Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
Meen mij te herinneren dat begin jaren 90 er 3 Ilyushin IL-76’s aan de ketting waren gelegd op Schiphol wegens het niet betalen van de landingsrechten als ik het goed heb. Ik heb hier echter geen gegevens meer van vinden en mijn speurwerk levert tot nu toe niets op. Weet iemand hier meer van?
Oef! 3 IL-76's kan ik mij niet heugen, maar wel de 2 Antonov 124's, die erg lang op het huidige R-platform stonden. Ik weet niet of het een urban legend was, maar de autoriteiten lieten volgens mij een tug truck aangekoppeld tijdens het testen van de systemen, omdat men bang was dat men er onbetaald vandoor zou gaan. Dat testen leverde mij ook een nieuwe Tu134 op, omdat men de crew(s) in moest vliegen.
Metro Cargo? Die waren in die tijd vrij actief op Schiphol en in korte tijd erg gegroeid en opeens weer verdwenen. Soms waren er vijf per dag te zien. Ik herinner me vaag iets over betalingsproblemen.
JetStar2 wrote: ↑07 Jan 2025, 14:35
Metro Cargo? Die waren in die tijd vrij actief op Schiphol en in korte tijd erg gegroeid en opeens weer verdwenen. Soms waren er vijf per dag te zien. Ik herinner me vaag iets over betalingsproblemen.
Volgens mij hebben er nooit 3 Ilyushin's gelijktijdig aan de ketting gelegen, ik meen mij wel te herinneren dat de 76522 langere tijd op AMS gebivakkeerd heeft (stond volgens mij naast H12). Vermoedelijk rond de 'eindtijd' van Metro Cargo, ik zou gokken ergens halverwege 1991?
In de Soviet db kun je iig vinden welke Ilyshins Metro Cargo wanneer mee gevlogen heeft, ik heb ff snel de 76522 opgezocht, maar daar stond niets bij.
HTH.
Grtz,
Robert W
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
Op basis van CCCP-76522 heb ik even verder gezocht naar foto's en las op http://airliners-airlines.de/airlines/m ... rlines.htm wat achtergrondinfo, dat diverse toestellen van Metro Cargo in 1992 op diverse luchthavens aan de ketting werden gelegd.
Ik kan mij voorstellen dat er in Scrambles uit die periode nog meer info te vinden is in de kanttekeningen van de Schiphol movements. Hopelijk helpen alle puzzelstukjes om meer info te vinden.
Nee, dat was de SU-DAC, een 707 van ZAS, heeft meer als een jaar in de buurt van Fokker geparkeerd en is uiteindelijk toch vliegend vertrokken. N707ZS/EL-ZGS van Jet Cargo was in die tijd een vaste bezoeker.