De lobbygroep annex coalitie 'andersreizen.nu' roept op televisie en met grote advertenties de luchtvaartmaatschappijen op hun premieprogramma's, zoals airmiles, los te laten. Die lobbygroep wordt mede gesteund door Shell.
In de basis is die positie vreemd, omdat Shell zijn (top) personeel vervoert in (eigen) zakenjets tussen de luchthaven Rotterdam en locaties in Europa en elders de wereld. De huidige Shell zakenvliegtuigen zijn van het type Falcon 8X op naam van Shell Aircraft International. Hun thuishaven is luchthaven Rotterdam (RTHA). Dat is bij het grote publiek niet bekend, laat staan dat men weet dat die vliegtuigen niet eens in Nederland, of zelfs maar in Europa zijn ingeschreven. Hun vliegtuigen zijn namelijk in het luchtvaartregister van Bermuda opgenomen. Bermuda is een belastingtechnisch interessant Caribisch Brits eiland. Sterker: het is zelfs het belastingparadijs nummer 1 van de wereld. Oxfam vindt het belastingsysteem aldaar ronduit slecht. (zie: Oxfam's 'Tax Battle' verslag). Shell staat daar ingeschreven en laat dat zo.
Eigen zakenvliegtuigen van Shell, die bestaan al heel lang en ze hebben steeds weer nieuwe vliegtuigen. In het recente verleden vlogen ze bijvoorbeeld met vliegtuigen van het type Falcon 7X, Falcon 900, Gulfstream IV, Falcon 50, Gulfstream III en in de jaren daarvoor met HS-125-700's, HS-125-800's en HS-125-1000. De eerste jaren waren de Shell vliegtuigen in Engeland geregistreerd, maar al vanaf het einde van de jaren negentig schrijft Shell zijn zakenjets in op Bermuda. Dat hoeft niet, maar het kan en het mag wel en het levert Shell kennelijk genoeg geld op. Ze doen het dus op de kop af al 25 jaar via die Bermuda-manier. Nu dus met hun mooie nieuwe Falcon 8X'en.
Shell besteedt bovendien een ander deel hun zakenvluchten uit aan andere bedrijven die ook met zakenjets vliegen.
Dus, Shell die ánderen laat oproepen minder te gaan vliegen, maar met boter op het hoofd, zelf vrolijk verder vliegt in hun mooie zakenjets? Daar mag je iets van vinden. Die Shell-vliegtuigen vliegen op dezelfde fossiele brandstof als andere vliegtuigen, maar dan met (erg veel) minder passagiers aan boord. De betrokkenheid van Shell bij dat 'airmiles-weg- ermee ' idee mag als hypocriet worden betiteld.
Om niet op te vallen, vliegen de Shell vliegtuigen zónder het bekende Shell-logo en staan er ook geen Shell-titels op hun zakenjets. Niet eens in het klein.
Shell slaat de plank minstens 2x behoorlijk mis.
Of 3x, omdat ze hun eigen vliegtuigen niet als vliegend reclamebord gebruiken.
)