aviodromefriend wrote:Maar dat een jachtbommenwerper air-to-air wordt verslagen door een Flanker verbaast mij eigenlijk niet zo erg.
Puur spotterwise mogen Volkel en Ljouwert wel flankertowns worden wat mij betreft....Ben benieuwd wat voor info er uit deelname van die Indiase Flankers aan die USoefening komt. In GB gebruikten ze hun radars niet, dat zullebn ze in de states ook wel niet doen dan (helaas)..
Maar de JSF mag dan in aanleg een mudmover zijn, zo zien de yanks de F-16 ook... voor echte Air superiority nemen ze de F-15/Raptor. Maar onze F-16MLU's doen het als fighter ook best heel aardig en de verwachting is dat de F-35 alleen door de Raptor zou kunnen worden geslagen , althans dat is totnutoe de uitkomst van de meeste simulaties die ik ken...(maar goed, ik heb ook wel beelden gezien van een T-38 die close op de six van een F-22 zat en hem had kunnen gunkillen if if if...)
Wat opvalt in de Defensue begroting is dat de KLu 18 F16's moet afstoten, waardoor er 72 stuks overblijven.
Daarnaast is er wel de behoeftestelling van 85 stuks JSF.
Bij de RFI die men jaaaaaaaaaaaaren geleden de deur uit heeft gedaan moesten de fabrikanten aangeven hoe het kostenplaatje eruit zou zien bij maar liefst 120 stuks. Inmiddels is dit dus gereduceerd tot een realistischer aantal, waarbij de KLu zelf heeft proberen uit te rekenen hoe de business case eruit zal zien.
Kijk maar niet gek op als men op het moment van aanschaf weer een squadron heeft wegbezuinigd en er slechts 70 gekocht zullen worden.
SquAdmin wrote:Al ruim een halve week geen posts in dit topic, dus ik gooi deze er maar in: http://www.aftenposten.no/english/local ... 656428.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
In Noorwegen is een lobby gaande om de Gripen te kiezen als opvolger voor de F-16. Sentimentele kreten van voor- en tegenstanders...
grappig dat de Noren zich dezelfde vraag stellen als wij destijds bij de Starfighter-opvolging; krijgen we in oorlogssituatie wel spareparts van het neutrale Zweden. Onderandere daarom hebben we destijds de Viggen niet gekocht....
Misschien dat dat nu via een U-bochtconstructie met de Britten opgelost kan worden, want BAedoet toch een deel van de marketing van de Gripen?
bij de vervanging van de starfighter, bood zweden de viggen destijds aan. wat betreft de neutraliteit van zweden, was onderdelen leveranties geen probleem.
bij de vervanging van de starfighter, bood zweden de viggen destijds aan. wat betreft de neutraliteit van zweden, was onderdelen leveranties geen probleem.
Hoeveel JSF'en er gekocht gaan worden is niet zo relevant. De vraag is hoeveel je er gaat zien op een operationele dag. Ik heb nu vaak het gevoel dat vanwege personeel-, onderdelen- en andere problemen er maar een klein aantal servicable zijn en dus ook daadwerkelijk het luchtruim kiezen. Hopelijk is de situatie met de JSF anders... En dan is er altijd nog het aantal vliegbewegingen wat een veld mag maken ivm. geluidsoverlast
Rockville wrote:Wat opvalt in de Defensue begroting is dat de KLu 18 F16's moet afstoten, waardoor er 72 stuks overblijven.
Daarnaast is er wel de behoeftestelling van 85 stuks JSF.
Het aantal van 85 stuks is indertijd inderdaad gebruikt door de Luchtmacht om alles door te rekenen en zal inderdaad waarschijnlijk niet het aantal zijn dat wordt aangeschaft. Dat we binnenkort met 72 F-16s vliegen hoeft niet te betekenen dat we daarom hoogstens 72 JSFfen/GripensNG-en zullen bestellen. De lage inzetbaarheid van de F-16 door reserveonderdelen- en personeelsgebrek was volgens mij één van de redenen om dit te doen. Men heeft/had het plan om met een lager aantal F-16s toch hetzelfde aantal vlieguren te produceren. de opvolger van de F-16 zal vanaf indiensttreding toch minimaal 40 jaar meemoeten en ik neem daarom aan dat dit en de altijd onzekere toekomst ook een rol spelen in het aantal te kopen apparaten, naast de aanschafprijs uiteraard. Misschien blijven we de komende jaren nog mannen met baarden achtervolgen in Uruzgan, misschien gaan we wellicht ooit wel de zilveren 150 kilotonners opmaken (ze liggen nu toch stof te vangen in Volkel). Je weet het niet je weet het niet....
ballon wrote:bij de vervanging van de starfighter, bood zweden de viggen destijds aan. wat betreft de neutraliteit van zweden, was onderdelen leveranties geen probleem.
en toch wordt dat echt wel vaak genoemd als een van de redenen, naast het feit dat ie te duur en te lawaaiig was. Geinig, de Viggen werd trouwens destijds aan (ff kort door de bocht) de EPAF landen aangeboden als".... "Eurofighter"!!
