ehusmann wrote:Het beste op dit moment is lekker rustig afwachten en op een later stadium serieus onderhandelen.
Je ziet dat ik er dubbel inzit: dit zelfde argument gebruik ik boven ook met de Belgisch F-16´s als voorbeeld. Nogmaals: ik ga niet de inhoud in van de discussie, ik vind dat er een andere discussie gevoerd moet worden...
Dank voor de link Maar ... Eh.... dit is ultimate procurement goal, dus GEEN goedgekeurd door Congress getal. Dit is wat ze willen hebben. Of ze dit krijgen is punt 2.
Staat er ook onder "Editor's note: This is the first of several commentaries by Mr. Polmar on the new defense strategy and procurement plans being put forth by Secretary Gates."
Dit zijn de plannen (Procurement plans)..... er staat hier nergens dat het Congress deze heeft goedgekeurd.
Eens, maar je zult ook nooit een goedkeuring voor 2443 toestellen vinden, want zo werkt defensie budgettering niet. Amerikanen (en de Britten en wij ook trouwens) kopen in batches (of tranches). Wij hebben de F-16 in meerdere batches gekocht, de Amerikanen kopen zelfs in jaarlijkse batches. Zo hebben ze nooit 183 F-22s gekocht, maar alles opgedeeld in kleinere stukken. Ik meen dat ze per jaar maximaal 48 van die kisten gekocht hebben, dit jaar zelfs maar 4. De Britten lijken bij hun aanschaf meer op ons: zij kopen de Eurofighter in tranches (productie-runs). Ik meen dat ze op dit moment voor de keuze staan of ze Tranche 3 gaan aanschaffen.
ehusmann wrote:
Die reden is natuurlijk veel simpeler. De STOVL versie van de JSF kan van hun schepen vliegen, dat kan de Gripen niet. Dus inderdaad is de Gripen niet capabel genoeg, maar daar is hij ook niet voor ontworpen. De Gripen is in die zin dus nooit een optie geweest en zal het nooit worden. Maar om dan te gaan zeggen dat de Gripen niet goed genoeg is is echt ***koek.
Erwin
Ik zie niet waarom de Britten geen Gripen kunnen hebben naast de JSF en de Typhoon, eerlijk gezegd. De JSF kunen ze hebben als vervanging van de (Sea) Harriers, de JSF voor de Jags, en de Typhoon komt dan in de plaats van de Tornado F3 en GR4(A). Dat is nog steeds een reductie in vliegtuigtypes, terwijl ze wel flexibiliteit houden.
PVV: De Vries is grootste lobbyist Lockheed Martin
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries van Defensie is de grootste lobbyist van Lockheed Martin. Dat zei PVV-Tweede Kamerlid Hero Brinkman woensdag in het Kamerdebat over de JSF, het Amerikaanse gevechtsvliegtuig van Lockheed Martin.
Nadat verschillende collega's Brinkman hadden aangesproken op die onparlementaire beschuldiging, zei hij: „Nou een onbetaalde lobbyist dan, een hobbyist.”
De PVV is een van de felste tegenstanders van de kabinetsplannen om twee testtoestellen JSF te kopen. Volgens de PVV kan de huidige F-16 van de luchtmacht nog zeker vijftien jaar mee. En Nederland hoeft ook niet zo voorop te lopen, niet de 'gekke henkie' van de NAVO te zijn. „We zouden veel burgers een plezier doen met lagere belastingen.”
DEN HAAG - De VVD blijft voor de aanschaf van twee testtoestellen van het gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF/F-35). Dat bleek woensdag tijdens het debat in de Tweede Kamer.
De liberalen baseren zich daarbij vooral op militaire overwegingen, zei Kamerlid Arend Jan Boekestijn. De werkgelegenheid die de deelname aan het JSF-project oplevert, vindt hij „ook niet spectaculair”. Maar, zo stelde liberaal, de JSF levert meer en meer hoogwaardige banen op dan concurrent Saab Gripen NG. Dat heeft ook de FNV in een hoorzitting tegen de Kamer gezegd.
De liberaal vindt meer geluidsonderzoeken en informatie over geluid niet nodig. Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) heeft gezegd dat de geluidsnormen niet overschreden zullen worden. Dus dan maakt het volgens de VVD'er niet uit hoeveel lawaai de JSF maakt.
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) heeft formeel niet de steun van de Tweede Kamer nodig om twee testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF/F-35) aan te schaffen. Maar in een parlementaire democratie luister je als bewindspersoon naar de mening van de Kamer. En als die in een motie wordt vervat, is dat reden voor overleg binnen het kabinet.
