SquAdmin wrote:(verticaal naar beneden lukt nog wel met zo'n Gripen, maar omhoog...)
kan me inderdaad een prototype en een preserie kist herinneren....(fraaie verticale doellanding in een park...) maar verder moet ik wel zeggen dat er op zich weinig geklapt zijn volgens mij... (er vliegen er ook niet zo heel veel natuurlijk)
Kunnen die grippens worden bijgetank in de lucht met een boom systeem, of moeten onze KDC-10 ook worden omgebouwd als er voor de gripen wordt gekozen (extra kosten die niet door saab worden meegerekend)
Bij mijn weet kan dat wel alleen wel maar wel via de flexibele slangen, dus zal de KDC-10 omgebouwd moeten worden , ook weer xtra kosten..., zo blijf je aan de gang.
Het is niet alleen het vliegtuig dat gekocht moet worden maar ook de aanhang, alles moet omgeschoold worden etc.
Dus de JSF kost wel een hoop en ook aan omscholingen etc. maar kijk ook eens naar de vergelijkingen
Kunnen die grippens worden bijgetank in de lucht met een boom systeem, of moeten onze KDC-10 ook worden omgebouwd als er voor de gripen wordt gekozen (extra kosten die niet door saab worden meegerekend)
Geloof dat het al eens eerder in al de voorgaande pagina's staat, maar als de F-16 wordt uitgefaseerd, worden de KDC-10's ook buiten dienst gesteld (al bij aanschaf van de tankers is hun resterende levensduur gelijk met de F-16 gesteld).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Redskin wrote:(al bij aanschaf van de tankers is hun resterende levensduur gelijk met de F-16 gesteld).
Ohh, dat is even slecht nieuws voor me... , word er wel een andere kist gekocht?, of word er een 2 tal Hercen omgebouwd
Dacht het wel. Ik heb gehoord dat ze al in 1984 met de ombouw zijn begonnen en dat ze verwachten dat de eerste in 2015 beschikbaar is (voor testvluchten dan).
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat premier Jan Peter Balkenende donderdag ook bij het debat over de aanschaf van testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF) is.
SP-fractieleider Agnes Kant, die het afrondende debat heeft aangevraagd, wil graag met de andere fractievoorzitters van de partijen over de kwestie spreken.
Het debat in de grote vergaderzaal van de Tweede Kamer begint naar verwachting donderdagavond. De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie proberen ondertussen via overleg de impasse te doorbreken die woensdag is ontstaan rond de JSF, het gevechtsvliegtuig dat de huidige F-16 moet vervangen.
De PvdA stemt nu niet in met de aankoop van testtoestellen en staat daarmee lijnrecht tegenover CDA-staatssecretaris Jack de Vries (Defensie). Met de afwijzing van de sociaaldemocraten is een Kamermeerderheid tegen.
D66 wil dat ook minister Eimert van Middelkoop van Defensie bij het debat is.
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) is donderdag aan het eind van de middag naar premier Jan Peter Balkenende te gaan om het debat over de Joint Strikt Fighter voor te bereiden. Balkenende doet op verzoek van de Tweede Kamer mee aan het vervolgdebat donderdagavond.
Voorafgaand had De Vries op zijn ministerie overleg met de fractievoorzitters van de regeringspartijen Pieter van Geel (CDA), Mariëtte Hamer (PvdA) en Arie Slob (ChristenUnie). Over de uitkomsten daarvan wilde hij niets zeggen. De coalitiepartijen overleggen druk over de patstelling die is ontstaan over twee JSF-testtoestellen die Defensie deze maand wil kopen. De PvdA-fractie is daar tegen, omdat zij vindt dat zij onvoldoende informatie heeft gekregen.
De Vries zei op weg naar het Torentje dat het woensdag een pittig debat was en dat het donderdagavond wellicht ook weer pittig zal worden. Hij zei het belangrijk te vinden voor Nederland dat er in deze economisch moeilijke tijden geen kabinetscrisis komt.
ehusmann wrote:Of bedoelde je Gripen voor de Jag? Anyway, met de Typhoon kopen ze een echte jager (zo is die in elk geval ontworpen), met de JSF krijgen ze strike capaciteiten, waarom zouden ze dan ook nog de Gripen aankopen?
Formeel gezien is de Jaguar vervangen door de Typhoon, die multirole is. De F-35B is een must voor de RAF/RN als vervanging van de Harrier. Hier bestaan geen alternatieven voor aangezien het de enige VSTOL fighter op de markt is (verticaal naar beneden lukt nog wel met zo'n Gripen, maar omhoog...)
Volgens mij zijn de Jags en de Sea Harrier FA2 vervroegd uit dienst genomen om fondsen vrij te maken voor de JSF. De Typhoon is namelijk de vervanger voor de Tornado F3, en binnenkort ook de GR4 (als ze dat kreng tenminste ooit fatsoenlijk kunnen leren hoe je A/G wapens aflevert). JSF is in Engeland bedoeld om 3 types te vervangen: de Jaguar (al uit dienst), de Harrier GR.7 en GR.9, en de Sea Harrier FA2 (al uit dienst). In Engeland loopt dezelfde discussie als hier: waarom geen Gripen? Het antwoord is steeds "vanwege onze carriers", maar zelfs die staan nu onder druk.
