vermijden van 'platte' foto's

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Agfaritsrats
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 206
Joined: 21 Jun 2007, 12:10

vermijden van 'platte' foto's

Post by Agfaritsrats »

hallo,
Wie kan hier uitleggen hoe het komt dat sommige digitale foto's zo 'plat' overkomen, terwijl andere digitale fotografen een meer realistisch beeld met mooie dieptewerking weten te maken?
zelfs de 'pro's' die in boeken staan,maken zulke rara onnatuurlijke platte foto's.

Het is niet (alleen) het diafragmeren op de digi-cam lijkt me. :picture:

kortom: wat moet je doen om het lelijke 'platte' in het beeldmateriaal te vermijden? wat is de 'best practice' volgens jou?
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

Je wilt dus een achtergrond blur als ik je goed begrijp?
Beste truc lijkt me een lage F-waarde en enkel AF-point gebruiken. Bij bewegende objecten met niet al te hoge sluiterwaarden werken kan ook helpen ('panning').
Greetz,

Patrick
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Hi Agfaritsrats,

Kun je eens links sturen naar twee voorbeelden van platte en diepe foto's ? Ik weet namelijk niet of ik het juiste beeld heb bij je vraagstelling.

Cheers,
Iwan
Agfaritsrats
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 206
Joined: 21 Jun 2007, 12:10

Post by Agfaritsrats »

SquAdmin wrote:Je wilt dus een achtergrond blur als ik je goed begrijp?
Beste truc lijkt me een lage F-waarde en enkel AF-point gebruiken. Bij bewegende objecten met niet al te hoge sluiterwaarden werken kan ook helpen ('panning').
tnx dat is alvast 1. maar, nou nee, squanmin, het gaat niet helemaal over 'blur' maar eerder over een onnatuurlijke scherpte en een gebrek aan verloop in de scherpte diepte. soms is het alsof alles scherp is (gemaakt), maar de midden en achtergrond lijkt (vaak) onnatuurlijk.

@ Iwan, als je het boek Big Cat Diary toevallig hebt.... pagina 76 is m.i. zo'n platte plaat met een wat merkwaardige scherpte. Vergelijk bv met foto op pag. 80, 81 en pag. 84, die hebben er geen last van.
en dat laatste vindt ik mooier om te zien.

groetjes,
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Post by Delta12 »

Ik heb dat boek niet dus als je ons is wat fotos kan laten zien?

Toch denk ik dat het met de F waarde te maken heeft en bepaalde belichting..
ruudb
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 156
Joined: 31 Oct 2005, 10:26

Post by ruudb »

Heeft het niet te maken met een foto onder mindere weersomstandigheden? Als het "donker" weer is is er weinig contrast en daardoor dus ook minder diepte.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11246
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Hoi, klinkt niet als iets met één simpel antwoord. Ik denk in de algemene richting van zowel compositie als camera-instellingen. Je kunt met veel tele afstanden wel 'platslaan' uiteraard, maar ik weet niet of dat specifiek, of het enige, is wat je bedoelt.
Wel een gaaf onderwerp, want dit raakt de kunst van het fotograferen naar mijn idee: het verschil tussen foto's maken die niet mislukt zijn, en foto's waar mensen van onder de indruk raken.


Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
tva2
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 602
Joined: 20 Aug 2006, 23:40
Location: Amsterdam

Post by tva2 »

depth of field > aka 'platte' foto's wordt beinvloed door drie zaken

(1) de afstand tot het onderwerp. 10 meter of 100 meter bv. Indien je lens op oneindig staat zal je diepte effect ook op opeindig eindigen.
(2) natuurlijk je diafragma. Hoe groter de diafragma hoe kleiner de scherpte diepte en hoe kleiner je opening hoe groter de scherpte-diepte.
(3) de focal lengte van de lens is eigenlijk wel datgene wat de compositie zijn vorm geeft mbt scherpte -diepte. Een lens van bv 35 / 50 mm geeft een betere scherpte diepte dan een 200mm lens.
De focal lengte is de belangrijkste factor dat scherpte diepte bepaald en daarna de diafragma.


test het maar met een 35mm (vast brandpunt) -- een 50mm (vast brandpunt), daarna een 85mm (vast brandpunt) en probeer daarna een lens in te zetten met een groter bereik (vast brandpunt) . Probeer steeds van het zelfde onderwerp de foto te maken en je zult het zien.
Groeten
Tim Voerman
Agfaritsrats
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 206
Joined: 21 Jun 2007, 12:10

Post by Agfaritsrats »

oke,

maar het fenomeen wat ik bedoel is specifiek voor digitale opnamen en valt buiten de variabelen die het gevolg zijn van verschillende brandpunten, lenzen etc.
User avatar
mart
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1445
Joined: 30 Jul 2005, 08:29
Location: Best

Post by mart »

Agfaritsrats wrote:oke,

maar het fenomeen wat ik bedoel is specifiek voor digitale opnamen en valt buiten de variabelen die het gevolg zijn van verschillende brandpunten, lenzen etc.
denk dat het een stuk duidelijker wordt als je een platte afbeelding upload of doorlinkt ofzo.
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

Misschien zou je dat 'fenomeen' toch eens moeten verduidelijken met wat concrete voorbeelden, want dat boek Big Cat Diary heeft niet iedereen in de kast staan.

Ik heb in ieder geval geen idee wat je nou precies bedoelt.
Answers will be questioned.....
User avatar
tva2
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 602
Joined: 20 Aug 2006, 23:40
Location: Amsterdam

Post by tva2 »

Agfaritsrats wrote:oke,

maar het fenomeen wat ik bedoel is specifiek voor digitale opnamen en valt buiten de variabelen die het gevolg zijn van verschillende brandpunten, lenzen etc.
Misschien sla ik de plank mis , maar geef een paar voorbeelden. Het fundamentele verschil is de media drager ( vergelijking 35mm film / digitaal ) . Optisch technisch is dat bijna hetzelfde. Welke 'artifact" bedoel je dan precies met een 'platte' opname die dan volgens jou inherent is bij DSLR. Ik ben erg benieuwd namelijk. Dynamisch bereik , contrast ratio... of bedoel je het perspectief effect... dan kom je wel aardig in de buurt...en dat is architectuur fotografie ...
Groeten
Tim Voerman
User avatar
tva2
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 602
Joined: 20 Aug 2006, 23:40
Location: Amsterdam

Post by tva2 »

Agfaritsrats wrote:oke,

maar het fenomeen wat ik bedoel is specifiek voor digitale opnamen en valt buiten de variabelen die het gevolg zijn van verschillende brandpunten, lenzen etc.
Omschrijf eens waarom deze variabelen dan geen invloed hebben op datgene wat je aan ons duidelijk probeert te maken.

Een ultragroothoek lens geeft diepte. Een telelens geeft een minder perspectief effect. Of bedoel je een "Bokeh" effect... ? dat het onderwerp een beetje loskomt ten opzichte van de achtergond van je compositie. ??
Groeten
Tim Voerman
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11246
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Of... bedoel je de veel gelijkmatiger belichting, m.a.w. lager contrast, die/dat je ziet in veel digi-opnames?

Erik
What four words, Jimmy!?!
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

Een beetje kansloos topic of niet? Je vraagt naar "platte foto's" - mensen vragen naar een voorbeeld want geen mens begrijpt waar je het over hebt.. en dan verwijs je naar een boek dat wellicht een enkeling in de kast heeft staan. :roll:
Post Reply

Return to “Photography”