Je gaat ons allemaal lastig vallen hoor, er zijn genoeg anderen die deels met dezelfde vragen rondlopen, dus gewoon hier in dit topic plaatsen.B767-300ER wrote:
Omjullie nou allemaal lastig te vallen met 10 gelukte en 10mislukte fotos, dan mail ik ze wel in een PM naar je
Niet dat het belangrijk is maar dat hele millimeterverhaal klopt gewoon niet. Omdat je cropsensor slechts een deel van de beeldhoek pakt -LIJKT- het alsof je meer millimeters hebt. In werkelijkheid is dit dus niet zo. Nogmaals, behalve een ezelsbruggetje om in te schatten wat je mag verwachten is het inmiddels ook niet meer als een marketing truc. Vraag het eens aan een wide-angle liefhebber. Die kan het vast heel goed uitleggenbramos wrote: Wat betreft de 1D: kleine blunder... :$. Fijn dat het is hersteld dat had inderdaad 390 mm moeten zijn (APS-H-sensor, dus 1.3x cropfactor). Overigens, @TS, een 1.6x cropsensor staat bekend als APS-C-formaat .
Is dat programma sepcifiek? Ik neem aan dat elk PS programma anders werkt? Of begrijp ik je verkeerd?bramos wrote: Da's makkelijk in PS te verhelpen door met de Ruler tool (onder het Pipetje) de horizon aan te geven
En dan nu de domste vraag van de avond, hoe kom ik aan PS? ALs ik het goed begrijp is PS dus niet een verzamelnaam voor fotobewerkingsprogramma's, maar een programma op zich.Zoals :De Pepsi cola (PS) onder de cola's (fotobewerkingsprogramma's)?bramos wrote:Had er even niet bij nagedacht dat onbewerkte foto's ook niet gecropt zijn :$. Maar goed, de boodschap voor de eerste foto's (waar delen vliegtuig erbuiten vielen) houdt stand. (Of was je van plan flinke stukken weg te croppen om details te laten zien?)
Ik heb ook 'n tijdje in het Sport-programma gewerkt, maar ben daar snel vanaf gestapt. Je hebt er goed aan gedaan om ook naar de 'Creative Zone' (P/Av/Tv/M/A-DEP) over te stappen .
Via Photoshop (PS) kun je met Filter -> Noise -> Reduce Noise vaak nog wel wat wegkrijgen. Daarnaast zijn er losse anti-ruisprogramma's en plugins voor Photoshop, zoals Imagenomic NoiseWare. Weet uit m'n hoofd niet meer of die gratis was of niet, maar dat kun je op Internet zo terugvinden.
Je hoeft niet per definitie met minder millimeters te werken (wat voor lens/lenzen heb je??), maar het is wel belangrijk om bewust naar de kadering en compositie te kijken.
PS = Photoshop, de versie maakt (voor zover ik weet) niet uit. In PSe (Photoshop Elements) en LR (Lightroom) kan het ongetwijfeld ook, maar weet uit m'n hoofd niet hoe je dat dan kunt doen.
B767-300ER wrote:Oke hierbij een aantal fotos (Onbewerkt in PS!!)
EXIF info staat onder de foto
Schiet er maar op (NustyR)
1.
EXIF: ISO 200, S 1/400, F/7,1 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 135mm
1a zelfde foto Scheelt al een hoop al is de scheve horizon en het afgesneden stabilo enorm storend
EXIF: ISO 200, S 1/400, F/7,1, maar dan geshopt vanuit RAW, behalve horizon!
Foto 2 t/m 10 zijn over het algemeen te donker ( komt door dat takkeweer waarin je stond ) en vooral niet scherp. De enige oplossinig met dat soort weer is of niet gaan , een knallende compositie maken ( = opzoeken ) of lekker gaan pannen op 1/30
2.
EXIF: ISO 200, S 1/400, F/8CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 250mm
3.
Beetje bewogen, maar vond het plaatje wel oke
EXIF: ISO 200, S 1/250, F/8 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 135mm
4.
EXIF: ISO 200, S 1/320, F/7,1 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 250mm
5.
EXIF: ISO 200, S 1/320, F/9 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 100mm
6.
EXIF: ISO 400, S 1/500, F/9 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 150mm
7.
EXIF: ISO 400, S 1/400, F/10 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 100mm
8.
EXIF: ISO 100, S 1/250, F/7,1 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 150mm
9.
EXIF: ISO 100, S 1/200, F/6,3 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 100mm
10.
EXIF: ISO 100, S 1/320, F/7,1 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 150mm
11.Eindelijk een leuke compositie, van de rest kreeg ik letterlijk koppijn. Alleen ga je bij deze de fout in met je instellingen, ik ga er vanuit dat ze allemaal stil staan aan de gate dus op 1/1600 schieten slaat nergens op. Ik zie dat je op 35mm heb gezoomd, dan had je met gemak op 1/100 kunnen schieten ( of lager ) en daardoor had je je ISO weer met gemak naar 100 kunnen terug zetten, misschien had je dan genoeg licht over om je diafragma nog verder te knijpen ( F10 is al goed ! )
EXIF: ISO 400, S 1/1600, F/10 CANON 18-55MM 4,5-5,6 IS, 35mm?
12. Waarom ISO 400 als je met volop tegenlicht bezig bent, juist dan heb je licht zat, wat je vervolgens moet knijpen door naar 1/2000 te gaan. Jammer dat ze er niet helmaal op staat, iets wat met een zoomlens eigenlijk niet mag gebeuren
EXIF: ISO 400, s1/2000, F/7,1 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 150mm
waar is 13 ?
14. Deze kan je nog aardig redden met nabewerken, al had je 'm op ISO 200 of lager moeten maken
EXIF: ISO 400, S1/1600, F/7,1 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 200mm
15. zie foto 14
EXIF: ISO 400, S1/1600, F7,1 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 250mm
16. de witte romp is overbelicht en daardoor kan deze foto gelijk weg
EXIF: ISO 400, 1/2000, F/8 CANON 55-250MM 4,5-5,6 IS, 200mm
Bij deze had je de ISO naar 1000 of hoger moeten zetten, sluitertijd op 1/30 en je camera goed ondersteunen en meerdere foto's maken
xx. Cockpitfoto 763 (niet voor beoordelen, maar vond hem wel leuk om ff te posten)
EXIF: ISO 400, S 1/4 , F/3,5 CANON 18-55mm 4,5-5,6 IS, 18mm
Ik wacht jullie reacties, zoals beloofd door NustyR, graag af
Edit: Lenstype en aantal mm's (ongeveer) op verzoek van NustyR toegevoegd
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more