Ik zal proberen een antwoord te geven.
Vermoedelijk bedoel je niet gebieden, maar punten. Deze punten worden gebruikt om te navigeren. Sommige van deze punten zijn fysieke radio-bakens die in het land staan. Andere zijn kaartgedefiniëerde punten op basis van coördinaten.
Voorbeelden die je geregeld rond Schiphol hoort uit de eerste categorie zijn bijvoorbeeld PAM (Pampus), SPY (Spykerboor), SPL (Schiphol) of NV (bij Nieuwkoop). Uit de andere categorie kun je bijvoorbeeld ANDIK, ARNEM of REFSO horen.
Al deze punten en/of bakens worden gebruikt om bepaalde routes voor binnenkomend en vertrekkend verkeer mee vast te leggen.
Dit is zeer beknopt wat ik denk waar jij op doelt.
Wat vannacht betreft, ik weet niet precies wat de wind geweest is, maar het kan zijn dat er besloten is om geen zogenaamde 'transities' te vliegen. Dit zijn vaste routes die zoveel mogelijk de bebouwing vermijden en daardoor minder lawaaiig zijn. Dit wordt alleen 's nachts gedaan omdat het een negatieve invloed op de capaciteit heeft en overdag (nog) niet haalbaar is.
Mocht het zo geweest zijn dat deze routes niet gevlogen werden, kan het zijn dat er op andere plaatsen op andere hoogtes verkeer vliegt. Het is echter ook hier het geval dat er bepaalde regels zijn om minder lawaai te maken.
Let wel, ik weet dus niet wat de situatie vannacht precies geweest is, maar slechts een mogelijkheid.
Ga anders ook eens grasduinen in de publicaties op de volgende site:
http://www.ais-netherlands.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , hier vindt je ook kaartjes waar eerdergenoemde punten/bakens op vermeld staan.
Groeten,
Ard