Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
USMC_FD_Dutch
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1153
Joined: 23 Apr 2008, 15:25
Subscriber Scramble: Yes
Location: Bergschenhoek
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by USMC_FD_Dutch »

Flyboy wrote:En die is dan weer oranje, of wil hij voorkomen dat zijn familienaam er in betrokken wordt :mrgreen:

Precies, die van Oranje hebben toch al problemen om te verklaren wat ze allemaal met hun geld doen. :lol:
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by aviodromefriend »

Even iets anders:

In het begin werd er gemeld dat er een aantal gewonden waren waarvan de aard van de verwondingen nog niet was vast te stellen.

Een dag later vertelden ze op een persconferentie dat aan het aantal gewonden in de verschillende gradaties van verwondingen niets was veranderd.

Wat mij nu bezighoud: hebben ze in die dag ook geen tijd gehad om de gewonden waar ik het hierboven over heb in ieder geval in te delen in kritiek, ernstig, licht of wat voor omschrijving dan ook qua verwondingen?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2720
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Flyboy »

Zoals ik het lees was er in het begin geen informatie bekend over de indeling, wat niet betekend dat er geen gradaties waren.
Toen de gradaties bekend waren (geregistreerd of zo) was (met terug werkende kracht?) vast te stellen dat er geen verandering in was.

Het is net zoiets als: was er zwaartekracht voordat Newton zijn appel zag vallen? Ja het was er wel, maar niet benoemd en is sindsdien ook niet veranderd.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Key »

Jan Stol wrote:Turkish is cleared approach 18R and contact tower on XXX, 'byebye.' The pilots do try to respond something, which I suspect is closely before moment of impact. I can very well understand if this was some 'panic'shout and thus could mean he says something in Turkish.
No, not at all, he just says something like "...27 over to (...) thank you sir." The transmissions are clipped by the scanner, which as we all know is not conveying transmissions until the squelch reacts. I think what we here is "118.27 over to tower, thank you sir", or at least the intent to say that.

To put things in perspective: after above transmission, contact was made with tower, landing clearance received and acknowledged. Apart from that, fragment 1 and 2 on the tape are in the wrong order it seems. 2 sounds to me like the initial approach clearance by Area Control, and 1 is the first contact thereafter with Approach.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Rossieking
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 100
Joined: 04 Jul 2008, 13:54
Subscriber Scramble: Rossieking
Location: EHVB

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Rossieking »

op live atc staan stukjes die opgenomen zijn ook toen iedereen op schiphol te horen kreeg dat ze op de grond moesten blijven staan best wel interesant om te luisteren
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Rockville »

'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.

De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.
Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

© ANP Uitgegeven: 27 februari 2009 16:07
User avatar
Slijfie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 782
Joined: 23 Sep 2002, 13:14
Subscriber Scramble: Slijfie
Location: Hillegom
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Slijfie »

Nog even terugkomend op de inzending van Johan.

Ook ik stoor mij aan de berichtgeving over deze vliegramp. Niet de berichtgeving door de omroepen, maar door de kranten en hun websites. Woensdag heb ik het nieuwe gevolgd vanaf ongeveer 10.50 uur, toen Teletekst meldde dat er 'iets' naar beneden was gekomen. De onzin die je daarna voorbij ziet komen, tart iedere fantasie.
De drang om iets nieuws te brengen is zó groot, dat zo'n beetje alles voor waar wordt aangenomen. En alles wordt opgeblazen tot groot nieuws. Scoren scoren scoren! "Er is een tweede toestel met problemen!" hoorde ik op m'n werk een collega roepen. Niet gehinderd door enige kennis van zaken blaast een journalist een alledaags incidentje op tot een bijna-ramp. Vandaag in mijn Leidsch Dagblad: 'Noodlanding Air France op Schiphol'. De zuurstofmaskers kwamen uit het plafond. Uit voorzorg werd een noodlanding gemaakt. De brandweer stond klaar, evenals ambulances uit de regio! Oef, denk je als lezer: dat ging maar net goed dus. En de grote opening van diezelfde krant vandaag: 'Boeing net uit reparatie'. Nou dan weet je het wel: een technisch mankement...

Ik volg de berichtgeving of vliegrampen al langer, kun je wel zeggen. Voor mijn eindexamen aan de School voor de Journalistiek heb ik (in 1986) een analyse gemaakt van de berichtgeving over de Tenerife-ramp. Ik ontdekte al meteen dat die net zo beroerd was, net zo vol aannames en speculaties. Ik heb toen gesteld dat iedere redactie iemand in dienst zou moeten hebben met een meer dan gemiddelde kennis van de luchtvaart. Destijds, in 1986, hadden De Telegraaf en De Volkskrant wel zo'n specialist in dienst. Ik weet niet of dat nog zo is. En als dat zo, waar waren ze dan? Want ik denk maar zo: je moet mij ook niet laten schrijven over de credietcrisis. :?
Johan, ik snap dat je de 'media' wilt verdedigen. Inderdaad doet niet iedereen het slecht. Het NOS Journaal deed het toch goed? Als er werd gespeculeerd, werd dat er toch eerlijk bijgezegd? En hoor en wederhoor, zoals het hoort.
Groet, Rob
Last edited by Slijfie on 27 Feb 2009, 16:28, edited 1 time in total.
Joe Kurr
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 319
Joined: 09 Sep 2002, 13:21
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Joe Kurr
Location: Almere / Hilversum
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Joe Kurr »

Rockville wrote:'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.

