Veilig vliegen onder alle omstandigheden

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Veilig vliegen onder alle omstandigheden

Post by Rockville »

Dit is een origineel persbericht.

Amsterdam - Op het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) worden op woensdag 25 en donderdag 26 maart de innovaties gepresenteerd én in simulaties gedemonstreerd van het grote Europese onderzoeksproject FLYSAFE.

FLYSAFE heeft als doel het vliegen nog veiliger te maken. Het richt zich op het verminderen van ongelukken als gevolg van botsingen met andere vliegtuigen, het terrein en ongelukken door slecht weer. Dit ruim drie jaar durende project eindigt in juni 2009. 36 partners doen mee uit veertien landen met een budget van 53 miljoen Euro.

Tijdens deze conferentie zijn op het NLR de verkeerstorensimulator NARSIM en de vluchtsimulator GRACE (een cockpit van een A320) met elkaar verbonden. Verkeersleiders en piloten zullen dan een aantal van de nieuwe features die tijdens FLYSAFE zijn ontwikkeld, demonstreren. Zo zullen piloten in de cockpit tijdens het taxiën niet meer te horen krijgen van de verkeersleiders naar welke gate ze moeten gaan (en hoe). De piloot krijgt via een datalink de route door en die met de plattegrond van de luchthaven op zijn schermen verschijnt. Deze nieuwe tool is tijdens FLYSAFE ontwikkeld en heeft ondermeer als voordeel dat piloten niet meer de taxiroute van de verkeersleider hoeven te onthouden maar de gegevens gepresenteerd in de cockpit krijgen. Ook worden de posities van andere vliegtuigen getoond en krijgen de piloten een signaal als ze een ander vliegtuig te dicht naderen. Met name worden ze gewaarschuwd voor botsingen op start- en landingsbanen.

Een andere applicatie betreft de nadering van een luchthaven. Nu moet de verkeersleider ieder vliegtuig diverse richting- en snelheidinstructies geven om vliegtuigen op een veilige afstand achter elkaar te brengen. Met het nieuwe systeem ontvangt ieder vliegtuig één instructie en komt het automatisch achter het andere op de juiste afstand.

Nog een nieuwe toepassing is de presentatie van weergegevens aan boord (afkomstig van de weerradar) met de meest recente weersvoorspelling vanaf de grond. In FLYSAFE zijn deze twee datastromen gecombineerd en gefuseerd weergegeven op het beeldscherm van de piloot. Zo kunnen aan boord slecht weer gebieden, zoals een onweersbui, nader worden geanalyseerd omdat nu ook verder kan worden 'gekeken' dan de hedendaagse radar in het vliegtuig. Duidelijk wordt wat achter de bui zit: komt er nog één aan? En hoe snel groeit deze? Bovendien geven de meteorologische gegevens vanaf de grond ook aan waar zogenaamde Clear Air Turbulence-gebieden zijn of waar ijsafzetting het vliegtuig in problemen kan brengen. Deze verbeterde presentatie van de weersomstandigheden heeft als doel om de vluchtefficiëntie, -capaciteit en -veiligheid bij slecht weer te verbeteren.

Naast de presentatie op de schermen, is er ook een systeem ontwikkeld dat de piloten ondersteunt bij het vinden van een alternatief, als een conflict (met een ander vliegtuig, met zwaar weer of met het terrein) zich aandient.

FLYSAFE staat voor Airborne Integrated Systems for Safety Improvement, Flight Hazard Protection and all Weather Operations. De uitkomsten van FLYSAFE worden gebruikt in andere projecten van de Europese luchtvaartindustrie en de Europese Commissie, waaronder CleanSky, een groot onderzoeksprogramma met als doel: vergroening van de luchtvaart, en SESAR, een Initiatief om in Europa tot één geïntegreerd luchtruim te komen. De resultaten van FLYSAFE worden verwerkt in de volgende generatie van Europese vliegtuigen.
Zie ook http://www.eu-flysafe.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorafgaande aan de conferentie is er voor journalisten de mogelijkheid om in de simulators te zien wat er in FLYSAFE is bereikt. Programma voor journalisten woensdag 25 maart:

10:30 - 11:30 uur:
Ontvangst in Auditorium A/B.
-Korte presentatie en mogelijkheid tot vragen.

11:30 - 12:30 uur:
-Journalisten kunnen een demo krijgen in de verkeerstorensimulator NARSIM en de vluchtsimulator GRACE (een cockpit van een A320).

Wilt u komen?
Laat het even weten via Frank Vos (dfvos@nlr.nl, 020-511 3133 / 06-23347785).

Links:
http://www.nlr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Publicatietijd: 16/03/2009 15:01
Post Reply

Return to “'t Praethuys”