TUI NL praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Bank_angle wrote:iemand schreef op de vorige pagina de tfl hun kisten nu niet eens kan vullen. Niet waar de kisten zitten allemaal goed gevuld!
dat was ik...
Sommige zitten vluchten zitten wel vol, sommigen niet
Voorbeeld: Maandag zijn de pax naar Brazillie vervoerd met een 757... Omdat de PH AHQ vast stond. Alle pax konden mee in de kleinere 757.. Dus zal de geplande 763 niet vol gezeten hebben.
Op de terugweg zijn de pax van zowel de vlucht uit brazillie als die uit St Maarten/Curacao ook in 1 763 terug gegaan...
Zo kon er ook zonder problemen ook een 762 van Thompsonfly ingezet worden toen er een 763 van TFL stuk ging boven Shannon.
En zelf heb ik meerdere malen gevlogen met TFL (me pa werkt daar) en vaak zaten de kisten niet vol. (overigens heb ik ook wel meegmaakt dat ze wel vol zaten hoor) Maar 120 / 130 pax extra is wel erg veel hoor!!
Bank_angle wrote: En over de leasecontracten ik ben zeer benieuwd wat ze gaan doen!Maar tui zit erachter dus het zal vast wel goed komen!
de laatste zin kan ik niet plaatsen.. TUI zit erachter dus het komt wel goed?????
Das echt een goed argument, ik ben direct overtuigd :wink:
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Post by Bank_angle »

Als ze een 757 huren hoeft het niet zo te zijn dat ze alle paxen daarin doen het is wat er maar net beschikbaar is. ik weet toevallig dat niet alle paxen met de 757 zijn gegaan maar ook met de tap via lis. En geloof mij nou maar dat de kisten allemaal nog steeds goed gevuld zitten en blijven. tuurlijk zitten kisten af en toe niet vol maar dat heb je ook in die 777 van en andere kisten van de klm dat ze wel eens maar 100 paxen hebben dat heeft iedere airline, maar de kisten van arkefly zijn goed gevuld en zullen goed gevuld blijven!
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Bank_angle wrote: En over de leasecontracten ik ben zeer benieuwd wat ze gaan doen!Maar tui zit erachter dus het zal vast wel goed komen!
Ja, en Deutsche Aerospace zat op het laatst achter hun "love baby" Fokker. Is dat dan zo goed gekomen? (OK over de curatoren waren bepaalde mensen later best tevreden). En even ter info: zoveel winst haalt TUI tegenwoordig niet meer, als ze al geen verlies draaien.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

aviodromefriend wrote:
Bank_angle wrote: En over de leasecontracten ik ben zeer benieuwd wat ze gaan doen!Maar tui zit erachter dus het zal vast wel goed komen!
Ja, en Deutsche Aerospace zat op het laatst achter hun "love baby" Fokker. Is dat dan zo goed gekomen? (OK over de curatoren waren bepaalde mensen later best tevreden). En even ter info: zoveel winst haalt TUI tegenwoordig niet meer, als ze al geen verlies draaien.
TUI zat in 2007 in de rode cijfers. Had met name te maken door de overname van First Choice Airways en de daaraan hangende kosten om alles op 1 lijn te krijgen. TAN (Tui Airlines Nederland) heeft nog geen jaar winst gemaakt, al heeft het er wel voor gezorgd dat de stoelprijzen in NL laag bleven waardoor de totale winst van TUI hoger uitvalt
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Heeft iemand dan de cijfers over het bedrijfsresultaat ? Want als TAN in dit verhaal nog geen jaar winst heeft gemaakt, ga ik toch eens achter mijn oren krabben.

En als we dan toch over cijfers hebben ben ik wel heel nieuwsgierig naar de operationele kosten van de 4 kisten die ze hebben. Want vermoed dat daar heel wat in zit wat de cijfers drukt....

Erik
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Post by 76-er »

TAN publiceert geen cijfers, dus dat blijft altijd gissen.

Als je erg diep graaft kom je wel wat tegen in de jaarverslagen van TUI AG, maar zelfs dat blijft erg vaag.

Feit is dat TAN geen winst hóeft te maken, ze worden puur gebruikt om de stoelprijs in Nederland laag te houden, precies zoals -300ER zegt.

De vraag is alleen bij hoeveel miljoen verlies voor TAN het omslagpunt voor TUI bereikt is.

