Einde Sterling.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Einde Sterling.

Post by Gonzo »

Hallo,

Las net op Luchtvaartnieuws.nl dat Sterling per direct gestopt is met vliegen en dat ze vandaag nog faillisement zullen aanvragen.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=28313

Zoals iedereen weet hangen er behoorlijke donkere wolken boven de luchtvaartmaatschappijen. Ik vraag mij eigenlijk af of er eerder in de luchtvaartgeschiedenis zo'n periode is geweest dat veel maatschappijen ermee stopten door de economische crisis of hoge brandstofprijzen.

Wie heeft hier een antwoord op?
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

Een 100% antwoord op de vraag onderbouwd met cijfers kan ik niet geven, maar in het verleden werden de meeste maatschappijen natuurlijk nog gerunned door de staat. Daardoor konden de meeste niet omvallen. Pas in de afgelopen 20 jaar of zo is de echte deregulering ingezet en kwamen maatschappijen op eigen benen te staan.
Echter, enige jaren geleden is er natuurlijk ook al een periode geweest dat er meerdere maatschappijen omvielen, Sabena, Swiss, Pan Am, TWA en nog een paar.

Wat mij betreft toont het omvallen van maatschappijen aan dat de marktwerking zijn goede werk doet. Doordat slechte maatshappijen wegvallen hebben gezonde maatschappijen (zoals KLM) meer kans om te overleven.

Erwin
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Post by Gonzo »

Ehusmann,

bedankt voor je antwoord maar ik ben er niet helemaal mee eens, want maatschappijen als Sterling, Futura en XL.COM kan ik niet plaatsen onder het rijtje slecht heel eerlijk gezegd.

Mijn vraag is nu wat versta jij onder slecht?
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

Met slecht bedoel ik niet slechte service, laat dat duidelijk zijn. Met slecht bedoel ik slecht gemanaged. Neem als voorbeeld Eos, Maxjet etc. Ik weet zeker dat die allemaal een prima service hadden, maar hun business model was gewoon knudde. Het werkte niet, ze draaide verlies en moesten dus failliet gaan.
Op Teletext las ik dat de IJslandse eigenaren van Sterling de verliezen niet langer konden dekken en dat daardoor het faillissement werd aangevraagd. Sterling was in die zin dus een slechte maatschappij, het maakte verlies.

Het goede voor de markt is nu dat de passagiers die eerst met Sterling zouden vliegen, nu voor een deel met gezonde maatschappijen (als KLM) zullen gaan vliegen. Dat maakt de overlevingskansen van de gezonde maatschappijen groter.

Erwin
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

Correct.

In weze is dit ook het recht van de strekste.

Maatschappijen met een goede basis zullen overleven.

Komt een beetje neer op de speech van de topman van Ryanair een paar weken geleden.

Hij voorspelde al het omvallen van een groot aantal zgn Lo-Cost carriers door gebrek aan financiële draagkracht.

Dat zou inhouden dat er binnen korte tijd nog meer klappen gaan vallen.

De volgende zou zijn basis in oost europa hebben...

Ben zeer benieuwd of en wie de gaten gaat cq gaan opvullen.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Post by phkza »

Er zijn wel vaker periodes geweest dat er grote namen wegvielen. Eind jaren '70 moesten Eastern en Branniff stoppen, onder meer als gevolg van de Deregulation Act. Ook in de jaren '80 en rond de eerste Golfoorlog waren het geen gemakkelijke tijden (PanAm en TWA).

De sterksten zullen het nu overleven. We zullen zien wie het redt. Ik denk dat de Nederlandse airlines het wel redden, maar er zijn wat prijsvechters in het buitenland waar de toekomst niet zo zeker voor lijkt.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

phkza wrote:Ik denk dat de Nederlandse airlines het wel redden,
Martinair :roll:
Amsterdam AL :roll:
Kleinere startups met luchttaxidiensten :roll:

Ook in Nederland kunnen de klappen vallen, maar we zullen het zien. Meerdere zullen nog wel gaan, maar op zich is daar niets mis mee. Crisistijden zijn voor gezonde bedrijven eigenlijk de beste tijden.... hoe gek dat ook klinkt....