Grappige inval trouwens, van alle kandidaten van destijds draait alleen de F-16 nog op het hoogste plan mee! De Jaguar en Viggen zijn uit dienst, de Mirage F-1 en de Tornado zou ik niet als A-kwaliteit hedendaagse jagers willen bestempelen en de YF-17 Cobra is er nooit gekomen. Deze laatste, de torenhoge favoriet tot de F-16 op de proppen kwam, was als F-18 waarschijnlijk ok wel een goeie keuze geweest, als ie niet te duur was geworden.
Rotterdam, 25 sept. Het ministerie van Defensie heeft nieuwe eisen gesteld aan de opvolger van het F-16 gevechtsvliegtuig. Daardoor lijken de kansen van de Amerikaanse F-35 Joint Strike Fighter (JSF) verder te zijn vergroot.
Dat blijkt uit correspondentie van het ministerie van Defensie met verschillende vliegtuigfabrikanten die in het bezit is van NRC Handelsblad.
Een van de nieuwe eisen is dat het toekomstige gevechtsvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht op ‘de eerste dag van de oorlog’ de luchtafweer van de vijand moet kunnen trotseren. De F-16’s van de luchtmacht kunnen dergelijke Initial Entry Operations nu niet zelfstandig uitvoeren.
Ook Europese jagers als de Eurofighter, Rafale of Saab Gripen, de concurrenten van de JSF bij de opvolging van de F-16, hebben steun van gespecialiseerde toestellen nodig. De JSF echter, zo belooft het Pentagon, kan de vijandelijke luchtafweer binnendringen omdat hij vanwege zijn lage radarprofiel (stealth) veel minder snel wordt gedetecteerd.
In 2003 werd het ambitieniveau voor de krijgsmacht door toenmalig minster van Defensie Kamp (VVD) verhoogd. De zogeheten Prinsjesdagbrief, die werd goedgekeurd door het parlement, stelt dat de krijgsmacht moet kunnen opereren „in alle regionen van het geweldsspectrum, ook in de beginfase van een militaire operatie”. Dit geldt nog steeds.
Nederland is sinds 2002 partner in de ontwikkeling van de JSF. In 2010 moet een definitieve beslissing over de opvolger van de F-16 worden genomen. Vóór dat moment, zo heeft het kabinet bepaald, moet de JSF nog één keer met mogelijke Europese alternatieven worden vergeleken. In deze vergelijking, zo schreef staatssecretaris van Defensie De Vries (CDA) aan de Kamer, zal worden „voortgebouwd” op een eerdere vergelijking uit 2000.
Al in 2000 concludeerde het ministerie van Defensie na onderzoek dat de JSF „het beste toestel voor de beste prijs” was. In november 2005 adviseerde het departement een „definitieve keuze voor de JSF” te maken. Een politiek besluit werd echter niet genomen. Het nieuwe kabinet besloot in 2007 dat de mogelijke alternatieven opnieuw moeten worden bestudeerd.
In mei van dit jaar stuurde het ministerie van Defensie een uitgebreide vragenlijst naar verschillende fabrikanten. Hierin schrijft Defensie dat „nieuwe inzichten van de Nederlandse regering over toekomstige militaire missies” hebben geleid tot nieuwe eisen voor de „opvolger van de F-16”. Defensie wil niet reageren. Het departement wil „niet vooruitlopen op de resultaten van de evaluatie”, aldus een woordvoerder.
Rockville wrote:Nieuwe eisen opvolger F-16 gunstig voor JSF
Rotterdam, 25 sept. Het ministerie van Defensie heeft nieuwe eisen gesteld aan de opvolger van het F-16 gevechtsvliegtuig. Daardoor lijken de kansen van de Amerikaanse F-35 Joint Strike Fighter (JSF) verder te zijn vergroot.
Tijdens het spel de regeltjes veranderen...... Ik heb al eens een vergelijking met de KC-X getrokken, het lijkt er steeds meer op.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009