stappen naar het A320 platform, met als een van de redenen onderzekerheid over de levering van de 737MAX-10.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de widebodies: er komt een moment dat er toch écht een bestelling gedaan moet worden en wordt het überhaupt geleverd krijgen van vliegtuigen wellicht belangrijker dan common type rating en opleidingskosten.
Het zou me verbazen als de KLM deze 779 besteld. KLM is niet zo happig om nieuwe modellen te installeren gezien de mogelijke kinderziektes. Ik heb wel eens vernomen dat ze aardig genezen waren van de 744.
De vertraging bij de introductie van de KLM 744 kwam vooral door het tegelijkertijd aanbieden van 3 motor opties en ontelbare individuele cabine opties door Boeing en de discussie over de sterkte van de upperdeck vloer bij een decompressie door de Europese certificatie instanties (lees : RLD)
En inderdaad als "launching customer" loop je risico's.
Echter, KLM is zeker geen "Launching customer" voor een eventuele 779 order.
Gezien de onvermijdelijke beperking van het aantal vliegbewegingen op AMS lijkt me het een logische keuze voor verdere KLM ICA uitbreiding met behoud van de (pax) capaciteit.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Inkjet wrote: ↑12 Aug 2023, 17:13
PH-NXR, de nieuwste KL-C E295 is afgeleverd en nu op weg naar TFS.
Vandaag eerste PAX vlucht naar Stavanger.
En PH-NXM, die niet gevlogen heeft sinds voor kerstmis, is na een testvlucht naar Berlijn vertrokken (KL1833).
Opvallend is dat de NXH/I/J/K vandaag niet vlogen. Misschien is het onderhoud nog wel een ding.