Dat zei De Vries woensdag in de pauze van het JSF-debat. Hij zei overigens zijn verdediging niet te zullen voeren op formele gronden maar op de inhoud.
In zijn brief van 16 januari over de aanschaf van de test-JSF's, schreef de staatssecretaris al dat dit besluit „met de ondertekening van het contract zal worden geëffectueerd na overleg met uw Kamer over de kandidatenevaluatie.”
De Vries benadrukte dat de bestelsystematiek van het JSF-programma vereist dat Nederland twee toestellen aanschaft om mee te kunnen doen aan de JSF-testfase. Dit jaar moet het eerste toestel worden gekocht en volgend jaar het tweede.
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) zette woensdagavond alles op alles om alsnog de Tweede Kamer over te halen in te stemmen met de koop van twee testtoestellen. Suggesties van de oppositie om het debat meteen op te schorten, omdat coalitiepartij PvdA toch al had aangegeven niet akkoord te gaan, wees hij van de hand. De Vries zei uit te willen gaan van zijn eigen overtuigingskracht.
De staatssecretaris had de Tweede Kamer op dat moment ruim vier uur aangehoord. Alleen al PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink was ruim een uur bezig om haar standpunt te duiden, dat fractievoorzitter Mariëtte Hamer vlak voor het debat naar buiten had gebracht. De sociaaldemocraten vinden dat er op basis van de kandidatenevaluatie tussen de JSF/F-35 en de Gripen van het Zweedse Saab nu geen keuze kan worden gemaakt voor de JSF. Eijsink sloot niet uit dat dit later alsnog zou gebeuren.
De PvdA kreeg woensdag lof en kritiek. Complimenten waren er vooral van verklaarde JSF-tegenstanders zoals de SP, de PVV en GroenLinks. Kritiek kwam van de de coalitiegenoten CDA en de ChristenUnie en van de VVD en de SGP.
Eijsink wil wel dat Nederland betrokken blijft bij de ontwikkeling van het vliegtuig en dat Defensie bij de Amerikanen vraagt of piloten vlieguren kunnen inhuren om zo toch al ervaring op te doen. Ook onderhoudspersoneel zou betrokken moeten worden bij de JSF in de VS. Ze riep Defensie op te zoeken naar een creatieve oplossing, ook met de Amerikanen.
Maar volgens De Vries betekent uitstel van de koop van de test-JSF's dat Nederland in 2011 niet mee kan doen met het begin van de testfase. Wel ging hij mee in het voorstel van de ChristenUnie om nu eerst een besluit te nemen over één toestel en pas later een tweede. Het eerste toestel kost ruim 113 miljoen euro en de prijs van het tweede is nog niet bekend. De Vries zei dat het contract twee toestellen vereist en als Nederland later van de tweede test-JSF afziet, dan alsnog uit de testfase zal moeten stappen. Een keuze voor de test-JSF betekent volgens hem niet een finale keuze voor de JSF, zoals sommige partijen beweren. Dat is volgens De Vries echt een ander beslismoment.
De staatssecretaris zei in de pauze dat formeel de instemming van de Tweede Kamer niet nodig was voor de ondertekening van het contract. De Kamer had al eerder ingestemd met een memorandum of understanding hiervoor. Maar als de Kamer de afwijzing in een motie verwoordt, zal hij naar het kabinet terug gaan voor overleg. Zolang hij nog geen motie had gezien, weigerde hij vooruit te lopen op de gevolgen.
De grootste voorstanders zijn en blijven het CDA, ChristenUnie, VVD en de SGP. Zij wijzen vooral op de baten die Nederland heeft van de JSF op militair en economisch terrein. Ze zijn ervan overtuigd dat de JSF het beste toestel is. De SP, PVV en GroenLinks zijn de felste tegenstanders en zien het liefst dat de stekker uit het project gaat. Als de F-16 al moet worden vervangen, kan dat wat hen betreft ook door de goedkopere Gripen.
DEN HAAG - Het besluit om nu testtoestellen aan te schaffen van het gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF/F-35) is geen definitief besluit voor de JSF als opvolger van de F-16. Dat zei staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) woensdag in de Tweede Kamer. De PvdA stelde eerder op de dag dat dit wel zo was.
De Vries hoopt nog steeds de PvdA over te halen zijn voorstel te steunen. „Ik hoop dat ik overtuigend ben geweest”, zei hij 's avonds laat. De staatssecretaris wilde niet ingaan op een eventuele motie tegen de koop van de testtoestellen op dit moment. Zo'n motie zou met steun van de PvdA een meerderheid krijgen. Maar De Vries geeft geen antwoord op „als-dan-vragen”.
