Arjan wrote:Die JSF heeft idd vertraging maar is in ieder geval al in een verder stadium dan de Gripen NG is. Die moet nog van de tekentafel afkomen. Dat er al een Gripen oude versie vliegt zegt niets, met al die nieuwe electronica en andere hardware zal deze ook opnieuw moeten worden getest.
Bovendien kan Lockheed daar meer kracht en commitment aan meegeven bij de JSF dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
Dit lees je niet goed. Wat er gezegd wordt is dat investeringen vervroegd worden. Er is ook niet veel nieuws aan de horizon, want het is terugvallen op geprogrammeerde aantallen van een aantal jaren terug.Tom Tiger wrote: Dus de opmerking van de US dat ze meer gaan investeren ..... dan kan dit dus niet kloppen....
want nu willen ze er nog maar 2443
De F-16 productie loopt ook al 30 jaar en je kunt nu niet voorspellen wat de geopolitieke ontwikkelingen zullen zijn. Die kredietcrisis waait weer over en als daarna de strijd om grondstoffen weer in volle hevigheid losbarst (strijd om de noordpool om maar wat te noemen), dan zullen we nog wel meemaken hoeveel vliegtuigen verkocht gaan worden.dus de overige 1557 worden verkocht rond de wereld? Tegen de een prijs die nu rond de 180 miljoen dollar ligt? Okay dit wordt minder bij serieproductie maar.... 1500 plus jets wegzetten in een wereld met kredietcrisis?
Een voordeel: zolang Jack de Vries nog staatssecretaris is, ligt er in Den Haag een blanco cheque te wachten...Het is leuk getallen gooien bij Lockheed, maar eerlijk is eerlijk, uitstekend toestel echter continue vertragingen en continue kostenverhogingen doen dit geen goed. Dat geld voor elk bedrijf.
Allemaal retoriek. Dat is nu een issue in Afghanistan waar de NL politiek zich druk over maakt en in theorie zou de apparatuur waarmee de JSF uitgerust kan worden dat moeten kunnen opsporen.Dan is er nog het hele Bermbom verhaal wat topgun1984 terecht aanhaalt, dit verhaal klopt ook niet voor mijn boerenverstand.
Die JSF gaat er gewoon komen.Dus ..... hoe nu verder?
IMHO.... Gripen of iets anders Europees.
Vooralsnog is dat niet mogelijk. Maar zou je dat willen? Nederland is te klein om op eigen houtje allerlei geavanceerde wapensystemen te ontwikkelen, dus dat zal dan toch samen met buitenlandse partners gebeuren.Tom Tiger wrote:
Plus de vraag is ook, kunnen we de JSF customizen, mogen we er onze eigen ontwikkelde electronica in hangen? Dat laatste is mij onduidelijk.
Richard from Rotterdam wrote: Een voordeel: zolang Jack de Vries nog staatssecretaris is, ligt er in Den Haag een blanco cheque te wachten... Die JSF gaat er gewoon komen.
Vraagje, haal je nu niet de auto's (overgenomen door een van de grote amerikaanse autoindustrieën, die inderdaad op omvallen staan) en de vliegtuigen (nog steeds uit Zweden) door elkaar?Arjan wrote:dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
http://www.manufacturing.net/News-Saab- ... menuid=246" onclick="window.open(this.href);return false;Arjan wrote:Maar ik heb begrepen dat het met de luchtvaartafdeling ook niet goed gaat. Kan geen link vinden om dit te staven
Maar ik heb vaak 't idee dat het een eenmansinitiatief is. Ik zie de naam Willem Hageman wel genoemd worden, is dat 'm? Dat is namelijk ook de "ex-KLu vlieger" die geciteerd wordt op de site en uberkritisch is over de capaciteiten van de JSF.Redactie bestaat uit een variabele groep die professioneel werkzaam is in hun vakgebied.
waarom zou Saab als enige producent ter wereld wél hun geplande service-entry datum halen? Zelfs met de C-130J ( eveneens "gebaseerd op het oude airframe") lukte dat niet, dus dat zou ik niet als een pro-saab argument willen zien, dan kan ik ook wel zeggen over de JSF dat de CAT-bird een even goede afspiegeling is van de JSF als die Gripen die nu vliegt als NG.. (overigens hoop ik voor SAAB dat de Gripen NG proto's het beter doen dan de Gripen proto's want daar zijn er niet veel meer van over....)Tom Tiger wrote:Saab vliegt op dit moment met het prototype gebaseerd op het oude airframe, klopt. Maar het vliegt wel en heeft supercruise gedemonstreerd, volle productie (al ben ik hier op dit moment toch wel een beetje sceptisch over) kan in 2014 beginnen.Arjan wrote:Die JSF heeft idd vertraging maar is in ieder geval al in een verder stadium dan de Gripen NG is. Die moet nog van de tekentafel afkomen. Dat er al een Gripen oude versie vliegt zegt niets, met al die nieuwe electronica en andere hardware zal deze ook opnieuw moeten worden getest.
Bovendien kan Lockheed daar meer kracht en commitment aan meegeven bij de JSF dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more