Erwin
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

cHabu wrote:De volgende zou zijn basis in oost europa hebben... Ben zeer benieuwd of en wie de gaten gaat cq gaan opvullen.
Dan zal het vast over Sky Europe gaan. Zijn de laatste tijd en komende tijd wat mooie tweedehands vliegtuigen in de omloop gekomen :wink: !


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

SPL wrote: Dan zal het vast over Sky Europe gaan.
Of W!ZZ misschien?
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Post by phkza »

adz wrote:
SPL wrote: Dan zal het vast over Sky Europe gaan.
Of W!ZZ misschien?
Denk eerder Sky Europe. Zij hebben al tijden last van de financiën, dit zou wel eens de druppel kunnen zijn...
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Post by Gonzo »

Ik lees veel speculaties over maatschappijen van wie men denkt dat ze gaan, maar de topman van Ryanair kan er ook wel eens goed naast zitten.

Dat PanAm en TWA er niet meer zijn heeft voornamelijk ook gelegen aan de ramp in Schotland voor PanAm en de ramp bij New York voor TWA. De schadeclaims waren zo hoog dat ze daardoor geen voortbestaan meer konden hebben.

Dan zijn dus eigenlijk Eastern en Branniff de enige die door een eerdere economische crisis zijn gesneuveld. Opvallend is wel dat ad-hoc werk winstgevend is, Martinair probeert daar ook weer een graantje van mee te pakken.

Als ik ook even mag speculeren zeg ik Air Atlanta Iceland, groot gedeelte is van een bank die niet meer bestaat........ En dan hebben we natuurlijk de Russische markt, hoewel die het minst te lijden hebben in de op dit moment gaande economische crisis.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

philbrands wrote:Ik lees veel speculaties over maatschappijen van wie men denkt dat ze gaan, maar de topman van Ryanair kan er ook wel eens goed naast zitten.
Tuurlijk, maar ik denk dat zijn uitspraken niet zozeer zijn gebaseerd op financiele kennis van al die andere maatschappijen, maar op gezond economisch verstand.
In tijden van voorspoed schieten nieuwe bedrijven als paddestoelen uit de grond. Een deel hiervan is niet gezond, heeft geen goede financiele basis, heeft geen goed businessplan, of is gewoon teveel in de markt. Daarom wordt een periode van groei altijd gevolgd door een periode van afname, een periode waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Die periode is nu aangebroken. En de komende tijd zal je de slechte bedrijven zien wegvallen. De goede bedrijven krijgen daardoor betere kansen en na verloop van tijd zal de groei weer intreden. Dan komen er weer meer bedrijven bij en jawel, dan komt er weer een periode waarin er een aantal moeten verdwijnen.

De uitspraken van O´Leary zijn dus helemaal niet zo raar en iedereen had die voorspelling kunnen doen.

Erwin
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

ehusmann wrote:
philbrands wrote:Ik lees veel speculaties over maatschappijen van wie men denkt dat ze gaan, maar de topman van Ryanair kan er ook wel eens goed naast zitten.
Tuurlijk, maar ik denk dat zijn uitspraken niet zozeer zijn gebaseerd op financiele kennis van al die andere maatschappijen, maar op gezond economisch verstand.
Het is een beetje van beide...

Laten we het 'speculeren op basis van feiten' noemen.

Als een maatschappij een groot deel van zijn kosten a contant moet betalen, dan is meestal het einde nabij.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

De routes worden vrij snel overgenomen door Norwegian.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Post by Gonzo »

Dat Norwegian de routes over neemt is leuk voor degene die ze nog niet hebben, ik las trouwens ook dat ze vliegtuigen gaan overnemen van Sterling inclusief personeel.
Dat vind ik wel weer een positief teken.

Nog iets anders hoe komt het dat XL.COM niet meer bestaat maar de dochters in Duitsland en Frankrijk nog wel vliegen? Heeft dat te maken met de structuur van de holding waaronder ze vallen of andere redenen?
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”