Spine24 wrote:Klopt bijna Rockville, maar ik ga er maar niet verder op in, is wat off topic hier.
De EH-D42 is trouwens het gebied waar regelmatig live sidewinders worden afgeschoten op een flair, gedropt door een andere kist.
Mwoah, misschien niet door de azijnbril van Jsfnieuws.nl, maar voorlopig constateer ik alleen een forse kostenbesparing die op de een of andere manier in de stukprijs te merken moet zijn. In dat opzicht hebben alle deelnemende landen er baat bij. Concurrentie is een goede zaak, maar als je 't zelf moet betalen houd je jezelf voor de gek...Tom Tiger wrote:dit is niet best voor de Nederlandse en Engelse kant van het JSF verhaal.
...en wat nou als die F136 een stuk stiller is als de F135??Mwoah, misschien niet door de azijnbril van Jsfnieuws.nl, maar voorlopig constateer ik alleen een forse kostenbesparing die op de een of andere manier in de stukprijs te merken moet zijn. In dat opzicht hebben alle deelnemende landen er baat bij. Concurrentie is een goede zaak, maar als je 't zelf moet betalen houd je jezelf voor de gek...Mwoah, misschien niet door de azijnbril van Jsfnieuws.nl, maar voorlopig constateer ik alleen een forse kostenbesparing die op de een of andere manier in de stukprijs te merken moet zijn. In dat opzicht hebben alle deelnemende landen er baat bij. Concurrentie is een goede zaak, maar als je 't zelf moet betalen houd je jezelf voor de gek...Tom Tiger wrote:dit is niet best voor de Nederlandse en Engelse kant van het JSF verhaal.
Met mijn zeker niet objectieve blik lees ik dit als: Als anti-stealth technologieën zich in de komende jaren ontwikkelen, dan is de JSF volstrekt niet opgewassen tegen enige tegenstanders van formaat.Tom Tiger wrote:Capaciteiten schieten tekort
Het label “vijfde generatie vliegtuig” dat de JSF draagt zou volgens critici en concurrenten onterecht zijn wat betreft luchtoverwicht capaciteiten. De JSF kan onvoldoende lucht-lucht wapens meenemen en doet onder voor bijvoorbeeld de Eurofighter en de nieuwste Sukhoi Su-35 toestellen. Snelheid en wendbaarheid zijn onvoldoende. Bovendien is de wapenlast beperkt in omvang en keuze als het toestel in stealth mode opereert. En in non-stealth mode ontbeert de F-35 JSF belangrijke actuele defensieve elektronische maatregelen, zoals “towed decoy”.
Tegenwerping: De JSF opereert in “stealth mode” in situaties met een hoge dreiging, en stealth is een groot voordeel in air combat situaties. De JSF piloot heeft een zodanig goede “situational awareness” dat hij luchtgevechten op korte afstand kan ontlopen. Doordat de precisie van de wapens is toegenomen is een kleiner aantal zware bommen toereikend in een moderne oorlog.
Onderstreept dit wat mij betreft. Dat anti-stealth systemen nog niet bewezen zijn is natuurlijk net zo waar als dat de JSF zich nog niet bewezen heeft. Dat is een zeer mager argument.Tom Tiger wrote:Stealth meer en meer achterhaald
De zogeheten radarsignatuur (radar cross-section karakteristieken) van de F-35 JSF zijn bepaald door vormgeving en bouwwijze. Maar radartechnologie en netwerktechnologie ontwikkelt zich in snel tempo, volgens de zogeheten Wet van Moore neemt processor capaciteit exponentioneel toe. Nieuwe systemen (zoals VHF radars) ontworpen om stealth toestellen te ontdekken zijn al volop in ontwikkeling. Zeker tegen de export-JSF’s (die niet dezelfde technologie standaard hebben als de Amerikaanse toestellen) zullen deze systemen effectief zijn.
Tegenwerping: De JSF officials willen het bestaan van een “export stealth” configuratie niet ontkennen of bevestigen, dit is vertrouwelijk. Ze zijn van mening dat op dit moment “Anti-stealth” radars nog onbewezen zijn en zich in het teststadium bevinden. De JSF project officials zijn vol vertrouwen dat de stealth technologie van de JSF goed genoeg is om de zogeheten “kill chain” te doorbreken, dat wil zeggen defensieve systemen er van te weerhouden dat ze de JSF kunnen ontdekken, volgen en aanvallen.
Volgens mij komt dit niet van een fan van de JSFTom Tiger wrote: Quote fan jsfnieuws/aviation week
Alles op computers en geloven in computers. Waarom zijn er dan nog 5000 testvluchten nodig?Tom Tiger wrote:Er zijn minder dan 100 testvluchten gemaakt van het totale 5000 testvluchten omvattende programma en toch is de productie al gestart. Tegenwerping: de problemen zouden nu achter de rug zijn, vliegtesten zijn door simulaties op met computers en testen op de grond minder belangrijk,
Kosten stabiel blijven....Tom Tiger wrote:Kostenstijgingen en prijs onzeker
Officials van het JPO en de fabriek zeggen dat de kosten nu verder stabiel zullen blijven, zo lang als de regeringen maar besluiten om de afspraken na te komen en voldoende aantallen JSF’s kopen.
Zie eerder in dit topic....Tom Tiger wrote:Ze zijn van mening dat op dit moment “Anti-stealth” radars nog onbewezen zijn en zich in het teststadium bevinden.
Dan is hij een paar kabinetten te laat. Feitelijk is zo'n beslissing al genomen door zijn voorganger uit Paars I. Hij zou wel eventueel een stempel kunnen veiligstellen "Ik heb de Gripen aangeschaft."blu109 wrote:Als je het mij vraagt wil hij gewoon een stempel hebben van ik heb de jsf aangeschaft en mijn plaats in de geschiedeins vastgelegd.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more