Piloten zitten nu nog met uitgevouwen weerkaarten op schoot en een radar voor hun neus. Dat klinkt ouderwets en dat is het ook, maar het gaat veranderen. “We gaan naar een TomTom-achtige situatie toe'', zegt een woordvoerder van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).
In het NLR worden woensdag en donderdag de resultaten gepresenteerd van het Europese onderzoeksproject FLYSAFE. Een gezamenlijk project van veertien landen om vliegen nog veiliger te maken dan het al is.
FLYSAFE is bestemd om het aantal vliegtuigongelukken door het weer, de omgeving of door botsingen met andere toestellen te verminderen. Om de in het project ontwikkelde functies zo echt mogelijk na te bootsen worden bij het NLR een verkeerstoren- en radarsimulator en een vluchtsimulator met elkaar verbonden. “Piloten van verschillende luchtvaartmaatschappijen doen mee aan experimenten.''
In de toekomst krijgen piloten de beschikking over datalinks met bijvoorbeeld de actuele weersituatie. Aan boord hebben piloten nu weerkaarten en een radar. “FLYSAFE voegt daar de meest recente voorspellingen vanaf de grond aan toe. Die worden gecombineerd weergegeven op het scherm van de piloot'', aldus de woordvoerder.
Met behulp van de gegevens van de grond kunnen ook turbulentievrije gebieden doorgegeven worden. Verder kan FLYSAFE ingezet worden voor bijvoorbeeld het taxiën naar de gate. “Nu krijgen piloten dat van de verkeersleiding te horen. In de toekomst kunnen ze via de datalink de route en de plattegrond van de luchthaven zien op hun instrumenten in de cockpit.''
Zij krijgen ook de posities door van andere vliegtuigen en ze krijgen een signaal als ze andere toestellen te dicht naderen. Een ander onderdeel van het systeem dient als een soort ondersteuning van de bemanning en bewaakt standaard vliegprocedures. “Zoals het aanpassen van de hoogtemeters aan de luchtdruk.''
(c) Reismedia / ANP
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=30059" onclick="window.open(this.href);return false;