TUI NL praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Bank_angle wrote: Gerucht van de mcv is volgens mij niet waar... leasecontracten ook ten einde lopen in 2010 volgens mij..
bron?
Bank_angle wrote:
persoonlijk denk ik dat ze veel gaan uitwisselen onder de tui groep met thomson en jetairfly en first choice aangezien die kisten genoeg hebben! een andere mogelijkheid mischien 777 ? ? ?
Ja, jetairfly heeft genoeg kisten waar TFL wat aan heeft. met een B737 kom je ook echt de oceaan over :wink:
TUI heeft zelf geen kisten genoeg! Als dat zo was, had er nooit zoveel inhuur nodig geweest. Daarbij, zowel JAF en First Choice wachten ook op 787's.
777 is geen optie, teveel pax in 1x
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Post by jfaltena »

Weet niet hoeveel man er in een 777-200 gaan, maar ze weten 272 man in een 767 te prakken... zoveel "teveel pax" zou dan nog best mee kunnen vallen ;)

Grtz, John
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

jfaltena wrote:Weet niet hoeveel man er in een 777-200 gaan, maar ze weten 272 man in een 767 te prakken... zoveel "teveel pax" zou dan nog best mee kunnen vallen ;)

Grtz, John
Van de website van Boeing haal ik de volgende gegevens:

B767-300ER:
Typical 1-class config:350 seats
Typical 2 class config:268 seats
Typical 3-class config:218 seats

OR plakt er 272 pax in, dus komt het dichtst overeen met de "2-class config".(nagenoeg gelijk)

B777-200ER:
Typical 1 class config:440 seats
Typical 2 class config:400 seats
Typical 3class config :305 seats

Als ik hier kijk naar de 2 class config (zou in theorie de hoeveelheid het dichste benaderen hoe OR zijn kisten "be-stoeld", zie boven) zegt boeing 400 pax .
Het lijkt mij dat het verschil 400(ongeveer!!) tegen 272 (=128 stoelen)wel heel erg groot is, daar de vluchten nu ook niet altijd 100% vol zitten
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Iemand enig idee wat de reden is dat de PH TFA op 13-06 een check krijgt op SPL in plaats van het gebruikelijke FRA?
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Post by Bank_angle »

toch denk ik dat die 777 een goede optie is als de 787 teveel uiitloopt! Ik denk dat ze de kisten wel kunnen vullen... ! Het is in ieder geval een betere optie dan de a330 vanwege omscholing!
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Post by streep »

Omscholing heb je toch nodig tussen 767/777/787
Maar zoveel 777s of 330s zijn er niet op lease te krijgen, denk ik.
De operationele kosten van een 767 zijn erg laag, vooral door de lage lease prijzen. Door de crisis in de USA, komen er straks een heleboel bij en zullen die prijzen NOG verder dalen.

Er verschijnen straks gewoon een paar tijdelijke 767s, tot dat de 787 komt.


My 2 cents


Streep
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble: mipo72
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Post by mipo72 »

jfaltena wrote:Weet niet hoeveel man er in een 777-200 gaan, maar ze weten 272 man in een 767 te prakken... zoveel "teveel pax" zou dan nog best mee kunnen vallen ;)

Grtz, John
Hoi,

Bij de KLM gaan er in de 777-200 324 pax in in een 2 klasse indeling.
De 300 echter gaan er een paar meer in namelijk 426.( ook in 2 klasse indeling)

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

mipo72 wrote: Hoi,

Bij de KLM gaan er in de 777-200 324 pax in in een 2 klasse indeling.
De 300 echter gaan er een paar meer in namelijk 426.( ook in 2 klasse indeling)

Grt,
Michel
KLM douwde in het verleden in een 767-300 220 pax, tegen 272 bij TFL..
Dus TFL prakt bijna 25% meer pax in dezelfde kist.

Als men dezelfde stoelafstanden ed hanteerd dan gaan er in een 777-200 van TFL na een simpel rekensommetje:

125% van 324 pax (=klm 777-200) is ongveer 405 Pax
Das nog steeds ruim 130 pax meer dan de huidige capaciteit per vlucht.
(getal komt aardig overeen met een door mij eerder gemaakte "rekensom" in eerdere post)

bank_angle wrote:
toch denk ik dat die 777 een goede optie is als de 787 teveel uiitloopt! Ik denk dat ze de kisten wel kunnen vullen... !
130 pax meer per vlucht is een uitbreiding van 50%.
Ze krijgen de kisten nu al niet vol, duslijkt me niet dat dat in de toekomst wel lukt met 130 pax meer
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Iemand met toegang tot CISS die mij kan vertellen wanneer de PH-AHY van OR weer terug is op SPL?
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Post by skycruiser »

B767-300ER wrote:Iemand met toegang tot CISS die mij kan vertellen wanneer de PH-AHY van OR weer terug is op SPL?
Ik geloof dat ik die bij Fraport OPS in het systeem zag staan als ferry-flight FRA-AMS deze avond (3 juni).

Gr.
Eric
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12308
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

skycruiser wrote:
B767-300ER wrote:Iemand met toegang tot CISS die mij kan vertellen wanneer de PH-AHY van OR weer terug is op SPL?
Ik geloof dat ik die bij Fraport OPS in het systeem zag staan als ferry-flight FRA-AMS deze avond (3 juni).
Gr. Eric
Cancelled

2210 2210S OR070P @FRA 763 CAN
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

Volgende kist uit FRA van OR is gepland op de 7de als OR066P om 07:30 uur.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

SPL wrote:Volgende kist uit FRA van OR is gepland op de 7de als OR066P om 07:30 uur.


Groeten Martijn
Klopt, maar dat is een andere, daar er de 5e ook 1 vertrekt naar FRA voor een A check (en daarom de OO-TUC is ingehuurd :wink: )
Evengoed bedankt, ik hoor wel wanneer de AHY weer terug is
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

streep wrote:Omscholing heb je toch nodig tussen 767/777/787
Maar zoveel 777s of 330s zijn er niet op lease te krijgen, denk ik.
De operationele kosten van een 767 zijn erg laag, vooral door de lage lease prijzen. Door de crisis in de USA, komen er straks een heleboel bij en zullen die prijzen NOG verder dalen.

Er verschijnen straks gewoon een paar tijdelijke 767s, tot dat de 787 komt.


My 2 cents


Streep
Omscholing tussen 767 en 777 is minder groot dan je denkt. Zelfs de 757 past in dat rijtje mits alle kisten zijn uitgerust met een "glazen cockpit". Enige waar tijd en geld in gestoken moet worden is het aantal uren wat in de FS doorgebracht dient te gaan worden. In principe is dus typerating 757 - 777 niet zo een groot probleem.

Erik
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Overigens is het inderdaad zo dat het aantal 2e hands tripple's en A330 nog niet zo groot is en dat de kostprijs redelijk hoog is tov de 767. Echter als je de 767 van OR ziet zijn deze kisten al ruim door de kostprijs heen en leveren ze geld op ( tenminste als ze vliegen en niet wegens allerlei problemen aan de grond staan)

De 767 van OR zijn echter in een "duur" leasecontract ondergebracht en daar zit nu de kneep dat ze waarschijnlijk tot 2012 moeten doorvliegen met deze frames. Of ze dat gaan halen is vraag 2

Erik
Post Reply

Return to “'t Praethuys”