Notam EHAM aangaande A380

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
Starbucks
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 495
Joined: 10 Mar 2008, 20:27
Type of spotter: Female (Cabin) Crew
Subscriber Scramble: Starbucks
Location: Hillegom, Netherlands
Contact:

Re: EHAM 02-02-2009

Post by Starbucks »

330/340 wrote:En gezien het feit dat we hier geen gate hebben waar een A-380 aankan, en dus meteen de nodige problemen, denk ik dat alleen in uiterste nood er een A-380 naar Schiphol komt. LHR zal zeker de A-380 toelaten en er voor kiezen reguliere kisten te laten uitwijken, en mogelijk van maatschappijen die toch al op Schiphol vliegen. Kijk maar naar de uitwijkers van vanmorgen, BA, NW, en UA, ook nog met bekende type's.
Er zijn een aantal gate's omgebouwd om de A380 te docken, weet even niet precies welke.

Voor de rest is er ook een Notam actief:
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... phol+notam" onclick="window.open(this.href);return false;
die in dit topic te vinden is
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Re: EHAM 02-02-2009

Post by jfaltena »

Starbucks wrote:
330/340 wrote:En gezien het feit dat we hier geen gate hebben waar een A-380 aankan, en dus meteen de nodige problemen, denk ik dat alleen in uiterste nood er een A-380 naar Schiphol komt. LHR zal zeker de A-380 toelaten en er voor kiezen reguliere kisten te laten uitwijken, en mogelijk van maatschappijen die toch al op Schiphol vliegen. Kijk maar naar de uitwijkers van vanmorgen, BA, NW, en UA, ook nog met bekende type's.
Er zijn een aantal gate's omgebouwd om de A380 te docken, weet even niet precies welke.
Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat de kop van de E-pier een optie was, buiten de bekende plekken ten westen van de A4 ?

Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 02-02-2009

Post by B767-300ER »

jfaltena wrote:
Starbucks wrote: Er zijn een aantal gate's omgebouwd om de A380 te docken, weet even niet precies welke.
Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat de kop van de E-pier een optie was, buiten de bekende plekken ten westen van de A4 ?

Grtz, John
Dat dacht ik idd ook

Maar zolang de brug over de a4 niet "a380-proof" is, of beter gezegd, men weet niet of die a380 proof is, schieten we er nog weinig mee op :wink:

Hij kan (gezien de gequote tekst van joost hieronder, welke vanaf http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... phol+notam" onclick="window.open(this.href);return false; komt) enkelt op 18/36C en 18R of 27 binnenkomen (als ik het ooit goed begrepen heb).... en zal dus altijd ten westen van de a4 eindigen. Of hij moet vol in de ankers op de 27 en voor het viaduct tot stilstand komen,maar dan kan hij niet meer weg, daar voor vertrek alleen de 36L en 18/36C toegestaan zijn...
joost wrote: Vond deze Notam:

AD ON REQ AVBL AS ALTN FOR A380.
LTD FAC AVBL ON REMOTE PARKING PSN P10, P11 AND J81.
DESIGNATED RWYS 18C/36C AND 18R/36L. RWY 27 AVBL FOR LDG ONLY. 20 AUG 12:22
2008 UNTIL PERM. CREATED: 20 AUG 12:27 2008

Met andere woorden, Schiphol kan dus een alternate zijn voor (Singapoore?) A380
De genoemde banen en parkeer plaatsten lijken mij ook betrekking te hebben op de viaducten over de A4

Grtz
Joost
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12311
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: EHAM 02-02-2009

Post by gatso76 »

B767-300ER wrote: Dat dacht ik idd ook

Maar zolang de brug over de a4 niet "a380-proof" is, of beter gezegd, men weet niet of die a380 proof is, schieten we er nog weinig mee op :wink:

Hij kan (gezien de gequote tekst van joost hieronder, welke vanaf http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... phol+notam" onclick="window.open(this.href);return false; komt) enkelt op 18/36C en 18R of 27 binnenkomen (als ik het ooit goed begrepen heb).... en zal dus altijd ten westen van de a4 eindigen. Of hij moet vol in de ankers op de 27 en voor het viaduct tot stilstand komen,maar dan kan hij niet meer weg, daar voor vertrek alleen de 36L en 18/36C toegestaan zijn...
joost wrote: Vond deze Notam:

AD ON REQ AVBL AS ALTN FOR A380.
LTD FAC AVBL ON REMOTE PARKING PSN P10, P11 AND J81.
DESIGNATED RWYS 18C/36C AND 18R/36L. RWY 27 AVBL FOR LDG ONLY. 20 AUG 12:22
2008 UNTIL PERM. CREATED: 20 AUG 12:27 2008

Met andere woorden, Schiphol kan dus een alternate zijn voor (Singapoore?) A380
De genoemde banen en parkeer plaatsten lijken mij ook betrekking te hebben op de viaducten over de A4

Grtz
Joost
Landen: 18R, 18C, 36C, 27.
Vertrek: 36L, 36C, 18C.

P10, P11 en J81 liggen op het platfrom wat ten westen van de A4 ligt...snap dan niet wat de uitspraak 'vol in de ankers op de 27' voor een betekenis heeft in dit verhaal...je kan hem beter na de landing op de 27 laten uitrollen aangezien je toch naar P10, 11 of J81 moet :wink:
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by B767-300ER »

Marco,

Even goed lezen :wink:

Ik reageer op de post van jfaltena..
jfaltena wrote: Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat de kop van de E-pier een optie was, buiten de bekende plekken ten westen van de A4 ?