De staatssecretaris wil deze maand nog een handtekening zetten voor de aanschaf van een testtoestel, dat 113,2 miljoen euro kost. Nederland heeft er twee nodig om deel te nemen aan de testfase van de JSF. Als de Kamer volgend jaar afziet van het tweede toestel, dan gaat het eerste in de verkoop, zei De Vries. Hij heeft voor het hele testprogramma inclusief toestellen 274 miljoen euro gereserveerd. Er is volgens hem ook geen sprake van het tekenen van een blanco cheque.
De Vries gaat akkoord met het voorstel van de ChristenUnie om volgend jaar de aanschaf van een tweede testtoestel met de Kamer te bespreken. Dat wordt volgens De Vries in elk geval goedkoper, maar hij is nog in onderhandeling over de prijs.
Hij benadrukte dat het niet kopen van testtoestellen en het inhuren van vlieguren bij anderen die wel testtoestellen hebben, geen optie is. De PvdA had gevraagd of dat mogelijk is. Maar volgens De Vries hadden de Amerikanen hier al negatief op gereageerd.
De staatssecretaris zei dat het mogelijk is om wel deel te blijven nemen aan de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig van de Amerikaanse fabrikant Lockheed Martin. Nederland heeft daar 800 miljoen euro voor uitgetrekken. Dat geld moet weer terug in de staatskas vloeien door afdrachten van Nederlandse bedrijven die opdrachten van Lockheed Martin krijgen.
RonaldV wrote:Ik zie niet waarom de Britten geen Gripen kunnen hebben naast de JSF en de Typhoon, eerlijk gezegd. De JSF kunen ze hebben als vervanging van de (Sea) Harriers, de JSF voor de Jags, en de Typhoon komt dan in de plaats van de Tornado F3 en GR4(A). Dat is nog steeds een reductie in vliegtuigtypes, terwijl ze wel flexibiliteit houden.
Dus je zegt nu dat ze de JSF en de Typhoon kopen.... dus ook geen Gripen??
Of bedoelde je Gripen voor de Jag? Anyway, met de Typhoon kopen ze een echte jager (zo is die in elk geval ontworpen), met de JSF krijgen ze strike capaciteiten, waarom zouden ze dan ook nog de Gripen aankopen? Dat is alleen maar meer kosten door meer types, minder flexibiliteit, terwijl het weinig oplevert. Daarnaast, hoeveel kisten kopen ze in totaal? 150 JSFen en minder dan 200 Typhoons? Dat zijn niet echt aantallen om er nog een derde type bij te nemen.
DEN HAAG - De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie proberen donderdag met veel overleg een oplossing te vinden voor de patstelling die woensdag is ontstaan rond de aanschaf van testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF).
Dit gevechtsvliegtuig is de beoogde opvolger van de huidige F-16.
Coalitiepartij PvdA stemt nu niet in met de aankoop en staat daarmee lijnrecht tegenover staatssecretaris Jack de Vries (Defensie).
Later donderdag is er een debat over de JSF en volgen er stemmingen over de aankoop. Met de afwijzing van de PvdA is een Kamermeerderheid tegen.
Onduidelijk
Het kabinet zal zich vervolgens vrijdag over de kwestie moeten buigen. Onduidelijk is nog hoe de PvdA-bewindslieden in het kabinet zich zullen opstellen.
Volgens ingewijden vindt PvdA-vicepremier Wouter Bos dat de PvdA-fractie met haar standpunt niet breekt met afspraken in het regeerakkoord.
Of hij zelf ook nu tegen de aanschaf van de testtoestellen is, moet nog blijken.
De Vries
De Vries slaagde er woensdag in een urenlang debat niet in de PvdA over te halen om akkoord te gaan met de aanschaf van één testtoestel.
De PvdA ging er niet op in en bleef volhouden dat zij een betere vergelijking van de JSF en concurrenten nodig heeft om een besluit te nemen.
''Er zijn van die ochtenden dat je wakker wordt en dat het onwerkelijk lijkt dat je de vorige dag wat vervelends hebt meegemaakt. Helaas'', twitterde De Vries donderdagochtend.
ehusmann wrote:Of bedoelde je Gripen voor de Jag? Anyway, met de Typhoon kopen ze een echte jager (zo is die in elk geval ontworpen), met de JSF krijgen ze strike capaciteiten, waarom zouden ze dan ook nog de Gripen aankopen?
Formeel gezien is de Jaguar vervangen door de Typhoon, die multirole is. De F-35B is een must voor de RAF/RN als vervanging van de Harrier. Hier bestaan geen alternatieven voor aangezien het de enige VSTOL fighter op de markt is (verticaal naar beneden lukt nog wel met zo'n Gripen, maar omhoog...)