The Panoravia messageboard is mentioning the fly-by of two F-16s at Twenthe, yesterday around noon. http://www.panoravia.com/index.php?loca ... =1784#8381
I know of a fly-by yesterday along several airfields, but this one took place in the early morning. So anyone an idea which aircraft these could be and where they came from?
Vorige week is op het nippertje de ontmanteling van de verkeerstoren van de luchthaven Twente voorkomen. Dat meldt de krant TC Tubantia maandag (14 januari). Door een misverstand tussen diverse overheidsinstanties was het de bedoeling om de apparatuur voor de luchtverkeersleiding en andere onderdelen op de voormalige vliegbasis weg te halen.
"Gelukkig hebben we nog net op tijd kunnen ingrijpen", zei de nieuwe staatssecretaris van Defensie Jack de Vries tijdens de nieuwjaarsreceptie van het CDA in het Overijssels provinciehuis in Zwolle.
De bewindsman kreeg een alarmerend telefoontje van de Enschedese burgemeester Peter den Oudsten, die door de vliegbasis was ingelicht over de op handen zijnde sloop. "Dankzij zeer snel en adequaat ingrijpen van De Vries is verder onheil voorkomen en zijn de kraanwagens teruggestuurd", aldus Den Oudsten.
Voor de burgemeester is het nog onduidelijk hoe één en ander kon gebeuren. "Vorig jaar hebben we met de toenmalige staatssecretaris Van der Knaap nog de afspraak gemaakt dat we extra tijd zouden krijgen voor een doorstart van de luchthaven. Het is merkwaardig dat we samen met het Rijk over een doorstart praten en tegelijkertijd andere instanties denken dat de zaak gesloopt kan worden", zegt de burgemeester in TC Tubantia.
Staatssecretaris De Vries hoopt dat de regio hem snel duidelijkheid kan verschaffen over een businessplan voor de regionale luchthaven, die volgens de plannen van het kabinet per 1 januari 2008 zou sluiten. "De beurt is nu echt aan Twente", aldus de bewindspersoon, die over twee weken een gesprek heeft met Den Oudsten over de toekomst van de luchthaven. De Vries geeft de plannenmakers nog ruim twee weken - tot 1 februari - de tijd.
ENSCHEDE - Enschede Airport Twente (EAT) wil gedurende drie jaren zelf verantwoordelijk zijn voor de exploitatie van de luchthaven. Dat schrijft de krant TC Tubantia. Om dat te realiseren doet EAT vrijdag (11 januari) een bod bij het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf van het Rijk en de nog op te richten Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM). Dit zijn de instanties die zich bezighouden met de gebiedsontwikkeling rond de luchthaven.
De hoogte van het bod is niet bekend. EAT wil de luchthaven op werkdagen graag open houden voor vakantievluchten en klein zakelijk vliegverkeer. In de periode van drie jaar dat de exploitatie in eigen handen is moet de zoektocht naar een meer structurele exploitant worden doorgezet.
Waarschijnlijk komt het uiteindelijke oordeel over het bod van de luchthaven nog deze maand, zo meldt TC Tubantia.
De drie gebruikers van de luchthaven, de Nederlandse Academie voor Verkeersvliegers, de Vliegclub Twente en de Twentsche Zweefvlieg Club, hebben nu diploma's en materiaal om zelf een veilig vliegverkeer mogelijk te maken.
De Militaire Luchtvaart Autoriteit heeft de drie daarom een gebruiksvergunning voor drie jaar gegeven.
„Met een aantal direct betrokken partijen hebben we daarvoor nu zelf een oplossing geregeld”, zegt Lex Brouwer van Atas Luchtvaartbedrijf vrijdag naar aanleiding van een bericht in deze krant. Vanaf Enschede Airport kunnen onder meer weer rondvluchten worden gemaakt en ook de vlieglessen zijn hervat.
Via meerdere personen heb ik begrepen dat voor Twente op 15 April een 'bijzonder verkeersgebied' is ingesteld door de MLA en LVLN voor de aankomst en vertrek van een B737-800 (aankomst 11:00 en vertrek 15:00).
Waarom hiervoor vandaag de hele dag het banenstelsel moet worden geveegd is voor mij een raadsel, evenals waarom voor dit toestel zo'n uitzondering wordt gemaakt.
Ik hoop wel dat het een leuke kist is en niet een gewone civiele, al hoewel dat ook voor twenthe goed nieuws kan betekenen (tekenen van een contract oid)
FISHER01 wrote:hij bedoeld waarom de hele dag vegen?