Voor wat betreft volle vliegtuigen: dat zegt helemaal niets. AirHolland vloog zichzelf met bomvolle toestellen van faillisement naar faillisement. Yield is het toverwoord, en die kan niet al te hoog zijn gezien alle stuntaanbiedingen van o.a. Kras en Arke in de kranten. Prijzen die eenvoudigweg niet kunnen bij deze olieprijs.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Als TAN geen winst hoeft te maken van TUI AG klinkt mij dat toch heel vreemd in de oren. Kan mij niet voorstellen dat je prijzen extreem laag houdt, verlies maakt met een luchtvaartmaatschappij met verouderde kisten / frames en dan toch bijdraagt aan de winst van het moederconcern. Ergens moet het break-even-point liggen om in te zien dat je je verliesposten moet gaan saneren....
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Eigenlijk doelde ik op het moederconcern uit Duitsland. Zo heb ik ook de post van Bank_Angle gelezen, dat hij vertrouwde op het grote concern dat het met Arkefly niet fout zou gaan.

Dat daar de financiële eindafrekening niet zo goed meer is als vroeger heb ik een paar maanden terug in de krant gelezen (Je weet wel, zo'n papieren ding dat als je er voor betaalt 6 of 7 keer per week in de bus belandt, of die je iedere dag nieuw op verkooppunten kunt kopen). Zo af en toe moet je ook eens wat andere bronnen weten te gebruiken dan alleen maar het whiskeywhiskeywhiskey. 8)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

ErikFB wrote:Als TAN geen winst hoeft te maken van TUI AG klinkt mij dat toch heel vreemd in de oren. Kan mij niet voorstellen dat je prijzen extreem laag houdt, verlies maakt met een luchtvaartmaatschappij met verouderde kisten / frames en dan toch bijdraagt aan de winst van het moederconcern. Ergens moet het break-even-point liggen om in te zien dat je je verliesposten moet gaan saneren....
BEP (Break even punt) voor het doorgaan van investeren van TUI in TFL is:

Kosten alle stoelen extern inkopen bij HV/MP = Totale verlies TAN.

Met andere woorden: zolang het (eventueel) extern inkopen van alle vliegtuigstoelen bij MP en HV duurder is als het totale verlies is van TAN zal TUI geld blijven steken in TAN, daar dit dan bijdraagt aan een hogere netto winst van TUI totaal.

Zolang losse stoelen bij MP voor een gemiddelde ICA retour zon 400 euro hoger liggen dan een stoel bij TFL, kan dit heel lang aangaan!
MAW, een hele kist van MP charteren voor een retour AMS-PUJ zal duurder zijn dan dit zelf te doen met daarbij rekening gehouden van eventuele extra kosten door delays en onderhoud.

Daarbij zal de komst van de B787 de cijfers van TAN ook wel positief beinvloeden!(ook al duurt dit nog tot 2012)

Geloof me, het geld wat TUI uitspaart door de stoelen niet extern in te kopen zijn meer als genoeg om de kosten van het verlies van TFL te dekken, zodat de nettowinst van TUI totaal stijgt!

Daarbij vraag ik me af of TAN dit jaar zo slecht presteerd... Vergeleken met vorig jaar is de OPS toch redelijk genoemen (zeker nadat de PH AHQ weer terug was uit Chania) en zeker niet slechter als bij MP.
De extra kosten die TFL heeft gemaakt door de problemen op Chania zullen wel vergoed zijn door de verzekering van de werkgever van de betreffende marshaller
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Post by jfaltena »

Ander puntje: hebben ze schedule-wise eigenlijk wel de ruimte om een 767 3 weken aan Air Austral te verhuren ? Blijkbaar wel, anders zouden ze het logischerwijs niet doen ;)

Grtz, John
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6963
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Post by Michel »

De PH-AHY is trouwens de gelukkige die voor Air Austral gaat vliegen.
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Post by James »

jfaltena wrote:Ander puntje: hebben ze schedule-wise eigenlijk wel de ruimte om een 767 3 weken aan Air Austral te verhuren ? Blijkbaar wel, anders zouden ze het logischerwijs niet doen ;)

Grtz, John
Een kist voor dik geld verhuren en indien nodig een andere kist van binnen de TUI groep inzetten...gemakkelijk verdiend :wink:
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

jfaltena wrote:Ander puntje: hebben ze schedule-wise eigenlijk wel de ruimte om een 767 3 weken aan Air Austral te verhuren ? Blijkbaar wel, anders zouden ze het logischerwijs niet doen ;)

Grtz, John
Schedule is elke dag 2x B767 tot 30 jun 2008
Dus (afgezien van het kort onderhoud) moet dit lukken?
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Post by Bank_angle »

OR kan de huidige operatie doen met 2 767's. Dus dat is geen probleem die wetlease aan Air austral.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

post deleted
Last edited by B767-300ER on 24 Jun 2008, 20:50, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”