Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
Goede middag allemaal, ik ben via mijn website benaderd door een architect die het panoramaterras gaat her-ontwikkelen. Graag wilt hij een paar suggesties van mij hebben, en ik dacht dat jullie ook vast wel een paar goede ideeen hebben.
Hij heeft het specifiek over het maken van een verhoogd plateu. Nu zie ik hier zelf het nut niet helemaal van in. Ik zit dan bijvoorbeeld meer te denken om het dak van de D-pier te openen. Of het terras verder te trekken richting de G-pier. Daarnaast lijkt mij meer tafels/banken en een ATC-speaker (denk aan ZRH) ook wel aardig.
Geachte Peter ten Thije,
Ik ben als architect op dit moment bezig met het uitwerken van een voorstel voor een beter en leuker gebruik van het Panoramaterras op Schiphol.
Via uw website schipholspotter.nl heb ik uw naam en mailadres gevonden. Ik zou u graag een paar vragen willen stellen betreffende de spotters op het Panoramaterras.
Ik heb voor ogen om voor de spotters een verhoogd plateau op te nemen in mijn voorstel. Ik denk dat door een verhoging de zichtlijnen verbeterd worden en de kans dat vaste objecten van de inrichting van het terras voor de lens komen wordt verkleint.
Is het naar uw mening in der daad zinvol om een verhoogd platform te maken?
Hoe hoog zou deze naar uw mening idealiter moeten zijn?
Wat zouden fijne inrichtingselementen op zo'n platform naar uw mening zijn?
Waar is, denkt u, de beste plek op het terras voor een spotters-platform op het terras?
Hebt u andere suggesties voor een herinrichting van het Panoramaterras?
Ik zou het zeer fijn vinden om uw reactie te mogen ontvangen.
Om de spotters in zijn totaliteit in het voorstel te betrekken en het panoramaterras voor spotters en uitzwaaiers te verbeteren lijken mij een uitbreiding op de D- of G-pier het meest aantrekkelijk!
Wat betreft een ATC-speaker is een leuk voorstel, aangezien het luisteren via een scanner in Nederland gedoogd wordt.
En zoals Chabu ook al zei: ik zie een verhoogd plateau niet tot verbetering leiden omdat de mensen veelal al aan de reling staan. Als-ie zelf ook wil dat de foto's verbeterd worden, moet-ie de D-pier erbij betrekken...
Ciao, MartijnMD11
The airports' runway is the most important main street in any town!
2 wensen:
Dichter bij de taxibanen (op de D of E pier) en langere openingstijden het hele jaar door.
Maar goed, dat valt denk ik niet binnen de opdracht van die architect. Die zal zich waarschijnlijk alleen (mogen) bezighouden met het opleuken van de huidige layout.
Wat mij betreft geen verhogingen. Eigenlijk vind ik dat je nu al op een paar opstelplaatsen dicht bij het terras te veel op de toestellen kijkt. Liever eigenlijk een verlaging, om dit te verhelpen, maar dat zal wel niet kunnen. Maar ook geen hogere afscheiding dan als er nu al is. Je kunt aan Rotterdam en Eindhoven zien wat voor problemen dat geeft. Eigenlijk afgezien van meer ruimte geen idee wat er waarom veranderd zou moeten worden (behalve dat de luchthaven ooit eens heeft aangegeven dat er van het terras een soort pretpark gemaakt zou worden om het voor meer mensen aantrekkelijker te maken zich hier op te gaan houden. Dat zou dan de rechtvaardiging moeten zijn voor het heffen van toegang, zodat die poortjes nog in gebruik zouden kunnen worden genomen. In die plannen werd wel gesproken over een vergroting over de D-pier, tot aan de stemvork).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Uitbreiding op de D (zoals vroegah) en richting G en H pieren zou erg aantrekkelijk zijn voor veel mensen die foto's maken.
(toppertje dat ie ook aan de spotters denkt trouwens !)
aviodromefriend wrote:Maar ook geen hogere afscheiding dan als er nu al is. Je kunt aan Rotterdam en Eindhoven zien wat voor problemen dat geeft.
Verder vooral veel bankjes en tafels die NIET aflopen maar gewoon horizontaal zijn. Dan gaat het lenzen wisselen ook wat makkelijker zonder dat het spul ervan af glijdt .
Enigste wat er in mijn inzicht nog kan verbeteren, is om het terras big wat verder door te trekken, zodat je oa ook nog wat van de B-pier kan zien, en ook de andere kant op dat je de F-G-pier beter kan zien. Verder lijkt mij alles tip top in orde, mischien nog een blikjes-automaat zodat je niet helemaal naar plaza moet lopen voor een blikje fris?
cHabu wrote:Ik neem aan dat deze meneer een e-mail adres heeft achtergelaten ?
Als je die ook neerzet, dan kan iedereen zijn ideeën opsturen.
Ik heb inderdaad een E-mail adres, maar zal dat zonder de toestemming van de architect zelf niet hier neer zetten. Als hij er geen probleem mee heeft zal ik dat hier later nog neerzetten. Ik zal hem in ieder geval wel een linkje naar deze discussie sturen.
Ik erger me al jaren aan het feit dat er geen goed zicht is op het starten/landen op de Kaagbaan (Je kunt de toestellen niet de grond zien raken of verlaten)
Ik zou daarom het panoramaterras verder trekken naar de C en B pier, en naar de G-Pier zou natuurlijk ook aantrekkelijk zijn.
Bovendien zou ik het heel leuk vinden als er infoschermen worden geplaatst met de laatste info over aankomende toestellen, de gate waar ze worden geparkeerd, en verdere info over waar hij vandaan komt en waar hij daarna weer naartoe gaat.
Ergeren? Wat overdreven zeg. Wees blij dat er zo'n mooi en groot terras is. Op veel luchthavens zijn die er niet en als die er wel zijn is het van matige kwaliteit (klein of achter glas bijv). Uiteraard kunnen er dingen verbeterd worden, maar denk toch niet dat we mogen klagen.
Wat betreft die televisieschermen: die hangen bij de beide ingangen, al is de informatie wat summier. Denk trouwens niet dat de architect daar iets aan kan veranderen.