Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
- meeste ambulances zijn nu vertrokken van de rampplek.
- toetstel met familieleden is zojuist vanuit Turkije naar Nederland vertrokken.
- al gehele indruk over de hulpverlening wat ik zo heb kunnen volgen, lijkt me goed te zijn gegaan.
- opvang slachtoffers en familieleden goed verlopen.
- uiteraard zullen er nog op en aanmerking, cq leermoment komen.
- hoor weinig echte klachten over zaken die niet goed zijn gegaan.
- de informatie stroom komt direct als een gek op gang, dus worden er ook verkeerde dingen geroepen, maar is nog redelijk beperkt gebleven.
- Turkish Airlines is wel een goeie in het verstrekken van mogelijk onjuiste informatie. Nu wordt geroepen dat alle crew nog leeft.
Inderdaad, nu eindelijk eens geen gezeik hier over.
ErikFB wrote:Men schijnt nog steeds met het flightdeck bezig te zijn. Onderzoek of beklemde slachtoffers ? Flightdeck ziet er van buiten af gezien redelijk intact uit. Onderhuids kan natuurlijk meer schade zijn ontstaan door panels en andere besturingselementen.
Gaan nu ook luchtslangen de cockpit in dus duidt erop dat er lichamen bevrijd moeten worden
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
luchtslangen als in hydraulische leidingen om de kunnen knippen om precies te zijn. Knipscharen werken op lucht en hydraulische olie. Geeft aan dat er waarschijnlijk toch nog bemanningsleden bekneld zitten
technische vraag maar hoe goed is het draagvermogen van de vleugels van een 737-800 in een glijfase als de voortstuwing wegvalt ? Ik heb begrepen dat je weg het vleugeloppervlak kan vergroten maar als de snelheid wegvalt lijkt het mij dat het frame dan als een baksteen uit de lucht valt op een gegeven moment
ErikFB wrote:techische vraag maar hoe goed is het draagvermogen van een 737-800 in een glijfase als de voortstuwing wegvalt ? Ik heb begrepen dat je weg het vleugeloppervlak kan vergroten maar als de snelheid wegvalt lijkt het mij dat het frame dan als een baksteen uit de lucht valt op een gegeven moment
Op het moment dat een vliegtuig al het vermogen verliest zal er door de voorwaartse snelheid nog wel lift gegenereerd worden. Het is dus niet zo dat door de weggevallen voortstuwing ook gelijk de lift helemaal weg is. Doordat de voortstuwing is weggevallen en er uiteraard nog wel weerstand op het vliegtuig werkt zal het echter wel snelheid gaan verliezen. Uiteindelijk zal de hoogte niet meer vastgehouden kunnen worden en zal het vliegtuig dus gaan zakken. Er kan een snelheid berekend worden waarbij de verhoudingen tussen lift en weerstand zo zijn, dat het vliegtuig zo langzaam mogelijk zakt. Bij moderne verkeersvliegtuigen is het zo dat voor iedere kilometer die ze zakken, ze er ongeveer 19 vooruit komen. Als ze dus op 10 kilometer hoogte vliegen als alle vermogen wegvalt kunnen ze nog 190 kilometer ver komen om te landen.
ErikFB wrote:luchtslangen als in hydraulische leidingen om de kunnen knippen om precies te zijn. Knipscharen werken op lucht en hydraulische olie. Geeft aan dat er waarschijnlijk toch nog bemanningsleden bekneld zitten
Even ter zijde: redgereedschap (scharen, spreiders en rammen) werken uitsluitend hydraulisch.
Ruim vier uur na aanvang van het incident heb ik het vermoeden dat men met berging en niet meer met redding bezig is.
De alarmmelding zelf is al geruime tijd geleden afgeschaald.
Dat betekent volgens mij dat er geen overlevenden meer zijn.
Er rest nu helaas alleen nog de berging van de overledenen.
ErikFB wrote:luchtslangen als in hydraulische leidingen om de kunnen knippen om precies te zijn. Knipscharen werken op lucht en hydraulische olie. Geeft aan dat er waarschijnlijk toch nog bemanningsleden bekneld zitten
Even ter zijde: redgereedschap (scharen, spreiders en rammen) werken uitsluitend hydraulisch.
Ruim vier uur na aanvang van het incident heb ik het vermoeden dat men met berging en niet meer met redding bezig is.
Dank, doelde eigenlijk ook meer op het feit dat er op de flightdeck nog een overledene zich zou bevinden die door de impact van de crash nog niet weggehaald kon worden.
ErikFB wrote:Knipscharen werken op lucht en hydraulische olie. Geeft aan dat er waarschijnlijk toch nog bemanningsleden bekneld zitten
Ik ga er vanuit afgaande van de foto's dat het nose gear danwel de vloer naar binnen gekomen is.
Tevens meen ik uit de foto's te kunnen afleiden dat de staart eerst neer gekomen waardoor de cockpit sectie waarschijnlijk een flinke smak heeft gemaakt.
Op de foto's en mediabeelden is te zien dat het hoofdlandingsgestel naast de romp en achter de vleugels ligt en dat die bij de crash afgebroken zijn naar achteren. Van het neuswiel heb ik geen beelden gezien maar zou mij niet verbazen als dat ook afgebroken is en onder de romp doorgeslagen is naar achteren
ErikFB wrote:Op de foto's en mediabeelden is te zien dat het hoofdlandingsgestel naast de romp en achter de vleugels ligt en dat die bij de crash afgebroken zijn naar achteren. Van het neuswiel heb ik geen beelden gezien maar zou mij niet verbazen als dat ook afgebroken is en onder de romp doorgeslagen is naar achteren