1. Welke keuze het ook wordt, en in welke aantallen dan ook, de grootste uitdaging wordt nog om het personeel te vinden om het te onderhouden, te ondersteunen etc.. Ik blijf het een onderbelicht thema vinden.. Het zou me niets verbazen als we straks met een vloot JSF'en blijven zitten die aan de grond blijft staan omdat er niet voldoende personeel is om het te laten vliegen. Hopelijk wordt het niet "the best plane, that never flew"
2. Daarnaast vraag ik me sterk af of een fighter (*any* fighter) wel de aankoop is waar Defensie op zit te wachten.. Hebben we niet meer aan extra transport (vastvleugelig danwel wentelwieken)? Ik geloof best dat de F-16 aan het einde van zijn levensduur is, maar is een bezinning op de juiste mix- and match van nieuwe aankopen niet eens verstandig? Maar goed, de KLu wordt gerund door ex-jachtvliegers in de top en zullen dus nog altijd de prio aan jachtvliegtuigen geven terwijl dat wellicht niet eens het juiste antwoord op de veranderende taakstelling van de KLu is.. Onderschat nooit de cultuur van een organisatie!
nilsko wrote:
2. Daarnaast vraag ik me sterk af of een fighter (*any* fighter) wel de aankoop is waar Defensie op zit te wachten.. Hebben we niet meer aan extra transport (vastvleugelig danwel wentelwieken)? Ik geloof best dat de F-16 aan het einde van zijn levensduur is, maar is een bezinning op de juiste mix- and match van nieuwe aankopen niet eens verstandig? Maar goed, de KLu wordt gerund door ex-jachtvliegers in de top en zullen dus nog altijd de prio aan jachtvliegtuigen geven terwijl dat wellicht niet eens het juiste antwoord op de veranderende taakstelling van de KLu is.. Onderschat nooit de cultuur van een organisatie!
Ik denk dat dat al min of meer besloten is (Nato-wide). Zo hebben wij MARPAT afgestoten, doet de NAVO zelfs , maar ook een land als Belgie bijvorbeeld veel meer transport en is het zelfs nog maar de vraag of de BLu nog wel een fighter-taak neemt na de uitfasering van de F-16. Ik heb me eerder ook wel eens uitgelaten over de snelle komst van UCAV , maar ik heb toch wel heel vaak gehoord inmiddels dat het voor grondtroepen vooral psychologisch wel erg belangrijk gevonden wordt dat er een mannetje in de lucht hangt om ze zowel militair als mentaal steun te bieden. Een fighter met een slim mannetje is dan toch nog net wel iets flexibeler dan UCAVs, tenminste voor de komende paar decennia.
DEN HAAG - De coalitie wil pas in 2010 een besluit nemen over deelname aan de testfase van de Joint Strike Fighter (JSF). In 2012, dus bij een volgend kabinet, komt er pas een definitief besluit over deze gedoodverfde opvolger van de F-16.
Dat betekent dat de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie de data in het regeerakkoord wijzigen. Het kabinet steunt de oplossing waarmee een crisis is afgewenteld.
M.a.w. ze durven het dus niet aan om een beslissing te nemen......
En een besluit lijkt nu genomen te zijn: www.nu.nl
Maar ik begrijp deze echt niet....
www.nu.nl wrote:Ze verwijten de PvdA dat de partij de rug niet recht houdt, omdat de coalitie nu wel geld uittrekt voor de bouw van het eerste testtoestel. Dat kost 113,2 miljoen euro. Maar volgens Mariëtte Hamer wordt het niet formeel gekocht.
Dus we betalen nu wel, maar krijgen niets? Dit is nog erger dan een blanco checque.... welke idioot heeft dit bedacht?
DEN HAAG - Oppositiepartijen SP, GroenLinks en D66 zijn donderdagavond flink uitgevallen tegen de PvdA. Ze hekelen de motie waarin CDA, PvdA en ChristenUnie voorstellen om het definitieve besluit over de testtoestellen van gevechtsvliegtuig Joint Strike Figheter (JSF) op te schorten naar 2010.
Ze verwijten de PvdA dat de partij de rug niet recht houdt, omdat de coalitie nu wel geld uittrekt voor de bouw van het eerste testtoestel. Dat kost 113,2 miljoen euro. Maar volgens Mariëtte Hamer wordt het niet formeel gekocht. De coalitiepartijen willen daarover in 2010 besluiten. Het wordt dan eventueel teruggenomen door vliegtuigbouwers Lockheed Martin. Het maximale financiële risico bedraagt 20 miljoen euro, stelde Hamer.
Ook voorstanders van de JSF SGP en VVD vroegen zich af wat het verschil was met het laatste aanbod van staatssecretaris Jack de Vries van woensdagavond. Die stelde toen ook dat het toestel kon worden terugverkocht en dat het Nederland in dat geval maximaal 20 miljoen euro zou kosten. Toen ging de PvdA niet akkoord.
„U laat zich meezuigen in het moeras”, stelde SP-fractievoorzitster Agnes Kant. „Ik voel me ronduit in de steek te gelaten”, zei haar collega Femke Halsema van GroenLinks. „Ik zou het bonnetje maar bewaren. Ik weet niet of het twee weken ruilen is hoor. Ik weet niet of dat gaat lukken”, schamperde Alexander Pechtold van D66. „Feit is dat de PvdA verloren heeft in de achterkamertjes”, zei Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren.
Hamer bleef er echter bij dat het compromis van de coalitie iets anders is. „Wij besluiten pas in 2010 op basis van prijs, geluid en werkgelegenheid of we de testtoestellen kopen en meedoen aan de testfase”, hield Hamer vol. Die testfase behelst ook training van militairen. Tegen die tijd is het vliegtuig nog niet eens af, zei Hamer. Het krijgt in 2010 vleugels.