De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.
Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

© ANP Uitgegeven: 27 februari 2009 16:07
Is 2 minuten tussentijd tussen twee landende toestellen niet heel normaal?

Overigens kan wake turbulence inderdaad roet in het eten gooien vwb lift, maar volgens mij heeft de snelheid er weinig onder te lijden.
Image
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by nuckleuz »

Totaal off-topic:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _verstoren" onclick="window.open(this.href);return false;

Onbegrijpelijk dat dit soort mensen bestaan...
Joe Kurr
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 319
Joined: 09 Sep 2002, 13:21
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Joe Kurr
Location: Almere / Hilversum
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Joe Kurr »

Las het gisteren inderdaad al, te gek voor woorden.

Ik denk dat gewoon negeren het beste werkt bij dit soort lui, die willen alleen maar aandacht.
Image
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by ehusmann »

Slijfie wrote:De drang om iets nieuws te brengen is zó groot, dat zo'n beetje alles voor waar wordt aangenomen. En alles wordt opgeblazen tot groot nieuws. Scoren scoren scoren!
En dat zal alleen maar erger worden vrees ik. Het "nieuws" is nu door allerlei bronnen steeds sneller voorhanden. In het Parool van gisteren (of eergisteren) stond een stuk over de ´Twitter´ verslaggeving van de ramp. Met daarbij ook de tijden waarop de eerste mensen er melding van maakte. Om niet achter de feiten aan te lopen, vrees ik dat veel gevestigde media ook sneller van dit soort bronnen gebruik zullen gaan maken. Met het probleem dat zeker dit soort bronnen veel moeilijker te controleren zijn. Door het aantal, en doordat helemaal niet meer duidelijk is wat voor kennis deze bronnen hebben. Immers, elke boerenl*l kan gaan twitteren....

Slijfie wrote:Destijds, in 1986, hadden De Telegraaf en De Volkskrant wel zo'n specialist in dienst. Ik weet niet of dat nog zo is. En als dat zo, waar waren ze dan? Want ik denk maar zo: je moet mij ook niet laten schrijven over de credietcrisis. :?
De Telegraaf heeft in elk geval nog Arnold Burlage in dienst. Over zijn kennisniveau ga ik echter geen uitspraak doen.

Erwin
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by aviodromefriend »

nuckleuz wrote:Totaal off-topic:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _verstoren" onclick="window.open(this.href);return false;

Onbegrijpelijk dat dit soort mensen bestaan...
Ik gok dat die begrafenissen niet in Nederland zullen plaatsvinden, maar in Amerika of Turkije. Dan vraag ik mij dus echt af wat die fundamentalistjes willen bereiken?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
a1rliners_2005
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 425
Joined: 21 Sep 2005, 11:17
Subscriber Scramble: a1rliners_2005
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by a1rliners_2005 »

Slijfie wrote:"Er is een tweede toestel met problemen!" hoorde ik op m'n werk een collega roepen. Niet gehinderd door enige kennis van zaken blaast een journalist een alledaags incidentje op tot een bijna-ramp.
Je mag je best ergeren... en vinden dat dit een alledaags incidentje was.
Op atcbox werd er net zo gereageerd op dit zelfde incident als jij nu doet.

Een van de verkeersleiders van atcbox heeft hierop gereageerd dat er sprake was van "Explosive decompression". Ook werd daarbij vermeld dat dit ZEKER niet een alledaags issue is.
cheers,
Etienne Jong
Image
red baron
Posts: 2
Joined: 26 Feb 2009, 18:50
Type of spotter: f5

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by red baron »

Key wrote:De term 'cleared' is inderdaad gereserveerd voor bepaalde instructies, maar daar valt iets meer onder dan alleen take-off en landing. Op Schiphol krijgt een inbound normaliter bv. 'cleared for approach' van Approach/Arrival (de eindnadering mag aangevangen worden, de vlieghoogte wordt verlaten op het glijpad), en 'cleared to land' van Tower. Dat is bij de THY dus allemaal gebeurd.

Erik
Dank voor de correctie. Waar vind ik informatie welke aanvullingen er in totaal zijn? Mijn RT is op VFR niveau en wil graag wat bij leren!
User avatar
Rossieking
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 100
Joined: 04 Jul 2008, 13:54
Subscriber Scramble: Rossieking
Location: EHVB

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Rossieking »

eerste beelden zijn op internet http://www.hartvannederland.nl/item/195 ... a_de_crash" onclick="window.open(this.href);return false; ziet er dood stil uit :roll:
Post Reply

Return to “'t Praethuys”