KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
geert
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1280
Joined: 05 Oct 2002, 17:27
Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by geert »

Volgens luchtvaartnieuws is de PH-BHF voorzien van het aangepaste kleurenschema. Hierbij is het donkere deel op de neus aangepast.

Ook zou de PH-BHE nu in Texas staan voor aanpassingen en een spuitbeurt.
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 385
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

geert wrote: 08 Jan 2025, 12:23 Volgens luchtvaartnieuws is de PH-BHF voorzien van het aangepaste kleurenschema. Hierbij is het donkere deel op de neus aangepast.

Ook zou de PH-BHE nu in Texas staan voor aanpassingen en een spuitbeurt.
Wordt in Amarillo (Texas) ook groot onderhoud gedaan, anders lijkt me een AMS-AMA-AMS ferry (totaal ongeveer 19 uur vliegen) wel erg ver voor een verfbeurt.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 940
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

De Boeing 787's worden door IAC in Amarillo voorzien van een aangepast kleurenschema. Voor zover ik kan nagaan doet IAC geen groot onderhoud. De opdrachten zijn voornamelijk schilderen en interieur gerelateerd.

IAC zal wel de goedkoopste aanbieder zijn geweest. Ze hebben ook vestigingen op Shannon, Teruel en Ostrava. Die hadden mogelijk geen tijd of hangarruimte beschikbaar.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 574
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Ger wrote: 07 Jan 2025, 10:06
XYZ wrote: 03 Jan 2025, 16:54
nemaco wrote: 02 Jan 2025, 13:38 KLM’s nieuwste A321, PH-AXD, vliegt zeer weinig. Slechts een retourtje per dag en vervolgens telkens weer twee dagen aan de grond. Wat is de reden hiervoor? De overige drie A321’s vliegen wel intensief.
KLM begint maandag 6 januari met volledige inzet van A321 in het wekelijkse schema.

- CDG 3x dagelijks
- MAN 2x dagelijks + nachtstop
- BER 2x dagelijks + nachtstop
- EDI 1x dagelijks (ex.Sat)
- LHR 1x Sat & Sun
- ZRH 1x dagelijks
Ook de ochtendvlucht naar ARN. KL1217/8.
Vorige week is dit schema niet helemaal gehaald. Vandaag (13 januari) zoals aangegeven inclusief ARN plus twee keer CPH.
(Behalve de avondvlucht naar MAN want die is gecanceld.). De tweede vlucht naar BER met stop is voor het eerst.
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3382
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Kist is echt gederegistreerd - zegt ILT
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 940
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

Kist is tijdelijk geregistreerd in San Marino vanwege onderhoud. Dat onderhoud wordt gedaan in Jakarta bij Garuda Maintenance. Die hebben hangaars zonder deuren. Dat vindt EASA niet goed. Omdat KLM geen ander onderhoudsbedrijf kon vinden is nu voor deze de-registratie gekozen zodat EASA er niets van kan vinden. Na onderhoud komt het toestel weer terug in het Nederlandse register.
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

Vaag. Ik kan mij heugen dat de MPS toen in 2023 ook daar is onderhouden zonder de nodige re-registratie. Zijn die regels van de EASA vanaf dit jaar ingegaan?
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2949
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

Marcelb wrote: 15 Jan 2025, 14:50 Kist is tijdelijk geregistreerd in San Marino vanwege onderhoud. Dat onderhoud wordt gedaan in Jakarta bij Garuda Maintenance. Die hebben hangaars zonder deuren. Dat vindt EASA niet goed. Omdat KLM geen ander onderhoudsbedrijf kon vinden is nu voor deze de-registratie gekozen zodat EASA er niets van kan vinden. Na onderhoud komt het toestel weer terug in het Nederlandse register.
Dat lijkt me heel vreemd. San Marino valt toch ook onder EASA??
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 940
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

Aircolours wrote: 15 Jan 2025, 16:04
Marcelb wrote: 15 Jan 2025, 14:50 Kist is tijdelijk geregistreerd in San Marino vanwege onderhoud. Dat onderhoud wordt gedaan in Jakarta bij Garuda Maintenance. Die hebben hangaars zonder deuren. Dat vindt EASA niet goed. Omdat KLM geen ander onderhoudsbedrijf kon vinden is nu voor deze de-registratie gekozen zodat EASA er niets van kan vinden. Na onderhoud komt het toestel weer terug in het Nederlandse register.
Dat lijkt me heel vreemd. San Marino valt toch ook onder EASA??
Nee. San Marino is geen lid van de EU en valt daardoor buiten het toezicht van EASA. Ik weet niet waarom EASA eist dat een hangaar deuren heeft.
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 940
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