Ik hoop wel dat het een leuke kist is en niet een gewone civiele, al hoewel dat ook voor twenthe goed nieuws kan betekenen (tekenen van een contract oid)
Wordt een civvie...Arkefly B738 PH-TFA, STD 1000 Lt. vanaf Schiphol naar ENS als 'OR009' en wordt om STA 1545 Lt. weer terug op Schiphol verwacht als 'OR010' vanuit ENS.
En volgens luchtvaartnieuws.nl was dit de reden van het bezoek:
Voormalig Arke-topman Fransen doopt ArkeFly-toestel in Twente
ENSCHEDE - ArkeFly heeft vandaag (15 april) voormalig Arke-topman Ferdinand Fransen de verrassing van zijn leven bezorgd. In november 2007 nam ArkeFly haar eerste Boeing 737-800 in ontvangst. Het toestel was tot nu toe naamloos, maar vandaag mocht Fransen zijn eigen naam op het vliegtuig terugzien op een speciaal voor de gelegenheid opengestelde luchthaven Twente.
De 737 arriveerde rond 11.00 uur vanuit Schiphol op de Twentse luchthaven. Een uurtje later heeft de met een smoes naar het vliegveld gelokte Fransen ‘zijn’ toestel gedoopt. Dit gebeurde onder het toezicht oog van prominenten uit de reis- en luchtvaartwereld, waaronder Martin Schröder, Peter Legro, Leo van Wijk, Sergio Orlandini en Erik-Jan Nederkoorn. “Leuk om mijn oude vrienden terug te zien”, zei de tachtigjarige Fransen.
Hij zei dat de luchthaven Twente "absoluut" weer open moet worden gesteld voor het luchtverkeer. Sinds 1 januari vinden er geen vakantiecharters meer plaats vanaf de voormalige militaire vliegbasis. Om de eenmalige vlucht dinsdag mogelijk te maken moest het een en ander worden voorbereid op het gebied van afhandeling en veiligheid.
Voor de vlucht is door de staatsecretaris van Defensie een de minister van Verkeer en Waterstaat een speciale ontheffing verleend. Ook is een bijzonder luchtvaartgebied ingesteld.
Gezicht van Arke
Ferdinand Fransen is één van de belangrijkste personen die het reismerk Arke in haar geschiedenis heeft gekend. In 1944 kwam hij op zestienjarige leeftijd bij Arke Reizen werken als plaatsvervanger voor een zieke administratieve kracht. In de jaren die volgden wist hij zich op te werken tot eigenaar van het bedrijf in 1973. Vanaf dat moment vormde hij het gezicht van de onderneming.
Onder leiding van Fransen ontwikkelde Arke zich van een reisonderneming die zich voornamelijk richtte op busreizen tot een allround touroperator. In 1989 verkocht Fransen veertig procent van de aandelen van Arke aan het Duitse reisconcern TUI. In 1995 kwam Arke voor honderd procent in handen van de Duitsers. TUI Nederland heeft inmiddels ook namen als Holland International en Kras in huis.
FISHER01 wrote:hij bedoeld waarom de hele dag vegen?
Ik hoop wel dat het een leuke kist is en niet een gewone civiele, al hoewel dat ook voor twenthe goed nieuws kan betekenen (tekenen van een contract oid)
Civiel is juist leuk Was dus om het toestel te dopen. Foto's staan inmiddels ook op luchtvaartnieuws.nl
Was nog best haasten trouwens vanmiddag, want om 16.00 moesten de wieltjes weer los zijn en ging de luchthaven dicht. Volgens mij hebben we het op 5 minuten na gehaald. Wel leuk om van Schiphol naar Twente te vliegen trouwens Ik zag veel mensen met camera's toen we landden, dus ongetwijfeld dat er een scrambelaar bij zat
Dat zeker. Eerst die kist heen en weer vliegen (en dus de hele dag uit de vloot), dan ook nog 100 man een diner op Landgoed De Wilmersberg... plus dhr. Fransen een leven lang gratis vliegen... maarja zie het als een investering voor goede reclame (in plaats van alleen maar berichten over alle problemen )
Een leven lang gratis vliegen is leuk zo lang de toko bestaat. Maar de voorgangers van ArkeFly heeft geen mega goed geschiedenis. Afin, laten we hopen dat met TUI alles nog lang en gelukkig blijft voortleven.