Runway repair started

ImageImageA special Forum for Gilze-Rijen and Gilze Rijen Aviation Society (GRAS) with news, facts and social talk from the south.

Moderator: SWAT 11

Forum rules
Image
Image
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too.
User avatar
Hawk
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 507
Joined: 25 May 2004, 10:04

Post by Hawk »

Het ziet er allemaal erg goed uit. Ook de nieuwe verlichting (met running-rabbits) is helemaal goed. Verheug me op de eerste keer dat de banen weer in gebruik worden genomen en er weer wat t&g's zijn te verwachten van fighters!
andel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2787
Joined: 18 May 2004, 20:54
Subscriber Scramble: andel
Location: andel noord brabant

Post by andel »

Heb vernomen dat er wat nieuwe runway uit moet.
Er schijnen scheuren in te komen.
Dus of begin November gehaald word ??????.
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2294
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

klinkt goed, moet daar een antonov op landen :?
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Redskin301 wrote:klinkt goed, moet daar een antonov op landen :?
Bouwsels van Antonov willen nog wel eens gebouwd zijn om te kunnen opereren van landingsbanen van slechte kwaliteit, dus misschien hebben ze er geen last van :?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2294
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

Ik doelde meer op het enorme gewicht van die kist, grote belasting van de baan bij touch down ^^
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Redskin301 wrote:Ik doelde meer op het enorme gewicht van die kist, grote belasting van de baan bij touch down ^^
Dat bedoelt hij ook. Ontwerpen van Antonov zijn best goed hoor, niet alles uit het oosten is slecht. Omdat het gewicht van het beest over veel wielen verspreid is komt er niet zozeer veel meer druk op 1 plek van de runway tegelijk. En laten we niet overdrijven, het heet wel Antonov, hij is groot, maar het is niet de 225. De 124 is prima te vergelijken met de C-17 en daar zou niemand van twijfelen dat het zou kunnen. De naam Antonov laat het ding misschien wat groter lijken dan ie is.

Maar om nog even een concreet argument te geven. Allebei de grote Antonovs (zowel 124 en ik dacht ook de 225) kunnen zelfs op onverharde banen landen, dan moet wat asfalt wat met hoge eisen is gelegd toch geen probleem zijn?
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2294
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

Je luisterd niet naar wat ik zeg, het heeft niks met die antonov te maken, wat ik bedoel is dat als er nu al scheuren ontstaan in die baan wat moet er dan wel niet gebeuren als die grote bakken binnenvallen. En of dat nou een An-124 of weet ik veel wat is maakt niet uit :!:
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 11978
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Post by ebauer »

Redskin301 wrote:Je luisterd niet naar wat ik zeg, het heeft niks met die antonov te maken, wat ik bedoel is dat als er nu al scheuren ontstaan in die baan wat moet er dan wel niet gebeuren als die grote bakken binnenvallen. En of dat nou een An-124 of weet ik veel wat is maakt niet uit :!:
Gewoon diverten naar Eindhoven of Woensdrecht.....
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Redskin301 wrote:Je luisterd niet naar wat ik zeg, het heeft niks met die antonov te maken, wat ik bedoel is dat als er nu al scheuren ontstaan in die baan wat moet er dan wel niet gebeuren als die grote bakken binnenvallen. En of dat nou een An-124 of weet ik veel wat is maakt niet uit :!:
Ik begrijp wel wat je zegt, ik wil dit trouwens geen vijandige discussie gaan maken. Maar het zal me weinig verbazen als de druk per vierkante cm (want dat is puur waar het om gaat, massa is geen probleem) hetzelfde is van een veeel kleiner toestel met een mindere verdeling van het gewicht over een oppervlak. Ik denk dat ik het niet eens hoef uit te leggen, maar vergelijk het met een overgevroren sloot of meer. Iets heel hoogs/zwaar met een contactoppervlak van 1 vierkante meter zal er snel doorheen zakken. Maar diezelfde massa met een contactoppervlak van 20 vierkante meter zal hoogstwaarschijnlijk blijven staan omdat het veel minder druk per vierkante meter/cm oplevert. Massa is hier niet van belang maar verdeling van de massa over het oppervlak. En dat is nou net wat het ADB heel goed heeft begrepen.

Maar goed als ik concrete cijfers zie over de druk per vierkante meter of centimeter van een AN124 naast een C17 of 747 o.i.d. en er inderdaad uit komt dat het een groot verschil is, zul je mij niet moeilijk horen doen om mijn ongelijk toe te geven
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1396
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn
Contact:

Post by nilsko »

Massa per vierkante cm lijkt me niet het probleem met scheuren. Ik denk dat het risico met scheuren eerder is dat er FOD gevaar kan bestaan door loskomend materiaal.
vliet74
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 77
Joined: 27 Jan 2006, 21:04

Post by vliet74 »

Heb vernomen dat er wat nieuwe runway uit moet.
Er schijnen scheuren in te komen.
Dus of begin November gehaald word ??????.
Is alweer gerepareerd!

Groeten

Arno
User avatar
Stafhunter
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1559
Joined: 28 Apr 2006, 13:49
Subscriber Scramble: Stafhunter
Location: Tilburg
Contact:

Post by Stafhunter »

hebben ze toevallig nog die buis gevonden van die Spitfire bij de werkzaamheden :?: :lol:
F-104 Starfighter patch website http://threshold.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

flown in:
F27-300M C-5

better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Post by ssb-spotting »

En anders hebben we op Soesterberg nog wel een stukje asfalt "over" waar ze kunnen landen :roll:
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Post by topgun1984 »

ik heb gehoord dat het qua asfalt er heeeeeeel mooi bijligt nu.... en de lampjens ook :P... LED ;)...

nu wachten op de eerste movements van wat vast vleugelige kisten :P...


denk wel dat er nog wel een leuk dingetje aankomt ;)...
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
Slope
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 41
Joined: 30 Oct 2008, 14:36
Location: Katwijk

Post by Slope »

Hey Allemaal

Naar alle waarschijnlijkheid gaan ze volgende week vrijdag 7-11 de barriers (kabel aan de kop Tilburg en kop Breda) testen met een F-16.
Eindelijk..........

Groet Slope
Locked

Return to “Gilze-Rijen & GRAS”