Nee, een deel van de kosten zijn reeds betaald, vooral als het gaat om het deel van het programma dat al afgerond is (bv ontwerp, bouw eerste toestel). Denk maar aan het bouwen van een huis. Dat betaal je meestal ook in termijnen die afhankelijk zijn van de voortgang van de bouw. Dat deel van de kosten heeft dus een hogere koers dan die van nu. Verder lopen de kosten in dollars steeds verder op, dus dat soupeert een ander deel van jouw 40% op. Kostenbeheersing heeft bij de JSF niet zo goed gewerkt als in het begin de bedoeling was (maar wie verbaast zich daarover). Trouwens, in het begin van het JSF programma ging de dollar juist omhoog, omdat de financiële wereld (nog) geen vertrouwen had in de toen nog in te voeren Euro, dus het eerste deel van je stelling klopt niet helemaal.Wildpicture wrote:Sinds de eerste gesprekken over de JSf is de dollar alleen maar gekelderd. Is die JSF nu dan ook ineens 40% goedkoper......???
en zowieso is onlangs besloten de staartvlakken flink te verlagen omdat de neuswieldeur nu uit twee delen zal gaan bestaan en er dus minder staartoppervlak nodig is om de zijwindwerking van die megawieldeur uit één stuk te corrigeren.. Nee, het ding zal heus wel passen...Quote:
Trouwens bedenk ik mij nog dat het shelterverhaal een rare bijsmaak heeft. Had eens gehoord dat alleen heli-base Gilze-Rijen shelters heeft die groot genoeg zijn voor de JSF. Als dat waar is moeten we die dan ook afschrijven? We houden dan de keuze over tussen Gripen en F-16.
Dat is volgens mij echt flauwekul. De JSF wordt gebouwd om te passen binnen de NATO-afmetingen voor shelters. Daar voldoen alle KLu shelters aan.
Er zijn wel degelijk klanten voor de Rafale en de Typhoon, maar die zitten in hetzelfde schuitje waar de NL overheid ook in zit.Polecat wrote:Ben ik het niet mee eens. Deze oldtimers werden/worden nog steeds gebouwd. Daarbij word in de nieuw gebouwde toestellen (een voorbeeld, de Poolse F-16's zijn nieuw gebouwd) volgestouwd met nieuwe electronica etc. Dus dat is in mijn ogen appels en peren vergelijken.Quote:
Qua F-16. zijn gave goeie kisten die nieuwe blocks, alleen heb je na 30 jaar het einde van het ontwikkelingspotentieel wel bereikt. Je kunt er steeds nog weer nieuwe sensors en wapens onder en in hangen, in de kern blijft het een oud ontwerp. Ik neenm aan dat je ook geen oldtimer auto rijdt, en als je die al rijdt, dat je toch wel ziet dat er een verschil zit in de nieuwste generatie auto's.
Waar zijn de exportklanten dan voor de Rafale en de Typhoon als die even goed en veel goedkoper is? DeGripen is leuk maar van een compleet andere klasse, zie je ook aan de klanten, zijn geen van allen echte "Fighter-Eredivisie-spelers" maar wel -terecht en noodzakelijk- op zoek naar iets goedkoops....
Heb je gelijk in. Je praat dan -om even de vergelijking met auto's door te zetten- over projecten als de eerste Kia Pride (oud Mazda model), de Daewo Nexia (oude kadet) en fabrieken als Dacia en Seat die in hun begintijd oude modellen opnieuw produceerden. Je kunt dat echter toch geen moderne auto's noemen? De auto is nieuw, de technologie zwaar verouderd, ze zijn niet zuing, minder veilig en gewon een stuk minder geavanceerd tot in elk onderdeel. Een Poolse/UAE F-16 is natuurlijk supernieuw, maar je zult het met me eens zijn dat met een MTOW van 1,6 keer de originele F-16 er toch onderhand echt wel uitgehaald is wat er uit te halen viel. Sterker, het zal m.i. niet eens meer lang duren of zelfs de marketing voor nieuwe F-16's wordt sterk verminderd of stopgezet.Ben ik het niet mee eens. Deze oldtimers werden/worden nog steeds gebouwd. Daarbij word in de nieuw gebouwde toestellen (een voorbeeld, de Poolse F-16's zijn nieuw gebouwd) volgestouwd met nieuwe electronica etc. Dus dat is in mijn ogen appels en peren vergelijken.
Wow, dus de eerste exportklant is dus misschien bijna binnengehengeld. Nog steeds een huizenhoog verschil met de JSF (of zelfs de Gripen), en zowieso qua aansprekendheid van de landen.UAE heeft net aangekondigd zo'n 100 Rafale's te willen aanschaffen.
Griekenland heeft zijn ogen ook laten vallen op zowel de Rafale als de Eurofighter
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, voornamelijk omdat (in mijn ogen) de F-16 een te grote concurrent van de JSF is. Zou dan een puur commerciële afweging zijn.Polecat wrote:Sterker, het zal m.i. niet eens meer lang duren of zelfs de marketing voor nieuwe F-16's wordt sterk verminderd of stopgezet.
De performance (zelfs van het prototype AF-1 nog maar) al eens naast die van een laat model F-16 gezet? Heb je ze al eens vlak na elkaar zien opstijgen?Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, voornamelijk omdat (in mijn ogen) de F-16 een te grote concurrent van de JSF is. Zou dan een puur commerciële afweging zijn.
Daarom heet het hier ook 't PraethuysTrueno wrote:Eerlijk gezegd vind ik dit alles vreselijk geouwehoer.
Maar we willen niet alleen vriendjes met Europa zijn, maar met alle landen in de wereld. We zijn ook lid van de NAVO, dus zouden we als we jouw redenatie volgen een NAVO product moeten kopen, en daar vallen ook de amerikaanse produkten onder. Bovendien, als we alleen naar Europa zouden kijken krijgen we ook problemen omdat de regeltjes van de vrije marktwerking worden overtreden, en met wie zouden we die problemen krijgen, denk je? Juist, met Europa. En of wij Nederlanders nou zo graag één Europa willen zijn..... Er was eens een referendum......Trueno wrote:Wij Nederlanders zijn lid van de EU, en als we (lees politiek Den Haag) toch zo graag één Europa willen zijn, dan behoren we ook een Europees produkt te kopen,
Lockheed Martin zit er niet in om de scherpste bocht te leveren of het meeste firepower maar om nu en in de toekomst gewin te maken voor de aandeelhouders.Polecat wrote:De performance (zelfs van het prototype AF-1 nog maar) al eens naast die van een laat model F-16 gezet? Heb je ze al eens vlak na elkaar zien opstijgen?Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, voornamelijk omdat (in mijn ogen) de F-16 een te grote concurrent van de JSF is. Zou dan een puur commerciële afweging zijn.
No match.....
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more