Het hele verhaal staat in dit artikel uitgelegd
https://feitoffake.wordpress.com/2025/0 ... an-marino/
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3382
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Meesj015 wrote: 15 Jan 2025, 13:09 Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte
LinkedIn post is inmiddels verwijderd…
== All is well, as long as we keep spinning ==
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 940
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

pjotrtje wrote: 15 Jan 2025, 17:29
Meesj015 wrote: 15 Jan 2025, 13:09 Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte
LinkedIn post is inmiddels verwijderd…
Omdat de CKB de vloot niet gaat verlaten zoals in het Linkedin artikel werd gesuggereerd.
User avatar
geert
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1280
Joined: 05 Oct 2002, 17:27
Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by geert »

NL1972 wrote: 07 Jan 2025, 12:36
geert wrote: 07 Jan 2025, 11:32 Hallo,

Het is wellicht al vaker gevraagd, maar ik kan 't zo één twee drie niet terugvinden. Wordt de PH-BXY nog voorzien van het huidige kleurenschema of blijft deze zoals ie nu is?

Geert.
Ik denk dat de 737's niet meer geschilderd worden, zodat ze in komende jaren uitgefaseerd worden.
Volgens een post op Facebook van i Fly KLM, is de PH-BXY in het nieuwste kleurtje van KLM gespoten, en als zodanig (volgens Flightradar24) 15 januari 's avonds geland op SPL.
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 703
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Bronvermelding: Luchtvaartnieuws

16 januari 2025 - 11:48 | Door: onze redactie | Foto: Nathan Coats
De onderhoudspartner van KLM/Martinair Cargo voor de vracht-Boeing 747’s, het Indonesische GMF Aero Asia, voldoet tijdelijk niet meer aan de regels van de Europese luchtvaartautoriteit EASA omdat de hangaars niet afgesloten kunnen worden met deuren. Om het groot onderhoud van de vrachtjumbo’s daar toch te kunnen laten plaatsvinden, registreert de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voor korte tijd twee 747’s in het buitenland.

MEER WETEN?

Als eerste is op 9 januari de PH-CKB uitgeschreven uit het Nederlandse luchtvaartuigregister. Op dezelfde dag landde het toestel in Jakarta voor onderhoud bij GMF Aero Asia. Deze 747-400F is nu tijdelijk in San Marino ingeschreven, dat geen lid is van de EASA. Daardoor is er geen probleem meer met de regelgeving. Later zal ook de PH-MPS, de 747-400BCF in Martinair-kleuren, tijdelijk uitgeschreven worden.

“Al vele jaren werken wij naar tevredenheid samen met GMF Aero Asia in Indonesië voor het groot onderhoud (C- en D checks) van onze Boeing 747-vrachttoestellen. GMF beschikt over de expertise en ervaring om deze werkzaamheden op het hoogste kwaliteitsniveau uit te voeren. Recent heeft GMF ons geïnformeerd dat hun EASA-certificering tijdelijk is ingetrokken vanwege een probleem met de hangaardeuren. Hoewel dit een administratief issue betreft, heeft dit geen invloed heeft op de feitelijke kwaliteit van hun werkzaamheden”, zei een woordvoerder van KLM woensdag tegen Luchtvaartnieuws.

Hij vervolgde: “Om de continuïteit van ons operationele netwerk en de veiligheid van onze vliegtuigen te waarborgen, hebben wij ervoor gekozen om tijdelijk twee van onze Boeing 747-vrachttoestellen, de PH-CKB en PH-MPS, te registreren in een ander land. Deze administratieve maatregel stelt ons in staat om het geplande onderhoud door GMF te laten uitvoeren. De toestellen zullen na onderhoud weer terugkeren in het Nederlandse luchtvaartuigregister.”

Op sociale media werd gesuggereerd dat de PH-CKB de vloot verlaat, maar dat is dus niet het geval. Het toestel komt gewoon weer terug in dienst bij KLM/Martinair Cargo. De vracht-747’s blijven nog enkele jaren vliegen tot ze vanaf 2027 vervangen kunnen worden door veel modernere en stillere Airbus A350 Freighters.
Marcelb wrote: 15 Jan 2025, 17:39
pjotrtje wrote: 15 Jan 2025, 17:29
Meesj015 wrote: 15 Jan 2025, 13:09 Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte
LinkedIn post is inmiddels verwijderd…
Omdat de CKB de vloot niet gaat verlaten zoals in het Linkedin artikel werd gesuggereerd.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”