Grtz, John
Waarop ik antwoord:
B767-300ER wrote:
Dat dacht ik idd ook

Maar zolang de brug over de a4 niet "a380-proof" is, of beter gezegd, men weet niet of die a380 proof is, schieten we er nog weinig mee op
waarna ik vervolgens uitleg waarom we daar (de omgebouwde E gates) weinig aan hebben :wink:
We kunnen door de baanbeperkingen enkelt met een A380 bij de E komen om op de 27 "vol in de ankers" te gaan, waarna we door de baanbeperkingen niet meer kunnen vertrekken.... :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by jfaltena »

Met andere woorden; de "optie kop E-pier" is eigenlijk "geen" optie... áls de A380 hier ooit komt zal die gewoon ten westen van de A4 blijven, net als de An225 ;)

Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by James »

Misschien Dames en Heren heeft dit ermee te maken dat we op Schiphol geen trekker en geen towbar beschikbaar hebben voor dit beest? :wink:
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by SPL »

Dat probleem van de trekker en towbar zal waarschijnlijk opgelost worden op het moment dat een maatschappij (bijvoorbeeld Malysian Airlines) vast een A380 inzet.
Dan is de afhandelaar genoodzaakt materiaal in huis te hebben.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by ErikFB »

En dat laatste zal voorlopig wel niet gaan gebeuren gezien de huidige malaise. MAS was destijds de enige die plannen had om met de 380 naar SPL te komen, maar heeft er vanaf gezien. Overigens is er vlgs mij ook nog geen afhandelaar op SPL die de grootste 340's kan afhandelen. Laatste keren dat de 345 en 346 hier waren werden die op Julliet en Papa afgehandeld :mrgreen:
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble: mipo72
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by mipo72 »

ErikFB wrote:En dat laatste zal voorlopig wel niet gaan gebeuren gezien de huidige malaise. MAS was destijds de enige die plannen had om met de 380 naar SPL te komen, maar heeft er vanaf gezien. Overigens is er vlgs mij ook nog geen afhandelaar op SPL die de grootste 340's kan afhandelen. Laatste keren dat de 345 en 346 hier waren werden die op Julliet en Papa afgehandeld :mrgreen:
Vergeet niet een A340-600 van Virgin welke toch echt een keer aan de G pier stond geparkeerd.( was geloof ik G-9)
Kan mij toen herrinneren dat er een 744 uit Londen vandaan moest komen om de towbar te brengen en tevens ook de pax mee terug te nemen.

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
poldertoren
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 316
Joined: 07 Aug 2003, 14:58

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by poldertoren »

Als het goed is is er op dit moment al een towbar/trekker aanwezig voor de A380. Als je aangeeft dat je een alternate kan/wil zijn voor de A380 dan moet je dat in huis hebben. De A340-600 uitwijkers tot nu toe waren allemaal emergency's (de 1ste was vanwege fuel problemen dia heb ik namelijk zelf aan de lijn gehad en de 2de volgens mij medisch) vandaar dat er voor die kist geen towbar was/is.

Wat ik verder heb gehoord is dat de A380 zeker wel op alle banen kan landen/starten (behalve 22 natuurlijk) alleen dat voorkeur uitgaat naar de al eerder aangegeven banen. De reden hiervoor is de dat de taxibanen op Schiphol niet overal breed genoeg om voldoende ruimte tussen taxiend verkeer op a en b te garanderen. Je zou dus bijna al het overige verkeer moeten stil zetten zodat hij naar gate/vop kan gaan. Vandaar dat de voorkeur uitgaat naar afhandeling west van de A4.
User avatar
Jeroen van Toor
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 120
Joined: 24 Sep 2005, 23:31
Contact:

Re: Notam EHAM aangaande A380

Post by Jeroen van Toor »

Hi,

Er is een towbar op SPL en wij zijn de bezitters daarvan, als er een uitwijker van QF komt.

Groeten,
Jeroen (SA)
User avatar
Jeroen van Toor
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 120
Joined: 24 Sep 2005, 23:31
Contact:

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by Jeroen van Toor »

Hi,

Er is zeker een towbar en trekker aanwezig en die is in ons bezit als afhandelaar (SA)
Wij hebben deze voor de A380 van QF als deze hier mocht landen.

Groeten,
Jeroen
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5535
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: EHAM 02-02-2009 speculations

Post by cHabu »

poldertoren wrote:De A340-600 uitwijkers tot nu toe waren allemaal emergency's (de 1ste was vanwege fuel problemen dia heb ik namelijk zelf aan de lijn gehad en de 2de volgens mij medisch) vandaar dat er voor die kist geen towbar was/is.
Het niet hebben van een towbar heeft voornamelijk te maken met het kostenplaatje.

Het is niet economisch om voor die paar keer dat zo'n kist op AMS komt een tow-bar aan te schaffen.
Ben dus ook erg benieuwd of de A380 tow-bar is / wordt betaald door SA. (Jeroen ?)

Bye, Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Notam EHAM aangaande A380

Post by B767-300ER »

de laatste was toch een 346 van Iberia, welke kwam omdat er 2 andere vluchten gecancelled waren die dag
weet alleen niet meer waar die afgehandeld werd
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”