goed overzicht. Hoe proppen ze het allemaal in zo'n klein kistje zou je denken...
Grappig trouwens dat je heel mooi ziet hoe de Gripen is gericht op NetCentric Warfare. Hun hele luchtverdediging is gebaseerd op gelinkte info van de AEW-assets en ground-based radars. Dat trucje hebben die zweden wel goed door, en het zal zeker ook geen slechte kist zijn.
Aantal opmerkingen schieten me wel te binnen;
Helmet Mounted Displays in de Gripen getest; besteld door SwAF. Idem F35 JSF.
met dat verschil dat de JSF niet eens meer een HUD heeft, waarom zou je ook...
oude AIM-9L/9M niet meer bruikbaar zijn op F35, we moeten nieuwe 9Xs…)
alsof je zou willen blijven doorvliegen met oude AAMs. Zit je sowieso aanvast, zelfs als je nog 20 jaat met onze MLU's vliegt...
Boordkanon: Gripen, beproefd (3000x verkocht) Duits Mauser Cannon BK27, een NATO standaard op o.a. Tornado, Typhoon. Oorspronkelijk zou F35 dit Europese kanon krijgen; later is gekozen voor een nieuwe ontwikkeling (die nog niet praktijk beproefd is).
voor "bewezen "kun je ook lezen "ouderwets"; de eurofighter zou eerst ook een nieuw kanon krijgen, later helemaal geen , en uiteindelijk is deze ingebouwd . (op zich wel goeie gun trouwens)
Huidige F16 Rafael Litening’/Reccelite pods (net aangeschaft): de huidige KLU pods bruikbaar op de Gripen. F35 heeft vergelijkbare capaciteit embedded, meerprijs op kale airframe prijs.
Wil je die over zoveel jaar nog gebruiken? Dat de Orpheus onder de F-16 kon was ook ideaal.... JSF heeft grote interne ruimte waar vele toekomstige systemen in kunnen ipv in een pod.
Wat mij zo verbaast:
JSF:
Empty Weight: 12,000kg
MTOW: 27,200kg
Gripen NG
Empty weight: 7100 kg
MTOW 16000 kg
Lijkt wel of we over een hele andereklasse vliegtuigen praten, als ze hetzelfde zouden kunnen, waar zit dan het verschil?
At the end of the day zijn het allemaal wel gave machientjes, en je kunt je een slag in de rondte surfen over de verschillen. kan bijna echt uitkijken naar de beslissing...
I have never drunk milk, and I never will . . . .