Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
Yep zwart bestaand en wit toekomst, nou ja toekomst de ruimte om het zo te bouwen is er helaas niet meer gezien de brandweer oefen terrein. Maar ik moet wel zeggen dat ik deze baan opzet mooier vind dan het huidige
Alleen die 01L en 19R klopt niet echt volgens mij, ook al is die zwart, dat moet de baan 36C voorstellen maar baan 09 loopt hier nog niet over de snelweg heen wat ik zo zie.
PiPoServisAir wrote:Yep zwart bestaand en wit toekomst, nou ja toekomst de ruimte om het zo te bouwen is er helaas niet meer gezien de brandweer oefen terrein. Maar ik moet wel zeggen dat ik deze baan opzet mooier vind dan het huidige
Alleen die 01L en 19R klopt niet echt volgens mij, ook al is die zwart, dat moet de baan 36C voorstellen maar baan 09 loopt hier nog niet over de snelweg heen wat ik zo zie.
Peace
voorheen was baan 36c bekend onder 01L
09/27 is idd later verlengd...
PiPoServisAir wrote:
Alleen die 01L en 19R klopt niet echt volgens mij, ook al is die zwart, dat moet de baan 36C voorstellen
Peace
Dat komt omdat baannummers Magnetische tracks zijn, en het magnetische gebeuren veranderd jaarlijks en om de zoveel jaar is het zoveel veranderd dat het baannummer veranderd.
(sorry voor de rare zinsbouw maar ik kon even niet op een betere formulering komen )
ok weer wat geleerd , maar ze mogen die witte banen wel neer gaan leggen van mij, dat met een kruising baan over polderbaan en dan 2de kaagbaan dat zouden dan 8 banen worden .
Ik heb dit soort kaarten eerder gezien in boeken over Schiphol.
De tekening zoals hierboven waren de plannen van Jan Dellaert net na de Tweede Wereldoorlog.
Quote:
Hij, Jan Dellaert, gebruikte de oorlogsjaren om gedetailleerde plannen uit te werken voor de toekomst van Schiphol. Na de oorlog werden die plannen samengebracht in het 'Plan Dellaert'. Een plan dat hij zelf 'flexibel en dynamisch' noemde, maar dat voor Nederland van vlak na de oorlog net een maatje te groot was. Het duurde tot 1967 voordat een deel van zijn plannen - nog wel flexibel, maar een stuk minder ambitieus - was uitgevoerd. De bijzondere vorm van Schiphol, met zijn op diverse windrichtingen gerichte start- en landingsbanen (het zogenoemde tangentiele banenstelsel) en het feit dat alle passagiers gebruikmaken van 1 terminal (voorheen stationsgebouw) zijn aan het 'Plan Dellaert' te danken.
Einde quote.
De zwarte banen zijn de banen die er nu liggen zonder de Polder- en Oostbaan. De witte waren de toekomst in het iets te ambitieuze plan van Jan Dellaert.
Dat boekje wat jij bedoeld is denk ik een geel A4 format boekje, met op de bladzijde er naast de kaarten van Schiphol oost. ik heb het ff door gelezen. en ja ze waren heel wat van plan. Jammer dat er toen geen geld was.
PiPoServisAir wrote:Dat boekje wat jij bedoeld is denk ik een geel A4 format boekje, met op de bladzijde er naast de kaarten van Schiphol oost. ik heb het ff door gelezen. en ja ze waren heel wat van plan. Jammer dat er toen geen geld was.
Peace
Nee die bedoel ik niet. Dat boek ken ik dan weer niet.
ik zal hem binnen kort laten scannen en hier wel plaatsen als PDF bestand. Weet iemand of ik bijlage's kan uploaden hier?? Of moet ik dat doen via megaupload of zo??
PiPoServisAir wrote:Weet iemand of ik bijlage's kan uploaden hier??
Kan (nog) niet. Een pdf moet je ergens op het web parkeren en dan de link hier geven.
Die witte banen gaan er uiteraard nooit meer komen, dit hele concept is achterhaald. Een modern veld met veel banen ziet er meer ZO uit... en dan liefst ook nog met taxibanen overal vrij van de startbanen.
Klopt, op dit moment wordt het als taxiway gebruikt richting Oost terwijl de paralle taxiway links daarvan gebruikt wordt voor het verkeer vanaf Oost... Correct me if I'm wrong..